Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Exakt hur beslutet kommer att utformas är ännu oklart. Det kommer att gälla för resande med bil, båt och flyg. Svenska medborgare kan inte stoppas, men vilka regler som ska gälla för dem är oklart. De kan komma att tvingas sitta i karantän vid ankomst till Sverige.

Sverige stoppar resor från Storbritannien | SVT Nyheter
Det som däremot lär drabba även svenska medborgare är att antalet flyg lär minska, vilket om det är mycket kan göra det svårt, särskilt med anslutningar.
 

Doctor-X

Medlem
Blir spännande hur detta kommer utvecklas. Ska resa YYZ-LHR-FRA-ARN i slutet av januari.
Som jag förstod från artikeln som länkats från BBC har Tyskland beslutat att inga passagerarplan från England ska få landa i Tyskland, med undantag för cargo.

Om denna situation eskalerar (vilket det verkar göra i Europa), måste detta innebär en viss katastrof för British Airways..
 

Berglund

Medlem
Om denna situation eskalerar (vilket det verkar göra i Europa), måste detta innebär en viss katastrof för British Airways..
Onekligen blir ett ”hub-bolag”, i Europa oftast med en riktigt stor bas, väldigt sårbart i ett sådant här läge.

Air France/KLM är väl de enda legacybolagen som genom sitt gemensamma bolag i varje fall har två stora hubbar, i varsitt land. Lufthansa har två hubbar men båda i Tyskland. IAG har flera bolag i gruppen, det är möjligt att man kan omfördela inom bolagsgruppen men jag gör ingen föreställning om att det skulle vara enkelt. Finnair har en bas, SAS har på pappret tre baser men i verkligheten är det väl egentligen bara en stor kvar numera.

En sak kan vi vara säkra på, flygtrafik i Europa och världen kommer att se annorlunda ut post-coronakrisen.
 

mha321

Medlem
Onekligen blir ett ”hub-bolag”, i Europa oftast med en riktigt stor bas, väldigt sårbart i ett sådant här läge.

Air France/KLM är väl de enda legacybolagen som genom sitt gemensamma bolag i varje fall har två stora hubbar, i varsitt land. Lufthansa har två hubbar men båda i Tyskland. IAG har flera bolag i gruppen, det är möjligt att man kan omfördela inom bolagsgruppen men jag gör ingen föreställning om att det skulle vara enkelt. Finnair har en bas, SAS har på pappret tre baser men i verkligheten är det väl egentligen bara en stor kvar numera.

En sak kan vi vara säkra på, flygtrafik i Europa och världen kommer att se annorlunda ut post-coronakrisen.

Lufthansa har ni även Swiss, Austrian och Brussels. Visserligen mindre än modern men det är ändå rätt så mycket kvar om Tyskland skulle bli problemet.
 
Nu är det ju många länder som kräver PCR-test vid inresa. Samtidigt börjar vaccinering av bland annat vårdpersonal. Då borde väl vaccin-intyg vara giltigt istället för test? Vårdfolk lär ju vilka åka på semester och vila upp sig...
 

Doctor-X

Medlem
Nu är det ju många länder som kräver PCR-test vid inresa. Samtidigt börjar vaccinering av bland annat vårdpersonal. Då borde väl vaccin-intyg vara giltigt istället för test? Vårdfolk lär ju vilka åka på semester och vila upp sig...

Tänker att det kommer bli så, men tror det måste komma igång lite mer innan det blir praxis, dessutom behöver man 2 doser innan vaccineringen är klar och inget land är väl där än.
 
Toppen