Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

HCas

Medlem
Grejen, som jag ser det, är inte att inte vissa saker funkar mycket bättre när man träffas ansikte mot ansikte, utan att många chefer nu det senaste året tycker sig ha sett att verksamheten ändå funkar hyfsat utan resor (självklart beroende på vad man jobbar med). Därmed kan man tänka sig att resepolicyer kommer bli mer restriktiva framöver och att tjänsteresor som tidigare gjordes på rutin nu inte kommer godkännas.

Det kanske är annorlunda i privata företag men statligt har det dessutom varit ett hårt tryck sedan långt innan pandemin att minska flygresandet av klimatskäl. Den trenden är jag är övertygad om kommer förstärkas kraftigt nu och det kommer utan tvekan börja påverka hur många resor som genomförs.
 

Tomas E

Medlem
UK inför krav på PCR-test och karantän
8f083c286b6d614fd8dd3072cc8ec726.jpg

SR:s korre på Twitter.

Testet ar nytt, karantan har funnits lange (och galler de lander som inte ar i travel corridor). En del faktafel i den twitter-post du lankar till, t ex att karantanen kortas ner vid negativt PCR test innan avgang (las om Test to Release for korrekt info).
Håller helt med @igelkotten, några missförstånd från Daniel Alling. Kravet på negativt Covid-test från måndag 18 januari vid inresa till England tillkännagavs för några dagar sedan. Det som dessutom tillkommer, och var i nyheterna igår, är att "Travel Corridor"-systemet upphör samtidigt på måndag 18 januari. Detta var listan på "karantänsfria" länder/öar, som alltså försvinner. Således gäller karantän/self isolation (10 dagar, eller drygt 5 dagar om man tar ett test efter 5 dagar) vid inresa från alla länder. Det finns fortfarande en lista med undantag baserat på yrken/uppgifter men den ska bli kortare än hittills enligt transportministern.

Ingen skillnad för Sverige och Danmark således, jämfört med vad som tidigare meddelats. Däremot gäller nu karantän från måndag vid inresa från bl.a. Finland, Norge och andra länder/öar med låg smittspridning.

Här kan man titta på när Boris meddelar detta:
Covid: UK to close all travel corridors from Monday - BBC News

Reglerna kommer att gälla till minst 15 februari, ungefär så länge som den nuvarande lockdownen minst gäller ("mid-February"). Men sedan tidigare gäller att det enda som är säkert är att allt är osäkert och dessutom extrem fladdrigt. Den här veckan har det hittills kommit nya tillkännagivanden om ändringar i inresereglerna måndag 11 jan (karantän för UAE, började gälla tisdag 12 jan), onsdag 13 jan (krav på negativt Covid-test, börjar gälla måndag 18 jan), torsdag 14 jan (inreseförbud för från hela Sydamerika, Kap Verde och Portugal, började gälla fredag 15 jan), torsdag 14 jan igen (karantän för Aruba, Qatar, Bonaire, St Eutstatius, Saba, började gälla lördag 16 jan) och fredag 15 jan (bort med Travel Corridors från måndag 18 jan). Så inte så förvånande om Daniel Alling, som ska täcka alla nyheter från Storbritannien och inte bara flygresenyheter, kan ha missat några av detaljerna.

BBC-artikel om inreseförbudet från Sydamerika och Portugal:
Covid: UK's ban on South America and Portugal travellers comes into force - BBC News
 
Last edited:
Håller helt med @igelkotten, några missförstånd från Daniel Alling. Kravet på negativt Covid-test från måndag 18 januari vid inresa till England tillkännagavs för några dagar sedan. Det som dessutom tillkommer, och var i nyheterna igår, är att "Travel Corridor"-systemet upphör samtidigt på måndag 18 januari. Detta var listan på "karantänsfria" länder/öar, som alltså försvinner. Således gäller karantän/self isolation (10 dagar, eller drygt 5 dagar om man tar ett test efter 5 dagar) vid inresa från alla länder. Det finns fortfarande en lista med undantag baserat på yrken/uppgifter men den ska bli kortare än hittills enligt transportministern.

Ingen skillnad för Sverige och Danmark således, jämfört med vad som tidigare meddelats. Däremot gäller nu karantän från måndag vid inresa från bl.a. Finland, Norge och andra länder/öar med låg smittspridning.

Här kan man titta på när Boris meddelar detta:
Covid: UK to close all travel corridors from Monday - BBC News

Reglerna kommer att gälla till minst 15 februari, ungefär så länge som den nuvarande lockdownen minst gäller ("mid-February"). Men sedan tidigare gäller att det ända som är säkert är att allt är osäkert och dessutom extrem fladdrigt. Den här veckan har det hittills kommit nya tillkännagivanden om ändringar i inresereglerna måndag 11 jan (karantän för UAE, började gälla tisdag 12 jan), onsdag 13 jan (krav på negativt Covid-test, börjar gälla måndag 18 jan), torsdag 14 jan (inreseförbud för från hela Sydamerika, Kap Verde och Portugal, började gälla fredag 15 jan), torsdag 14 jan igen (karantän för Aruba, Qatar, Bonaire, St Eutstatius, Saba, började gälla lördag 16 jan) och fredag 15 jan (bort med Travel Corridors från måndag 18 jan). Så inte så förvånande om Daniel Alling, som ska täcka alla nyheter från Storbritannien och inte bara flygresenyheter, kan ha missat några av detaljerna.

