Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
Från eHälsomyndighetens sida:


Det lämnas tvetydigt men jag antar att det är efter alla doser man avser med ovan.
Så vitt jag förstår så rapporteras alla doser in till NVR, för det är data i NVR det hänvisas till när myndigheter och andra säger att X% fått minst en dos resp Y% som fått båda doserna.
Om man sedan kommer att se det i det där intyget efter bara en dos är en annan sak...
 

Maja

Medlem
Vi var i Italien i september med masktvång. Det var ingenting som jag såg framemot men jag tyckte det faktisk inte alls var så farligt. Så länge vi satt ner vid frukost, lunch och middag var alla masker av. Ta sig från rummet till frukosten eller skulle till poolen så var masken på. Samma när man klev in i en affär, trånga gränder eller på väg in i en restaurang. Men annars var den av.

Nu var vi på solsemester och större delen av dagen hängde vi vid poolen. Jag hade kanske känt annorlunda om vi skulle turista runt. Men det var ingen större grej för oss trots hur vi kände innan.
Tack för värdefull input! I det här fallet så är det tänkt som turistande i så väl Milano som angränsande städer/byar, så en del tid i hyrbilen och sedan med stopp längs med vägen och i sedan diverse klassiska turistmål. Vi har dessutom hotell bokade som ej har pool!

Velar fram och tillbaka hur vi ska göra. Behovet av att resa och få miljöombyte är enormt, men frågan är bara vad man får för att åka iväg då? Alltid tveksamt i dessa tider känner jag.

Jag har bokat Grand Hotel Villa Torretta Milan Sesto, Curio Collection by Hilton och även Hilton Garden Inn Milan North. Någon som bott på något av hotellen och kan ge input?

Som sagt var, tanken är att utgå ifrån Milano och givetvis se stan, men sedan ta oss ut vidare till Lake Como, Parma, Reggio Emilia, Modena, Verona bl.a. med hyrbil. Tanken är 4 nätter - tidigt utresa den 2 augusti och sen hemresa den 6 augusti.
 

Johan Folin

Ny medlem
Ämnet har nämnt tidigare (någon månad sedan) i den här tråden, men inte sett något bra svar, så jag gör också ett försök.

Förhoppningsvis ska jag och min familj resa till Kroatien i juli. Förhoppningsvis har det också gått mer än 22 dagar sedan min första vaccindos (har tid bokad på torsdag), och enligt Kroatiens krav så ska jag isf få komma in i landet (se länkad pdf nedan). Men jag har också haft covid-19 för mindre än sex månader sedan (slutet av mars), med konstaterat positivt test på 1177. Har också konstaterat antikroppar (självtest, så finns inget digitalt eller annat intyg).
Är det någon som vet om jag kan få provresultatet översatt eller något annat som gör att jag kan använda det som intyg? Provet är analyserat av Dynamic Code för Region Skåne (DC hänvisar till RS för frågor, men RS översätter knappast provresultat för privata resor som inte är medicinskt motiverade, vilket är väldigt rimligt; det ska förstås ske på egen bekostnad isf).

https://croatia.hr/sites/default/files/2021-06/6 options EN.pdf
 
Ämnet har nämnt tidigare (någon månad sedan) i den här tråden, men inte sett något bra svar, så jag gör också ett försök.

Förhoppningsvis ska jag och min familj resa till Kroatien i juli. Förhoppningsvis har det också gått mer än 22 dagar sedan min första vaccindos (har tid bokad på torsdag), och enligt Kroatiens krav så ska jag isf få komma in i landet (se länkad pdf nedan). Men jag har också haft covid-19 för mindre än sex månader sedan (slutet av mars), med konstaterat positivt test på 1177. Har också konstaterat antikroppar (självtest, så finns inget digitalt eller annat intyg).
Är det någon som vet om jag kan få provresultatet översatt eller något annat som gör att jag kan använda det som intyg? Provet är analyserat av Dynamic Code för Region Skåne (DC hänvisar till RS för frågor, men RS översätter knappast provresultat för privata resor som inte är medicinskt motiverade, vilket är väldigt rimligt; det ska förstås ske på egen bekostnad isf).

https://croatia.hr/sites/default/files/2021-06/6 options EN.pdf
Förhoppningsvis hamnar Sverige på EUs gröna lista innan juli, och då behöver man ingenting för inresa till Kroatien.
 

EgOscar

Medlem
Skillnader mellan olika länder och ev kommande lättnader kring mask-regler är något som blir intressant att följa de kommande veckorna. Italien har relativt avslappande regler som gör att det går att turista på OK sätt medans tex Spaniens hårda regler gällande mask utomhus gjorde att jag kände mig allt för begränsad när jag var där i sept 2020. Speciellt under heta svettiga sommar månaderna vill jag inte springa runt med ansiktsmask, så jag väntar på regel lättnader innan jag bokar Spanien.

Vi var i Italien i september med masktvång. Det var ingenting som jag såg framemot men jag tyckte det faktiskt inte alls var så farligt.
 

Hachans

Medlem
Förhoppningsvis hamnar Sverige på EUs gröna lista innan juli, och då behöver man ingenting för inresa till Kroatien.

Smitnet ligger nu nere pga säkerhetsskäl, vilket antagligen innebär (om det är en trend från förra gången) att Sverige fortsättningsvis kommer vara grått på kartan. Frågan är hur det påverkar länders vilja att släppa in oss. Det liksom det stigande antalet fall av Deltavarianten.
 
Skillnader mellan olika länder och ev kommande lättnader kring mask-regler är något som blir intressant att följa de kommande veckorna. Italien har relativt avslappande regler som gör att det går att turista på OK sätt medans tex Spaniens hårda regler gällande mask utomhus gjorde att jag kände mig allt för begränsad när jag var där i sept 2020. Speciellt under heta svettiga sommar månaderna vill jag inte springa runt med ansiktsmask, så jag väntar på regel lättnader innan jag bokar Spanien.
Jag är nere i Palma just nu och det är då rakt inga hårda maskregler utomhus här. I hotellobbyn, butiker och taxi, absolut men så är det ju överallt typ.
 

ekf

Medlem
Smitnet ligger nu nere pga säkerhetsskäl, vilket antagligen innebär (om det är en trend från förra gången) att Sverige fortsättningsvis kommer vara grått på kartan. Frågan är hur det påverkar länders vilja att släppa in oss. Det liksom det stigande antalet fall av Deltavarianten.
Jamenvaf**... Om man hade varit konspiratoriskt lagt så hade man kunnat tro att främmande makt utfört riktade åtgärder för att behålla Sverige grått...
 
Toppen