Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Johlai

Johlai Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror du mer får hålla koll på när dom olika länderna börjar att prata om öppningar. Ta Thailand. Jag tror inte att det är någon slump att 1 oktober är satt som datum.

Kinas statsepidemiolog var ute i Kinesisk stadsmedia för några veckor sedan och hintade om att kineser åter skall kunna åka på semester. Han pratade om slutet på september med vaccinationspass och karantän vid hemkomst. Om jag får gissa tog nog Thailand han på orden. 1 oktober börjar national holiday i Kina och varar i en vecka.

Blir det så tror jag att många länder kommer med av bara farten samt flygen därefter.

2. igelkotten

igelkotten Medlem

Är det någon som har koll på var man kan göra antigentest i Uppsala inför flygresa? Helst resultat inom 24h.

3. Hachans

Hachans Medlem

Resecentrum vaccin, kostar 750kr med intyg och resultat på 15 minuter. Observera tidsbokning och rätt kort om tider nära inpå.

Lycka till, det är ingen behaglig upplevelse.

igelkotten gillar detta.
  4. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    NyfikenGrau gillar detta.
  5. Ricci gillar detta.
  6. Christiansson

Christiansson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fully vaccinated - UK 3.55%, Sverige 4.05%, Tyskland 4.12%, Frankrike 3.67%, Italien 4.35%, Spanien 4.59%, Nederländerna 3.5%, Belgien 3.94, Portugal 4.43, Polen 4.71, Slovenien 5%, Slovakien, 4.43%, Österrike 3.69%, Tjeckien 3.61%, Danmark 5.58%, Finland 1.59%, Grekland 4.52%

covid vaccination - Google zoeken

7. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Såg att Senator nämnde 4 juli ovan....
    Ovaccinerad polare har en resa ARN-ORD 30/6... vad tror du å store spågud? :D

8. Jag hade ett samtal med min brittiska kompis om detta igår. Det spekuleras bland hans akademiska sfär att eftersom den brittiska ekonomin har fått två rejäla smällar på kort tid: Brexit och Corona så är detta ett sätt att gynna den inhemska ekonomin vid att britterna stannar hemma och spenderar pengarna där istället. Samtidigt så är just Storbritannien i allmänhet och London i synnerlighet en stor turistdestination så det finns ett bortfall där också. Självklart ren spekulation.

9. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är inte säkert. Tycker nog BBC förklarar sammanhanget bättre än LoyaltyLobby: Covid: £5,000 fine for people going on holiday abroad - BBC News
    Sedan tidigare har det sagts att resor mellan utlandet från UK tillåts tidigast 17 maj. En rapport från deras "Global travel taskforce" var planerad till 12 april, men nu har Boris sagt något om att "vi kommer förhoppningsvis att veta mer 5 april", så det verkar som att besked kommer en vecka tidigare.
    De nya böterna ingår i ett nytt lagpaket och innebär "A £5,000 fine for anyone in England trying to travel abroad without good reason is due to come into force next week as part of new coronavirus laws". Såvitt jag förstår innebär detta inte något beslut redan nu om att reseförbudet pågår till juli, utan bara att dessa böter kan utgå så länge reseförbudet pågår (dock längst till juli såvida de inte förlänger lagstiftningen).

Däremot kan det nog vara för optimistiskt att tro på fritt resande till Storbritannien redan 17 maj, eftersom smittoläget och spridning av nya varianter lär påverka. Förmodligen kommer något slags "travel corridor"-system tillbaka från detta datum, men listan över länder som är "gröna" kan ju vara väldigt kort...

10. HCas

HCas Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Samtidigt är den allmänna tonen i debatten i UK starkt anti-resande och oppositionen driver närmast på för hårdare restriktioner på resor både in och ut ur landet. Hittills under året har attityden varit att det är orelevant hur många i landet som är vaccinerade; man kommer överväga att öppna upp när andra länder har kommit längre med vaccinering.

En gissning från min sida är att ja, det kommer att komma ett resekorridors-system till sommaren, men man kommer att faktorera in antal vaccinerade och inte bara smittspridning när man bestämmer om ett land ska få vara med på listan. Och då kan listan som Tomas E skriver bli väldigt kort...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!