BBC-artikel om inreseförbudet från Sydamerika och Portugal:
Covid: UK's ban on South America and Portugal travellers comes into force - BBC News
Det är bra att ni fyller ut korrens korta meddelande, tack!
 
D

Deleted member 30163

Guest
De kostar dock väldigt lite pengar i jämförelse med resor.

Jag förutspår att ett tag framöver kommer resor att vara en enkel post att skära i budgeten för. Det kommer inte att motiveras utifrån kostnadsbesparing men det kommer vara en av anledningarna.

Jag tror heller inte att vi inte ska låtsas som om en del resor inte varit rätt slentrianmässiga. Många företag har först nu insett hur väl videokonferenser fungerar.
Har jobbat i yrken i över 20 år som krävt resande och det har aldrig bara varit och boka en resa, det har varje år varit reducerad resebudget, inte ens de resorna man budgeterar för har man fått göra. Har rest med Ryan för att få resa ibland

Tror inte covid ändrar något

vid 9/11 började man prata om videokonferenser, askmolnet samma sak, flygstrejk, Boeing MAX, osv

har använt alla videokonferenslösningar, vi har flera hundra videorum (som vi inte kan använda nu) men det är inte samma sak som att ses, det är ju före eller efter mötet som riktiga beslut tas...

I år ansvar jag inte för någon budget men det gör säkert andra här som kan berätta om det kapats i resekostnader
 

chazzie

Medlem
De möten på min arbetsplats som man tidigare flög till kommer nog folk fortsätta att flyga till efter covid. Ska man knyta band och bygga affärsrelationer är det inget som slår det gamla hederliga handslaget och några glas vin!

Det är så klart en aspekt också, jag tror att tiden när man tog en Biz-stol över Atlanten för att skriva på ett papper var över långt innan Covid, men förmodligen kommer det ta lite tid innan affärsresandet är igång igen, så även med nöjesresandet. Jag är optimist och tror att till sommaren går det relativt enkelt att resa runt i Europa/EU, sen resten av världen lite eftersom beroende på olika länders vaccinationsgrad och "paranoia level".
 

Tonton

Medlem
De möten på min arbetsplats som man tidigare flög till kommer nog folk fortsätta att flyga till efter covid. Ska man knyta band och bygga affärsrelationer är det inget som slår det gamla hederliga handslaget och några glas vin!

+1

Jag tror min arbetsplats kommer att fortsätta jobba remote så länge det går, men så fort en konkurrent börjar bjuda in till möten på plats, så måste vi också det. Det kommer bli en kedjeeffekt där allting sakta men säkert rör sig tillbaka mot den gamla "normaliteten".

Däremot tror jag att vi, som anställda, kommer att ha mycket mer frihet framöver. Vår organisation har tidigare ej accepterat, enligt global policy, att man arbetar hemifrån. Sverige har varit slappa mot denna policyn, men UK däremot har följt den slaviskt. Skönt att detta blir lite mer avslappnat framöver, då organisationen har meddelat att förändringar ska ske.
 

Matore

Medlem
Vilka erfarenheter har ni av Doktor24? Tänker om de är pålitliga och håller tiden för att lämna svar och framförallt intyget.
 
D

Deleted member 30163

Guest
men så fort en konkurrent börjar bjuda in till möten på plats
Jag tror ju inte mötesindustrin bara kommer att lägga sig platt och ge sig, tänker på alla delar som håller den uppe med hotell, intressanta talare m.m Att få mingla med säg Carl Bildt i verkligheten är ju inte samma sak som att göra det på online.

Den första mässan att öppna fysiskt kommer ju bli startskottet. Tänker på stora mässor som CeBit, Bilmässor, GMS Mobile World, stora företagsevent såsom Apple. Skulle någon av dessa öppna i Q3/Q4 i år kommer det nog börja röra på sig igen.

Många marknadsföringsavdelningar sitter nog och funderar på var man ska lansera nästa produkt/tjänst.
 

M.K

Medlem
@Matore Fungerar jättebra för mig via SAS och rekommenderas. De utlovar svar, vilket fungerat utmärkt, innan Din flygavgång. Bokningsreferens anges vid bokning.

Jag kör med dem då jag inte klarar mig med det billigare och trevligare snabbtestet som fungerar till vissa länder, t ex Danmark och Italien.
 
Last edited:
Toppen