Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Jag har en resa bokad via Frankfurt i det närmaste. Hur fungerar transfer och passkontroll i Frankfurt i nuläget? Är det smidigt eller långa väntetider?

Kräver de Covidtest även vid transfer (såvida man inte kommer från virus variant område) eller går de helt på slutdestinationens krav?
 

Moco

Medlem
Jag har en resa bokad via Frankfurt i det närmaste. Hur fungerar transfer och passkontroll i Frankfurt i nuläget? Är det smidigt eller långa väntetider?

Kräver de Covidtest även vid transfer (såvida man inte kommer från virus variant område) eller går de helt på slutdestinationens krav?

Precis som vanligt. Jag har inte upplevt att det varit några långa köer eller väntetider. För just transfer kontrollerar de inga covidtester i passkontrollen som sådant - det görs av bolaget vid incheckning och ombordstigning (beroende på destination).
 

Hachans

Medlem
Precis som vanligt. Jag har inte upplevt att det varit några långa köer eller väntetider. För just transfer kontrollerar de inga covidtester i passkontrollen som sådant - det görs av bolaget vid incheckning och ombordstigning (beroende på destination).
Toppen! Tack!

Känner du att flygbolagens personal har hyfsad koll på vad som gäller, eller ska man beväpna sig med utskrifter av inresekraven?
 

Tonton

Medlem
Kommer tydligen erbjudas (låter som nästintill obligatoriskt) covid test på Arlanda för Stockholmare. Stockholmare covid-testas på Arlanda
Antar att det blir kostnadsfritt då också, känns som en positiv grej så slipper man hålla på och boka tid. Hoppas de kör samma effektiva uppsättning som de har lyckats med på flygplatsen i Helsingfors.
Paywall, så kan inte läsa hela. Om det är region Stockholm som ordnar är det rimligen gratis för regioninvånare. Men det har inte varit tidsbokning utan hemkörning med taxi som gällt i Stockholm för regionens prov hittills. Jag har dock inte fått något utkört på helgen utan bara vardag, de två omgångar jag beställt detta (dec och feb), så det är ju lättare att uppfylla "ta prov snarast" om det går att ta prov direkt på Arlanda.
Missade att det var paywall men kortfattat så säger artikeln inget om kostnaden men just att det är begränsat till Stockholmare antyder det.

Citat från texten är:
”Innan resenärerna ens hunnit plocka upp sitt bagage kan nu alla stockholmare som landar på Arlanda från utlandet covid-testas. Samtliga positiva provsvar kommer att kontrolleras för de nya virusmutationerna för att försöka förhindra att mutationerna får samma fart och fäste här i Stockholm som i andra delar av världen”

Sen anges även att Region Stockholm har erbjudit Folkhälsomyndigheten att testa alla svenskar som landar på flygplatsen, oavsett var i landet de är hemmahörande. Antar att det erbjudandet är kopplat till att man i sådana fall vill ha ersättning för det.


Vi gör det enkelt för oss :) - Alla tidningars artiklar om detta är baserat på detta pressmeddelande: Nu startar Covid-testing direkt efter landning på Arlanda | Moderaterna i Region Stockholm

DI har I princip kopierat pressmeddelandet och lagt in några fancy underrubriker.
 

HCas

Medlem
Landade på Arlanda med ett kvällsflyg igår och Covidtestningen var stängd, för dagen antar jag? Lite märkligt att man inte håller öppet så länge man har inkommande trafik.
 

Tomas E

Medlem
Landade på Arlanda med ett kvällsflyg igår och Covidtestningen var stängd, för dagen antar jag? Lite märkligt att man inte håller öppet så länge man har inkommande trafik.
Skriv till region Stockholm och fråga! Regionens eget pressmeddelande innehåller ju ingen information om öppettider. Inte så imponerande om deras öppettider är begränsade (jämfört med ankomsttiderna för utrikesflyg), när nu finansregionrådet var ute i flera medier och slog på stora trumman!
 
Last edited:

MTheC

Medlem
Inte så förvånande, ligger ju i linje med den svenska hanteringen generellt. Även när man tänker rätt så blir genomförandet dåligt.
 

MTheC

Medlem
Region Stockholm presenterar skärpta restriktioner (skrivs om det på flera ställen, se även t ex regionens Youtube-kanal). Munskydd rekommenderas nu under hela dygnet i kollektivtrafiken (och i vissa andra inomhusmiljöer).

Sen är det väl inte nytt man man lyfter igen fram följande "Reser man utomlands ska man efter resan vara hemma i sju dagar, man ska testa sig när man kommer hem och efter fem dagar."
 
Toppen