Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
Vad händer med vouchern om resan måste ställas in pga covid restriktioner? Antar att den brinner inne? Får man tillbaka poängen i alla fall?
Du får tillbaka din voucher med ca en månads giltighetstid (minns inte exakt, kolla i SAS FAQ). Poängen får du tillbaka om de inte har gått ut vid avbokningstillfället.
 
Du får tillbaka din voucher med ca en månads giltighetstid (minns inte exakt, kolla i SAS FAQ). Poängen får du tillbaka om de inte har gått ut vid avbokningstillfället.

Okej. Tack. Ska göra det.
Tror inte mina poäng går ut? Är Diamond. Men tidigast 2023 tror jag.

Då vågar jag nog boka Japan och hoppas det räcker med test och inte vaccinkrav.

Vänligen.
 
Min voucher går ut sista mars.

Tror inte USA har öppnat under 2021 och jag vägrar ta vaccin då jag är fullt frisk och aldrig haft en influensa eller knappt ens varit förkyld på 35 år.

Vilket land bör jag sikta in mig på om jag vill åka utanför EU nästa jul/nyår? Colombia? Mexico? Maldiverna?

Japan, USA, Australien som lockar mest känns tvärkört hela 2021 även om folk verkar boka USA och Japan varje dag då bonusplatserna försvinner direkt.

Vad händer med vouchern om resan måste ställas in pga covid restriktioner? Antar att den brinner inne? Får man tillbaka poängen i alla fall?

Vågar man boka Japan? Svårt för er och veta då allt blir gissningar men det är klurigt och sista mars närmar sig.

Vänligen

Levererar några killgissningar... :) USA framåt hösten borde kunna funka och ändå ha en hyfsat normal resa. Starka marknadskrafter att få igång landet igen tyder på det. Australien är nog bara att glömma under detta år, de är krångliga nog även utan pandemi... (Tippar att de kommer kräva vaccinationsintyg för direkt access till kontinenten, men det är du ju inte intresserad av läste jag). Japan tänker ju arrangera OS i sommar, funkar det konsekvensfritt för Japan så går det nog att resa dit och ha en fin vistelse till jul.
 

Rebel

Medlem
Du får tillbaka din voucher med ca en månads giltighetstid (minns inte exakt, kolla i SAS FAQ). Poängen får du tillbaka om de inte har gått ut vid avbokningstillfället.

Du har en månad på dig om flygbolager avbokar. Men du har rätt till en ombokning efter sista mars även om vouchen har gått ut.
Det står som du sa i SAS FAQ
 

JacobGBG

Medlem
Min voucher går ut sista mars.

Tror inte USA har öppnat under 2021 och jag vägrar ta vaccin då jag är fullt frisk och aldrig haft en influensa eller knappt ens varit förkyld på 35 år.

Vilket land bör jag sikta in mig på om jag vill åka utanför EU nästa jul/nyår? Colombia? Mexico? Maldiverna?

Japan, USA, Australien som lockar mest känns tvärkört hela 2021 även om folk verkar boka USA och Japan varje dag då bonusplatserna försvinner direkt.

Vad händer med vouchern om resan måste ställas in pga covid restriktioner? Antar att den brinner inne? Får man tillbaka poängen i alla fall?

Vågar man boka Japan? Svårt för er och veta då allt blir gissningar men det är klurigt och sista mars närmar sig.

Vänligen

Australien gick ut med idag att de ej kommer öppna upp under 2021. Utan vaccin kan du nog glömma hela Asien.

Poäng får du tillbaka förutsatt att du avbokar mer än 24h innan avresedatum. Voucher brinner dock inne.
 
Min voucher går ut sista mars.

Tror inte USA har öppnat under 2021 och jag vägrar ta vaccin då jag är fullt frisk och aldrig haft en influensa eller knappt ens varit förkyld på 35 år.

Vilket land bör jag sikta in mig på om jag vill åka utanför EU nästa jul/nyår? Colombia? Mexico? Maldiverna?

Japan, USA, Australien som lockar mest känns tvärkört hela 2021 även om folk verkar boka USA och Japan varje dag då bonusplatserna försvinner direkt.

Vad händer med vouchern om resan måste ställas in pga covid restriktioner? Antar att den brinner inne? Får man tillbaka poängen i alla fall?

Vågar man boka Japan? Svårt för er och veta då allt blir gissningar men det är klurigt och sista mars närmar sig.

Vänligen
Kommer nog bli många länder som begär vaccinintyg, så för dig blir det lite av ett lotteri vad du bokar. Om du bokar tex Japan och de öppnar upp men börjar kräva vaccinintyg, då kommer du inte få tillbaka vouchern om du själv avbokar efter giltighetstiden gått ut.

Sen en fakta om vaccin, det tar man inte för att man är sjuk just nu (du skriver att du är fullt frisk) utan det tar man för att inte bli sjuk i framtiden. Jag har tex aldrig haft japansk hjärnhinneinflammation, men ändå vaccinerade jag mig mot det för att slippa få det i framtiden.
 

Kimmen00

Medlem
Australien gick ut med idag att de ej kommer öppna upp under 2021. Utan vaccin kan du nog glömma hela Asien.

Poäng får du tillbaka förutsatt att du avbokar mer än 24h innan avresedatum. Voucher brinner dock inne.

Tror mer eller mindre hela världen kommer kräva vaccinationsintyg mot Corona flera år framöver...
 

JacobGBG

Medlem
Tror mer eller mindre hela världen kommer kräva vaccinationsintyg mot Corona flera år framöver...

Så är det nog, men samtidigt finns mycket frågor om hur detta ska sättas upp. I stora delar av världen har utrullningen skett med sådan brådska (med god anledning bör tillägga) att det ej finns en stödjande administration runt för att dokumentera detta. Här i Sverige borde det inte vara värre än att man ber om ett utdrag från sitt register av 1177, men i vilket format kommer det? Innehåller standardutdraget ens någon gemensamt (internationell) överenskommen information?

Jag jobbar mycket med standarder (ISO) i min vardag så jag kan redan se många av de problem och den byråkrati som ska överbryggas för att vi ska komma till något så användbart som ett globalt vaccinationsintyg.
 

taxvalp

Medlem
Min voucher går ut sista mars.

Tror inte USA har öppnat under 2021 och jag vägrar ta vaccin då jag är fullt frisk och aldrig haft en influensa eller knappt ens varit förkyld på 35 år.

Vilket land bör jag sikta in mig på om jag vill åka utanför EU nästa jul/nyår? Colombia? Mexico? Maldiverna?

Diskussionen för/emot vaccin tas nog bäst i andra forum, men som resenär får man förmodligen förbereda sig på att antingen vaccinera sig eller testa sig i samband med resa med allt vad det innebär i form av kostnader och logistik. Att ett land (möjligen med undantag för resor inom EU) skulle öppna för resenärer utan vare sig test eller vaccin är osannolikt, killgissar jag.
 

palmen

Moderator
En liten påminnelse här i tråden, vi diskuterar inte vaccin, fördelar och nackdelar mm i forumet.
Det är självklart OK att diskutera resor och hur det kan komma att påverkas av ett vaccin framöver, men diskussioner om själva vaccinet i sig får tas på andra ställen.

Av denna anledning har ett antal inlägg tagits bort, även om vissa finns kvar ovan också.

//Moderator
 
Toppen