Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Är det helt klarlagt om man kan vara bärare trots att man är vaccinerad?

Nej, vad jag vet inte. Man har helt enkelt inte testat det i samband med de initiala utvärderingarna eftersom det inte var lika viktigt. Det är alltså inte så att vi vet att man kan smitta när man är vaccinerad - men vi vet inte heller om vaccinet minskar risken för det överhuvudtaget.

Därför kan man nog tänka sig att många länder av försiktighetsprincipen förutsätter att det kan vara så. Särskilt de länder som faktiskt stängt igen ordentligt. Och därmed avvaktar med öppning tills dess att en mycket stor del av den *egna* befolkningen är vaccinerad. Oberoende av om den inresande är vaccinerad eller inte.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Är det helt klarlagt om man kan vara bärare trots att man är vaccinerad?
Jag har ju ingen doktorshatt så får kanske inte svara. Men det diskuteras för fullt just nu. Vaccinerna var ju främst framtagna för att förhindra att du själv får corona och då riskerat att dö.

Däremot har ju Israel kommit väldigt långt, och vi vet redan mycket mer om din möjlighet att smitta, dels redan efter första sprutan och efter andra. Men jag vill inte skriva några siffror här, men det finns data.

Målet med Sveriges stategi är ju flockimmunitet genom vaccination. dvs även om viruset sprider sig så kan ingen bli sjuk av det då de flesta är vaccinerade.
 

HCas

Medlem
Vi får se. Jag tror "färdigvaccinerade" länder, i synnerhet de som når fram först, kommer utnyttja det genom att släppa inresekraven. Särskilt om turism normalt utgör en betydande del av näringslivet i landet.

Eller så blir det tvärtom. Här i Storbritannien diskuterar man tydligen nu att gå över till ett Australien-system med i princip totalt inreseförbud tills andra länder har vaccinerat klart. De inom regeringen som förespråkar detta - oklart vilka - är alltså redo att offra både turism och affärsresande under överskådlig tid. Jag kan inte avgöra hur realistiskt det är, men se Could Britain close its borders once lockdown ends? | The Spectator
 

RickardG

Medlem
Ska man se det med positiva glasögon kanske bilden blir dramatiskt annorlunda från ett reseperspektiv så fort antalet som dör och antalet som behöver intensivvård i stort sett gått ner till noll. Helt oavsett hur många som smittas, hur många som vaccineras eller blir immuna på andra sätt.
Jag håller det inte för omöjligt att vi framåt sena våren i stora delar av den resande världen når den punkten. Om ett land skulle resonera att simttan i sig inte är ett problem, så länge det inte orsakar död eller behov av sjukvård, så kanske vaccinpass och inreseförbud blir onödigt.
 

Fredrik

Medlem
Jo, men dit du kan åka First tar de hårt på smittan. I Sverige betraktar vi mest rekommendationerna som ett hinder mot att leva våra liv men i tex Australien är det nolltolerans. Asiatiska länder är heller inte speciellt roade av sjukdomen.

Det är mycket möjligt att det helt plötsligt blir ok att resa som förr men jag har ärligt talat svårt att se att Asien och Stillahavsområdet kommer öppna speciellt fort. Vi får nog vänta på att även de kommit en bra bit på sin vaccination innan det kan bli ändring.
 

mha321

Medlem
Ska man se det med positiva glasögon kanske bilden blir dramatiskt annorlunda från ett reseperspektiv så fort antalet som dör och antalet som behöver intensivvård i stort sett gått ner till noll. Helt oavsett hur många som smittas, hur många som vaccineras eller blir immuna på andra sätt.
Jag håller det inte för omöjligt att vi framåt sena våren i stora delar av den resande världen når den punkten. Om ett land skulle resonera att simttan i sig inte är ett problem, så länge det inte orsakar död eller behov av sjukvård, så kanske vaccinpass och inreseförbud blir onödigt.

I rätt många länder tar man "long covid" på stort allvar, och där kommer fallande dödsfall/iva inte att räcka tror jag, det måste ner med antalet sjuka överhuvudtaget.

Vissa länder kan nog tänkas öppna upp utan att bry sig om det, men vi kommer nog gå leva med ett lapptäcke av olika regler för olika länder tills båda är längre ner.
 

RickardG

Medlem
Jo, men dit du kan åka First tar de hårt på smittan. I Sverige betraktar vi mest rekommendationerna som ett hinder mot att leva våra liv men i tex Australien är det nolltolerans. Asiatiska länder är heller inte speciellt roade av sjukdomen.

Det är mycket möjligt att det helt plötsligt blir ok att resa som förr men jag har ärligt talat svårt att se att Asien och Stillahavsområdet kommer öppna speciellt fort. Vi får nog vänta på att även de kommit en bra bit på sin vaccination innan det kan bli ändring.

I rätt många länder tar man "long covid" på stort allvar, och där kommer fallande dödsfall/iva inte att räcka tror jag, det måste ner med antalet sjuka överhuvudtaget.

Vissa länder kan nog tänkas öppna upp utan att bry sig om det, men vi kommer nog gå leva med ett lapptäcke av olika regler för olika länder tills båda är längre ner.

Absolut, min killgissning gäller bara de länder som själva ser att belastning på sjukvården är så pass låg och att man tror sig ha en så pass bra kombination av vaccinerad befolkning att nya smittade resenärer inte får någon påverkan. Kanske först och främst handlar om att Europa och Nordamerika kan komma dit inom rimlig tid. Min poäng är att man kanske kommer till en sån tidpunkt långt innan en särskilt stor del av befolkningen vill eller får vaccinera sig.

Det kommer bli intressant att se hur olika länder agerar om det blir en väldigt tvär nedgång av antalet döda och sjuka, men att smittspridning fortfarande är hög i befolkningen i stort.
 
Men allting tycks vars kränkande och ska ifrågasättas i detta land. Allting.
Jag tror nog att detta kommer att lösas när det finns mera fakta att tillhandahålla.

Här kan du läsa lite om det. Bla

Du riskerar att smitta andra – trots vaccinering för covid-19 | SVT Nyheter
Poängen är väll just att man inte vet varken bu eller bä (ännu), och att det inte är bekräftat att så är fallet. Det finns såklart möjligheter för att man inte kan smitta andra också.

... men vi vet inte heller om vaccinet minskar risken för det överhuvudtaget.
Det man vet är att även om man kan smitta andra så kommer R talet att gå ner, eftersom asymptomatisla personer inte hostar och nyser, och således inte sprider viruset lika lätt.
 
Last edited:

palmen

Moderator
En påminnelser till alla.
Denna tråd handlar om Corona-viruset och hur det påverkar resande.

Tråden ska inte handla om de olika vaccinen, hur länge de gäller, om man fortfarande kan smitta andra när man vaccinerat sig mm.

Dessa diskussioner får tas på andra forum. Förhoppningsvis kan v hålla oss till ämnet och inga sidospår eller så får bi ta till lite hårdare åtgärder i tråden.

/Moderator
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag håller med och ni moderatorer gör ett superbra jobb.

Vaccin är ju, hur man än ser på det en komponent som inte går att bortse i relation till resande nu när flera regeringar pratar om det.
 
Toppen