Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Jag tror ju inte mötesindustrin bara kommer att lägga sig platt och ge sig, tänker på alla delar som håller den uppe med hotell, intressanta talare m.m Att få mingla med säg Carl Bildt i verkligheten är ju inte samma sak som att göra det på online.

Den första mässan att öppna fysiskt kommer ju bli startskottet. Tänker på stora mässor som CeBit, Bilmässor, GMS Mobile World, stora företagsevent såsom Apple. Skulle någon av dessa öppna i Q3/Q4 i år kommer det nog börja röra på sig igen.

Många marknadsföringsavdelningar sitter nog och funderar på var man ska lansera nästa produkt/tjänst.

På mycket håller jag med dig, men just det där med stora mässor är betydligt mer tveksamt tror jag. De var ju redan ett utdöende släkte innan pandemin och många av dem har nog fått dödsstöten nu. I fler och fler branscher har man helt enkelt inte haft råd att invänta "den stora branch mässan", där man dessutom får dela datum med konkurrenternas lanseringar.

Nu har fler vant sig vid att göra företags specifika lansering events (typ som Apple, som du nämner), och med dessa till större del online kan även de lite mindre spelarna vara med...
 
Den första mässan att öppna fysiskt kommer ju bli startskottet. Tänker på stora mässor som CeBit, Bilmässor, GMS Mobile World, stora företagsevent såsom Apple. Skulle någon av dessa öppna i Q3/Q4 i år kommer det nog börja röra på sig igen.
Som mha321 redan nämnt, stora mässor var ju redan på väg att försvinna. Du nämner bilmässor, ser man på Frankfurt tex så har både antal besökare men framförallt antal utställare minskar år efter år.

Marknadsförare gnuggar inte händerna för mässorna, de är stora, dyra och ger oklar utväxling. Så Corona kommer bara accelerera mässdöden och lika bra det.
 

Matore

Medlem
@Matore Fungerar jättebra för mig via SAS och rekommenderas. De utlovar svar, vilket fungerat utmärkt, innan Din flygavgång. Bokningsreferens anges vid bokning.

Jag kör med dem då jag inte klarar mig med det billigare och trevligare snabbtestet som fungerar till vissa länder, t ex Danmark och Italien.
Låter som du använt dem flera gånger?
 

M.K

Medlem
Två hittills, inte senast dock då det blev snabbtest hos annan aktör då doktor24 inte ger reseintyg på dessa!

Bara ta det istället om det går, t ex till en LH bokning. Testet fungerar även med mellanlanding i Tyskland bara Din slutdestination accepterar detta sköna test med svar innan kaffet är uppdrucket.
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
men just det där med stora mässor är betydligt mer tveksamt tror jag. De var ju redan ett utdöende släkte innan pandemin och många av dem har nog fått dödsstöten nu.
Vi har ju pratat om att många branscher ska dö ut senaste 20 åren, CES lockar 200.000 besökare och säkert lika många i form av utställare, är det döden?

Nej jag tror inte vi är i närheten av en dödsstöt, visst några kommer gå under, att BC blomstra är ju också ett bevis för motsatsen
 

mha321

Medlem
Vi har ju pratat om att många branscher ska dö ut senaste 20 åren, CES lockar 200.000 besökare och säkert lika många i form av utställare, är det döden?

Nej jag tror inte vi är i närheten av en dödsstöt, visst några kommer gå under, att BC blomstra är ju också ett bevis för motsatsen
Just CES är väl är väl en av de få som faktiskt går bra. Och överlag är det de som riktar sig till konsumenter som överhuvudtaget överlever.

Jämför med tex cebit. De var väl en but över 800,000 när de toppade, 2018 var man nere på 120,000 och 2019 var det slut.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Just CES är väl är väl en av de få som faktiskt går bra. Och överlag är det de som riktar sig till konsumenter som överhuvudtaget överlever.

Jämför med tex cebit. De var väl en but över 800,000 när de toppade, 2018 var man nere på 120,000 och 2019 var det slut.
Cebit var ju också en konsumentmässa... världen är ju som tur är inte homogen

är 100.000 besökare ”kattskit” ? Mobile World hade 100k 2019

detta blir ju OT och vi tycker bara olika
 

Matore

Medlem
Två hittills, inte senast dock då det blev snabbtest hos annan aktör då doktor24 inte ger reseintyg på dessa!

Bara ta det istället om det går, t ex till en LH bokning. Testet fungerar även med mellanlanding i Tyskland bara Din slutdestination accepterar detta sköna test med svar innan kaffet är uppdrucket.
Aha, vad kör du annars för test, men du behöver väl intyg ändå? :)
 

Glenn E

Medlem
Kineska nyårsresan till Sanya fick jag ställa in för nu har viruset börjat spridas lite i norra Kina så risken att bli inlåst i två veckor vid ankomst tillbaks till Shanghai är inte obefintlig. Just nu finns ingen Corona ”på stan” varken i Shanghai eller Sanya.
Det finns en rekommendation här mot onödiga resor tom 31 mars
 

Homer

Medlem
EU eyes 'Vaxproof' document to revive travel, but concerns over vaccine hesitancy | Reuters

The issue has been discussed for months but has led to no compromise because of fears over vaccine hesitancy and privacy.

Many EU states support the plan, mainly those with large tourism sectors such as Greece and Malta, officials briefed on the internal discussions said.

But others are more cautious.

“No outright dismissal but our parliament does fear the certificates may end up being used to determine whether people can travel,” a Dutch diplomat said, adding that could create a vaccination obligation via the backdoor.

Vaccine hesitancy is widespread in Europe and compulsory vaccinations or any measures that could indirectly lead to that is seen as a potential boost for vaccine scepticism.

EU leaders are expected to discuss the matter and other COVID-19 issues at a video-conference on Thursday.
 
Toppen