Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
“The law of unintended consequences”.

Tyskland tar bort Spanien från listan över ställen där det krävs PCR-test och/eller karantän vid hemkomst och Eurowings sätter in 300 flyg till Mallis:

Tyske turister til Mallorca i hopetall – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Den goda nyheten för flygbolagen är att det verkar finnas mycket uppdämd efterfråga. Frågan är om inte detta kommer sluta i tårar på något sätt?
 

Fredrik

Medlem
Den goda nyheten för flygbolagen är att det verkar finnas mycket uppdämd efterfråga. Frågan är om inte detta kommer sluta i tårar på något sätt?

Risken finns. Å andra sidan är Tyskland redan i en tredje våg av smittan.

Jag tänker positivt(och kanske cyniskt) att en del av det uppdämda behovet är ur vägen när det är min tur att resa. Jag är glad om jag slipper horder av andra turister både ur smittspridningssynpunkt och rent ekonomiskt(rimligen dyrare att bo och flyga när alla andra åker).
 

CardKing

Medlem
Dagens fråga som jag behöver bestämma svaret på; åka eller inte åka till Dubrovnik i påsk? Hum...

Via Polen då eller ;)

PS. Om du utgår från linköping så får vi väl hoppas KLM börjar köra
14 April igen som dom planerat.
Ska själv resa vecka tretton. Om man bokar lite flighter från LPI så kanske dom får ett underlag och vettig
beläggning för att överväga återöppnandet.
 
Via Polen då eller ;)

PS. Om du utgår från linköping så får vi väl hoppas KLM börjar köra
14 April igen som dom planerat.
Ska själv resa vecka tretton. Om man bokar lite flighter från LPI så kanske dom får ett underlag och vettig
beläggning för att överväga återöppnandet.
Nä *A-award ARN-FRA-DBV.

LPI lär inte få tillbaka KLM förens den nederländska regeringen tar bort kravet på test vid transfer.
 

JacobGBG

Medlem
Många flyglinjer ligger i träda pga c-19, tittar man på t.ex. HKT i vinter så är bara en rutt aktiv för tillfället. Någon som vet bra tjänst /notifications) för att hålla koll på när nya linje öppnas?
 

JacobGBG

Medlem
Hur menar du med bara en rutt?

Slarvigt uttryckt av mig, menade att det bara går flyg till BKK men nu när jag tittade över en hel vecka ser jag att det går några enstaka flyg till Chiang Mai och Singapore också. Anyhow... poängen är detsamma, det är ett kraftigt reducerat utbud och det skulle vara hjälpsamt att kunna hålla koll på när ny rutter öppnas för denna men även andra flygplatser.
 

Johlai

Medlem
Jag tror du mer får hålla koll på när dom olika länderna börjar att prata om öppningar. Ta Thailand. Jag tror inte att det är någon slump att 1 oktober är satt som datum.

Kinas statsepidemiolog var ute i Kinesisk stadsmedia för några veckor sedan och hintade om att kineser åter skall kunna åka på semester. Han pratade om slutet på september med vaccinationspass och karantän vid hemkomst. Om jag får gissa tog nog Thailand han på orden. 1 oktober börjar national holiday i Kina och varar i en vecka.

Blir det så tror jag att många länder kommer med av bara farten samt flygen därefter.
 
Toppen