Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Big Birger

Big Birger Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Där dog resan till Boston 7/4. Crap. Inte oväntat för 5 öre, men ändå.:(

2. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Värt att notera är dock att UD:s avrådan inte har någon särskild betydelse för själva möjligheten att resa till USA. D.v.s. om du får resa in i USA enligt det regelverk som amerikanerna tillämpar så har det ingen betydelse om svenska UD avråder från resor dit eller inte. Det kan ha betydelse för vissa svenska reseförsäkringars giltighet, men det är inget svårt att hitta en reseförsäkring som gäller även om UD avråder från resor till ett visst land.

bayindirb gillar detta.
  3. bayindirb

bayindirb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad gäller med Amex ELITE reseförsäkring? Gäller det?

4. Nej inte så länge UD avråder.

bayindirb gillar detta.
  5. Fredde_G

Fredde_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är ”avråder från icke nödvändiga resor” det samma som ”avråder från resor”?

6. Big Birger

Big Birger Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sant. För min del är det mina medresenärer som är lite kinkiga, så på så sätt "dog" resan. För egen del är jag mer äventyrlig, och kan mycket väl tänka mig att ta en sväng på egen hand. :)

SK989 gillar detta.
  7. bvs

bvs Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej
    Vad innebär en avrådan - Regeringen.se

Om du menar I relation till försäkringen från Amex så skulle jag inte tro att de gör skillnad på "icke nödvändiga" eller "alla"

Last edited: 26 Januari 2021
    SK989 och Tomas E gillar detta.
  8. intuition

intuition Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser nu rapporter om att Tyskland överväger att stoppa i stort sett all inkommande flygtrafik. Det här från the Guardian:

The German government is discussing reducing to almost zero the number of flights into Germany in an effort to prevent more virulent mutant Covid variants gaining a foothold in Germany, the interior minister, Horst Seehofer, told Bild newspaper.

Other measures being considered included closures of borders to regions where mutant strains were more prevalent, he added.

“The risk posed by these virus mutations demands of us that we consider even drastic measures,” Seehofer told Bild. “They include stricter border controls, especially at frontiers with high-risk regions, but also a reduction of air traffic to Germany to almost zero, as Israel is currently doing.”

9. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sen har vi det där eviga med att man inte tagit hänsyn till hur många som testas... Cypern och Danmark testar mer än 10% av befolkningen varje vecka. Bulgarien 0,7%. Gissa vilket land som löper större risk att bli mörkrött och hur man då enkelt kan komma under tröskeln. Det är synd att inte ECDC inför en nivå till på den karta som länderna redan kommit överens om ska gälla som underlag för inresor, och som tar hänsyn till andelen smittade i förhållande till andelen testade. Den kartan är ju i princip jämnröd nu så det är svårt att se några ljus i tunneln...

10. Det här att man tror att stoppade inresor till ett land påverkar nånting när man redan har en stor inhemsk pågående smittspridning är obegripligt för mig. Blir bara symbolpolitik, och strul för dom som faktiskt måste resa nu.

squeezen, SK989 och aikelo gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!