Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Antalet som verkligen behöver resa är ju extremt lågt men väldigt trist för dem med akuta familjeangelägenheter(som i princip är enda legitima anledningen att resa).
Åjo, det sker fortfarande en hel del varutransporter och det finns fortfarande de som bor i gränstrakter och har jobb som kräver fysisk närvaro (sjukvård, transporter, butiker...) på andra sidan en gräns, helt i enlighet med att det i decennier har uppmuntrats till rörlighet över EU-gränser.

Ibland glöms det bort i diskussioner om resande att det rör sig en hel del lastbilschaufförer, fartygsbesättningar och för all del även flygbesättningar fram och tillbaka mellan länder för att upprätthålla transporter. För det mesta beviljas de undantag från allehanda regler, men de korta perioder när sådana undantag inte beviljas (t.ex. strax före jul från Storbritannien till Frankrike) har det snabbt blivit kaos. Förvisso innebär ensamarbetande lastbilschaffisar som mest sitter i sin förarhytt liten risk för smittspridning över gränser, men inte noll eftersom de ibland lämnar hytten för att t.ex. köpa mat. En kollega som flyttade till i Storbritannien i början av hösten var fascinerad över att flyttkarlarna kunde åka in och ut precis som tidigare, medan han skulle sitta isolerad i 14 dagar.
 

Fredrik

Medlem
Åjo, det sker fortfarande en hel del varutransporter och det finns fortfarande de som bor i gränstrakter och har jobb som kräver fysisk närvaro (sjukvård, transporter, butiker...) på andra sidan en gräns, helt i enlighet med att det i decennier har uppmuntrats till rörlighet över EU-gränser.

Ibland glöms det bort i diskussioner om resande att det rör sig en hel del lastbilschaufförer, fartygsbesättningar och för all del även flygbesättningar fram och tillbaka mellan länder för att upprätthålla transporter. För det mesta beviljas de undantag från allehanda regler, men de korta perioder när sådana undantag inte beviljas (t.ex. strax före jul från Storbritannien till Frankrike) har det snabbt blivit kaos. Förvisso innebär ensamarbetande lastbilschaffisar som mest sitter i sin förarhytt liten risk för smittspridning över gränser, men inte noll eftersom de ibland lämnar hytten för att t.ex. köpa mat. En kollega som flyttade till i Storbritannien i början av hösten var fascinerad över att flyttkarlarna kunde åka in och ut precis som tidigare, medan han skulle sitta isolerad i 14 dagar.

Du har förstås rätt och jag glömde såklart bort de som jobbar transportbranschen. Jag var inställd på privatresor. Det är faktiskt förvånande att de inte hamnar i karantän som alla andra.

Vad gäller normal arbetspendling över gränserna faller det tyvärr in under samma reflektion: det går uppenbarligen att stänga gränser om man vill. Där tror jag medlemsländerna behöver fundera mer på hur de ska tackla detta framöver. Det är uppenbart i dagsläget att man inte tänker speciellt långsiktigt.
 

Tomas E

Medlem
Du har förstås rätt och jag glömde såklart bort de som jobbar transportbranschen. Jag var inställd på privatresor. Det är faktiskt förvånande att de inte hamnar i karantän som alla andra.
Det finns nog inte någon kommersiellt arbetande transportfirma (särskilt inte med säte i ett annat land) som kan tänka sig att genomföra transporter om deras personal alltid hamnar i långa karantäner så snart de passerar en gräns, oavsett hur mycket betalt de får. Transportkapaciteten lär väl gå ner sådär 80-95% med de karantänstider som ofta gäller för andra resenärer, och normalt funtade förare lär väl strejka eller säga upp sig om de förmodas tillbringa huvuddelen av sin tid i karantän.

För att uttrycka det brutalt, om länder som inte är självförsörjande med livsmedel inför sådant får de nog räkna med att gå hungriga, och vi får önska dem lycka till med att upprätthålla sjukvård med i huvudsak inhemskt producerade läkemedel och sjukvårdsförnödenheter, samt det de råkar ha i lager när karantänen införs.
 

chazzie

Medlem
Hade Corona inte varit ett faktum som nu så hade jag antingen varit i, eller nyss hemkommen från Sydamerika i skrivande stund. Naturligtvis inget att göra åt det nu, men, jag har väldigt dålig koll på hur Corona-situationen är i Sydamerika, främst Chile, Argentina och Uruguay. Förmodligen inte jättebra nu, men vågar man tro att det går att boka in en bonusresa till dessa tre länder över jul/nyår 2021 alternativt januari 2022?

Jag skulle nog tveka mindre på en liknande bokning för t.ex. USA, men självklart i en fråga som denna så "beror det på" en hel del. Jag tänker närmare på att USA har bättre förutsättningar att vaccinera sin befolkning än vissa länder i Sydamerika? Latinamerika kanske har svårare att "starta upp" igen efter i Coronan, dvs. Pepe's restaurang kanske inte kan öppna igen direkt.

All input uppskattas, gärna om någon vet vad det går för tänkbara flyg för att ta sig dit på en EB-award.
 

Moco

Medlem
Hade Corona inte varit ett faktum som nu så hade jag antingen varit i, eller nyss hemkommen från Sydamerika i skrivande stund. Naturligtvis inget att göra åt det nu, men, jag har väldigt dålig koll på hur Corona-situationen är i Sydamerika, främst Chile, Argentina och Uruguay. Förmodligen inte jättebra nu, men vågar man tro att det går att boka in en bonusresa till dessa tre länder över jul/nyår 2021 alternativt januari 2022?

