Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Diskussionen för/emot vaccin tas nog bäst i andra forum, men som resenär får man förmodligen förbereda sig på att antingen vaccinera sig eller testa sig i samband med resa med allt vad det innebär i form av kostnader och logistik. Att ett land (möjligen med undantag för resor inom EU) skulle öppna för resenärer utan vare sig test eller vaccin är osannolikt, killgissar jag.

Lauda 777 gillar detta.
  2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    En liten påminnelse här i tråden, vi diskuterar inte vaccin, fördelar och nackdelar mm i forumet.
    Det är självklart OK att diskutera resor och hur det kan komma att påverkas av ett vaccin framöver, men diskussioner om själva vaccinet i sig får tas på andra ställen.

Av denna anledning har ett antal inlägg tagits bort, även om vissa finns kvar ovan också.

//Moderator

Tonton, Lauda 777, igelkotten och 1 annan gillar detta.
  3. chazzie

chazzie Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är inne på det också, om nu inte något "vaccinpass" blir verklighet så kommer säkerligen någon annan form av intyg krävas, det krävs ju redan idag för vissa sjukdomar i vissa länder/regioner.

Utan att försöka påverka något kring att vaccinera eller inte vaccinera så tror jag att de som väljer att avstå kommer få mer problem att resa till vissa (många?) länder, åtminstone 5-6 år framåt.

4. Jag tror också att någon form av bevis att man är vaccinerad kommer att krävas. Så som det är nu är det ju redan så att du inte kan gå ombord på planet till vissa destinationer om man inte kan visa upp ett godkänt PCR test som är max 72 timmar gammalt. Det kommer säkert att kunna utfärdas liknande bevis för vaccination att kunna visa upp.

Men långsiktigt så tror jag att ett vaccinpass kommer att behöva utfärdas precis som ett vanligt pass utfärdat av myndighet. Jag tror att fler sjukdomar kommer att inkluderas och krävas för resor till andra länder framöver. Med tanke på att sjukvården är högt belastad överallt och kommer nog att vara så under överskådlig tid tror jag att dom gärna vill slippa "turister" som glömt att vaccinera sig för sjukdomar som är vanligt förkommande på andra ställen. Sen kan man ju se COVID-19 som en föraning om vad som kan hända i framtiden, detta är nog inte den sista pandemin som kommer att bryta ut......

5. Morgan

Morgan Medlem

6. Doctor-X

Doctor-X Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  7. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @Doctor-X Det där var, ursäkta spontaniteten, helt sjukt! Lika bra stänga gränsen officiellt istället.

Eller är det pga Schengen de istället gör det nästan omöjligt? En sak är säker, de lär knappast få in många (någon?) euro med den nya flygskatten som tyvärr infördes 1 januari i år av alla år. Ja, det är sant!

8. Davvelavve

Davvelavve Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag vet att man blir erbjuden ett vaccinationskort från Pfizer när man vaccinerar sig. Dock fyller man i det själv med namn och batchnummer men det kanske kan fungera som vaccinationsbevis när man ska resa.

9. CardKing

CardKing Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Sinnes!

The House of Representatives still needs to consider the government’s proposal to introduce a curfew. Once the House has approved the measure, more information will be posted on www.government.nl.

Lockdown measures tightened in response to concerns about new variants of virus | News item | Government.nl

For travellers from countries outside the EU, a travel ban has been in force since March 2020. The government has decided to reduce the number of exemptions from this ban. As a result, business travellers, students, highly-skilled migrants, professionals from the cultural and creative sectors and people in long-distance romantic relationships wishing to travel to the Netherlands for a short period will no longer be granted entry.

These measures will take effect on Saturday 23 January 2021 at 00.01.

/Man får ju lite lust att tåga ner/bila till NL med 4h färsk anti-gen test.
    :D går ju bra på utresan iallafall.... Frankrike har stängt med liknande regler den 19:e

Last edited: 21 Januari 2021
  10. Karlssonskan

Karlssonskan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är högst tveksam till det kortet då det bla inte står ens personnummer på det. Men när man har fått spruta nr 2 så kan dom skriva ut ett intyg via ”Vaccinera”, ett system där alla givna vaccinationer ska registreras.
    Har förhoppningar själv på just det intyget. ;) Men i februari så vet jag med bestämdhet. :)

El0, Mattias Holmén, Maja och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!