Tomas E
Medlem
Åjo, det sker fortfarande en hel del varutransporter och det finns fortfarande de som bor i gränstrakter och har jobb som kräver fysisk närvaro (sjukvård, transporter, butiker...) på andra sidan en gräns, helt i enlighet med att det i decennier har uppmuntrats till rörlighet över EU-gränser.Antalet som verkligen behöver resa är ju extremt lågt men väldigt trist för dem med akuta familjeangelägenheter(som i princip är enda legitima anledningen att resa).
Ibland glöms det bort i diskussioner om resande att det rör sig en hel del lastbilschaufförer, fartygsbesättningar och för all del även flygbesättningar fram och tillbaka mellan länder för att upprätthålla transporter. För det mesta beviljas de undantag från allehanda regler, men de korta perioder när sådana undantag inte beviljas (t.ex. strax före jul från Storbritannien till Frankrike) har det snabbt blivit kaos. Förvisso innebär ensamarbetande lastbilschaffisar som mest sitter i sin förarhytt liten risk för smittspridning över gränser, men inte noll eftersom de ibland lämnar hytten för att t.ex. köpa mat. En kollega som flyttade till i Storbritannien i början av hösten var fascinerad över att flyttkarlarna kunde åka in och ut precis som tidigare, medan han skulle sitta isolerad i 14 dagar.