Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Homer

Homer Medlem

Florida suing CDC, federal government over 'cruise shutdown' - ABC News

Florida Gov. Ron DeSantis announced that the state is suing the U.S. government in an attempt to resume cruising in the U.S. after more than a year of the industry being shut down amid the COVID-19 pandemic.

"We have tens of thousands of Floridians -- not just in this county alone but throughout the state -- who depend on the viability of our cruise industry for their livelihoods, for their jobs, for their ability to feed their families," the Republican governor said at a press conference in Miami-Dade County on Thursday.

2. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra! Hoppas det leder ngn vart..

Bamse35 gillar detta.
  3. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Till sist har jag hittat uppgifter om öppettider på Arlanda på regionens webbplats:
    Om du kommer med flyg till Arlanda, kan du ta provet på drop-in-provtagningen i terminal 5. Öppet: söndag-fredag klockan 08:00-21:00 och på lördagar klockan 08:00-23:15.

5. Hachans

Hachans Medlem

6. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bara allt detta inte kulminerar i att land A inte tillåter inresa för personer med vaccin Y utan bara vaccin X och Z medan land B bara godkänner vaccin Y och Z etc... Det skulle vara väldigt obra och osexigt...

ulagun och Palazzi gillar detta.
  7. Tanken har också slagit mig. Dock borde det väl dock inte finnas incitament då det är riskerna med vaccinen man anger som anledning till vaccinval, och inte ett ifrågasättande av skyddseffekten :)

OM det du räds börjar ske så är vi ute på väldigt hal is, och förväntar man sig ett sådant scenario så bör Astra inte vara en del av nästa dosering (påfyllnadsdoser 2022 och framåt). Känns ändå som en enklare åtgärd än att försöka nå samsyn mellan länder... Det verkar ju inte funka ens inom EU, som ändå ska sträva mot harmonisering mellan länder.
    I år är väl det rimliga att man ändå tar allt som erbjuds och i värsta fall biter i det sura äpplet och stannar hemma. Kommer bli högljudda klagomål från en del, men det får man väl ta helt enkelt.

Berglund, chazzie, Karlssonskan och 2 andra gillar detta.
  8. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är jag inte helt påläst, man jag tycker mig ha sett rubriker om att det kinesiska vaccinet inte är i närheten av samma skyddseffekt som de vaccin som godkänts av västvärlden, och att det dessutom aldrig redovisats några fas-3-studier. Om så är fallet kanske det inte är så osannolikt att en del länder trots allt kommer skilja på vaccin och vaccin när de väljer att släppa in turister.

9. Ja, tänkte på detta efteråt. Känns som väldigt minerad mark att gå in på detta, så avstår.

Kanske kan förbättrade antikroppstester komplettera PCR som underlag för "corona-passen" långsiktigt? Annars låter det stört omöjligt att känna sig "trygg" med dess verkliga värde.... Når man inte dit så är jag rätt övertygad om att vissa länder kommer att göra skillnad på vaccin och vaccin, och mätmetod vs mätmetod.

10. Inte heller Janssen duger åt Australien, för likt AZ...

Australia won’t buy Johnson & Johnson’s one-dose Covid vaccine due to AstraZeneca similarities | Vaccines and immunisation | The Guardian

Skulle själv gärna se fler vaccin likt just Janssen, kylskåpsförvaring räcker, en dos räcker = möjlighet till hypersnabb distribution.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!