Jag skulle nog tveka mindre på en liknande bokning för t.ex. USA, men självklart i en fråga som denna så "beror det på" en hel del. Jag tänker närmare på att USA har bättre förutsättningar att vaccinera sin befolkning än vissa länder i Sydamerika? Latinamerika kanske har svårare att "starta upp" igen efter i Coronan, dvs. Pepe's restaurang kanske inte kan öppna igen direkt.

All input uppskattas, gärna om någon vet vad det går för tänkbara flyg för att ta sig dit på en EB-award.

Fast Pepe's restaurang stängde nog aldrig, utan drog möjligtvis för gardinen så att det inte syns från gatan att det är öppet - säger jag med direkt erfarenhet av hur det ser ut här nu. Även om det har varit mer eller mindre stränga lockdowns i olika länder har uppfinningsrikedomen varit stor och många har anpassat sina erbjudanden och tjänster för att kunna serva sina kunder via appar etc. Snarare så att det är de stora kedjorna som valt att klappa igen sina restauranger.

Hur situationen ser ut mot slutet av året rent resemässigt återstår dock att se.
 

Tomas E

Medlem
Storbritannien inför 10 dagars hotellkarantän ("á la Australien") för inresande från 22 länder i Sydamerika och södra Afrika samt Portugal. De enda som kan resa in i Storbritannien från dessa länder är redan nu brittiska medborgare, personer bosatta i Storbritannien och irländare på väg hem via Storbritannien. Detta meddelades nyss i parlamentet av premiärminister Boris Johnson och mer detaljer kommer senare idag från inrikesminister Priti Patel.

Förändringen mot nuvarande regler är alltså att dessa inresande inte längre tillåts genomföra sina 10 dagars isolering hemma, utan blir inlåsta på hotell. Anledningen till att just dessa länder redan hanteras annorlunda är bekymmer över nya virusvarianter, inklusive resekoppling i fallet Portugal.

Boris angav också att en översyn av de brittiska lockdownreglerna och övriga restriktioner (inklusive någon slags plan för lättnader) kommer att presenteras veckan som börjar med 22 februari, då parlamentet är tillbaka från sitt februarilov. Fortsätter läget att förbättras kommer de första lättnaderna från lockdownen att vara att skolorna öppnas 8 mars. Så det finns nog ingen anledning att förvänta sig några lättnader i regler gällande resor före det det datumet. Något slags besked om vad som gäller för resande kan förmodligen förväntas i den plan som kommer cirka 22 februari.
 
Hade Corona inte varit ett faktum som nu så hade jag antingen varit i, eller nyss hemkommen från Sydamerika i skrivande stund. Naturligtvis inget att göra åt det nu, men, jag har väldigt dålig koll på hur Corona-situationen är i Sydamerika, främst Chile, Argentina och Uruguay. Förmodligen inte jättebra nu, men vågar man tro att det går att boka in en bonusresa till dessa tre länder över jul/nyår 2021 alternativt januari 2022?

Jag skulle nog tveka mindre på en liknande bokning för t.ex. USA, men självklart i en fråga som denna så "beror det på" en hel del. Jag tänker närmare på att USA har bättre förutsättningar att vaccinera sin befolkning än vissa länder i Sydamerika? Latinamerika kanske har svårare att "starta upp" igen efter i Coronan, dvs. Pepe's restaurang kanske inte kan öppna igen direkt.

All input uppskattas, gärna om någon vet vad det går för tänkbara flyg för att ta sig dit på en EB-award.
Jag siktar in mig på Uruguay jan 2022. Inte för att dom har mindre smitta utan för att dom brukar ha en lagom skön inställning till saker och ting som gör att jag tror dom kan öppna upp för besökare före andra länder i området. Brasilien kommer ta längts tid att få ordning på pga Bolsonaro.
 

NotRyan

Medlem
Norge stänger gränserna nästan helt från midnatt, natten mot fredag. I pricip kommer endast norska medborgere, boende i norge samt svensk och finsk hälsopersonal som arbetar i norge att komma över gränsen. Samt transporter och personer med andra starkt ömmande skäl!

Nu är det alltså inte läge att resa nånstans, man vet aldrig när gränser stängs eller transportmöjligheter upphör.

Norge stänger i princip gränsen helt | SvD
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Enligt Aftonbladet som citerar den kinesiska statsägda TV-kanalen CCTV, så kommer Kina att börja med PCR-tester i rektum istället för svalget.

"Enligt kinesisk expertis är anala tester mer tillförlitliga när det gäller att detektera asymtomatiska patienter, då virusresterna stannar kvar längre i tarmen än i svalget."

Man blir ju inte direkt mer sugen att åka till Kina nu: * Bend over, siir *... :D
Coronaviruset – följ senaste nyheterna om corona | Aftonbladet
 

Fredrik

Medlem
Nej tack till kinesiska PCR-tester. Mycket möjligt det är sant som de säger men jag avstår ändå. Det och mutationer och gränsstängningar gör situationen oskön.

Jag tror jag håller mig hemma ett tag framöver. Minusgrader en vecka framåt så läge att omfamna vintern och njuta.
 
Toppen