Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Japan stoppar utländsk OS-publik | SVT Sport
Ingen utländsk publik vid OS i sommar. Vi hade förhoppningen om att de kanske skulle våga öppna lite för turister och i samband med det kunna hälsa på svärföräldrarna. Men det känns avlägset nu. Kanske sommaren 2022?
Rätt väntat, skönt att man redan tagit beslutet i slutet på förra året att avboka allt relaterat till OS.
 

NyfikenGrau

Medlem
Då väntar vi bara på fotbolls-EM...UEFA höll ju så sent som 3 mars fast vid att det ska bli av i juni och med arenorna minst halvfulla. Kan nog bli lite klurigt.
 

011430121

Medlem
Då väntar vi bara på fotbolls-EM...UEFA höll ju så sent som 3 mars fast vid att det ska bli av i juni och med arenorna minst halvfulla. Kan nog bli lite klurigt.
”Problemet” är väl att det är så många länder som skall arrangera fotbolls EM vissa länder kommer att ha olika smittspridning, och om man skall följa sitt lag genom turneringen så måste man nog resa till 3 länder om laget går till final.
Det blir förmodligen bara publik från det land som matcherna spelas i.
Jag tyckte det var tråkigt att Sverige inte fick några matcher, men känns rätt bra nu.
Något arrangörsland som har hoppat av?
 

Fredrik

Medlem
Inte nödvändigtvis hela utlandet men jag tror det blir svårt att komma utanför Schengen förrän framåt hösten.
 

Tomas E

Medlem
Och här kom vad jag tror är spiken i kistan för utlandssemester för oss i Fas 4 under sommaren;
https://www.gp.se/nyheter/sverige/larmet-sveriges-vaccinmål-kan-spricka-1.42887146
Om man tittar på de nyss uppdaterade siffrorna avseende vaccinleveranser, där siffrorna för AstraZeneca har reviderats ner igen (Prognos för covid-19 vaccinleveranser till Sverige, januari–juni 2021 — Folkhälsomyndigheten ser det ut som att tillräckligt många doser för 90% av den vuxna befolkningen nu förväntas ha levererats i början av juli. Jag gissar alltså på cirka 90% vaccinationsvilja. I så fall borde de som vill bli vaccinerade, vara vaccinerade i slutet av juli, så när som på en del som väntar på andra dosen av AstraZenecas vaccin (som ju rekommenderas att ges 9–12 veckor efter den första dosen).
Fast tidigare leveransprognoser har ändrats ganska ofta, och nära inpå... Verkar vara mycket 737-300 i AstraZenecas leveransschema. ;)
 

lilly k

Medlem
För min egen del så kommer jag inte att resa så länge det krävs PCR-tester, nu när jag dessutom strax är färdig-vaccinerad. Det är så mycket som kan hända, flyget blir instället eller försenat och vips så gäller inte mitt test längre då det blivit för gammalt. Avbokade nyss en resa till Mallis (med SAS som för övrigt återbetalades på 1 dag!) just för pga detta.
 

Senator

Moderator
Det har varit många frågor om "när öppnar USA". Ingen av oss vet och allt är spekulativt. Men förra veckan höll President Biden ett tal till nationen där han tydligt meddelade att 4:e juli ser administrationen som en milstolpe för virusbekämpningen. Här är BBC story:
Covid pandemic: Biden eyes 4 July as ‘Independence Day’ from virus - BBC News

Ingenting lär nog hända innan dess är min totala amatörbedömning. Sen kommer det nog kräva PCR och/eller vaccinintyg för inresa.
 

Sodraguy

Ny medlem
Det var ju inte så roligt som det lät. First Class Hotline menar att skrivelsen om ombokning saknar information, det gäller bara inom en radie om 200 miles. Så hade inte mycket till val än att avboka:mad:
Vet någon var man kan läsa om dessa regler när man köper en Lufthansa-biljett? Jag lärde mig denna 200 mils regel från ursprungs- och destinationsflygplatsen från Lufthansa först när mitt STO-NAN-flyg avbröts (både inkommande och utgående) och jag ringde dem för att boka om det från CDG. Jag söker fortfarande på deras webbplats och villkor men kan inte läsa denna regel någonstans. Vet man var denna information finns för Lufthansa? Om det inte skrivs någonstans och folk bara vet det av erfarenhet, så är det galet eftersom det strider mot deras egna allmänna transportvillkor.
 
Toppen