Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bibben

Medlem
Jag hade en mässa i BKK inplanerat 25-26 mars som tyvärr blev inställd pga Corona. Sedan har jag kundmöte inbokat den 27 i BKK. Den 28-29 är tanken att jag ska träffa Gl...z innan jag drar till VN på Söndag kväll..

Lite beroende på utvecklingen. Blir det värre finns det risk att jag inte får åka iväg alls för jobbet. Blir det inte värre så kommer jag i alla fall vara i BKK den 27... Är du kvar där 28-29 mars också?

Vi lämnar BKK kl 18.10 den 28:e.

Är nog bäst vi tar resten via PM... hehe

Ha en go resa.
 

Maja

Medlem
Jag har en likadan resa den 2 april, byter plan i Singapore och Bangkok på väg mot Seoul. Rapportera gärna med värmekameror och tillgänglighet i Seoul etc. Jag är inte så orolig för själva viruset utan är mer orolig att jag ska få en dagisbakterie av kidsen dagen innan avresa och få feber som misstas för Coronaviruset med tvångsisolerad som följd.


Åker ni med Singapore Airlines via Moskva den 2 april? :)
Nej, från Zürich! :)
 

Flying Finn

Medlem
Shangri-La tycks lida av Covid-19.

In view of the current COVID-19 situation, we understand that your travel plans may be impacted. As such, we are delighted to extend your Golden Circle Jade status with us until 31 December 2021.

P.S. Skriv inte om Corona, om ni inte vill ha mig att tänka på biror. ;)
 

Ubbe

Medlem
Detta gäller i Thailand från idag.

Travel risk
Public Health Ministry officials will be prohibited from travelling to risky countries, he added. If travel is required, personnel are required to self-quarantine for 14 days.

At-risk countries include China, Macau, Hong Kong, Taiwan, South Korea, Singapore, Italy, Iran and Japan.

Mr Anutin said that Covid-19 has been classified as a dangerous communicable disease. Under the change, anybody with suspect symptoms after visiting a high-risk country must report to the authorities within three hours.

In an earlier Facebook post, Mr Anutin said Thailand has detected more suspected cases and groups at risk of contracting the disease, as well as infections from travellers returning home after visiting high-risk countries.

“Those who are planning to travel abroad in this period, if it’s possible to avoid that, please avoid it,” Mr Anutin said. “We are entering a full war with Covid-19.”

Returning travellers must report where they went to disease control officers stationed at airports, he said in the Facebook post, adding people shouldn’t conceal symptoms as that could cause the virus to spread.

At the briefing, the health minister again discouraged Thais from unnecessary travel. "For the airlines, please reduce promotions," Mr Anutin said.

"Even though tickets are cheap, it could be your last holiday."

Källa (Thailand has 3 new coronavirus cases, urges travel disclosure
 

Senator

Moderator
Detta gäller i Thailand från idag.

Travel risk
Public Health Ministry officials will be prohibited from travelling to risky countries, he added. If travel is required, personnel are required to self-quarantine for 14 days.

At-risk countries include China, Macau, Hong Kong, Taiwan, South Korea, Singapore, Italy, Iran and Japan.

Mr Anutin said that Covid-19 has been classified as a dangerous communicable disease. Under the change, anybody with suspect symptoms after visiting a high-risk country must report to the authorities within three hours.

In an earlier Facebook post, Mr Anutin said Thailand has detected more suspected cases and groups at risk of contracting the disease, as well as infections from travellers returning home after visiting high-risk countries.

“Those who are planning to travel abroad in this period, if it’s possible to avoid that, please avoid it,” Mr Anutin said. “We are entering a full war with Covid-19.”

Tack för uppdateringen. @squeezen det löste allt med Swiss för min del. Jag skulle åka HKG-BKK-ZRH men fick nu bokat om min open-jaw ARN-SIN, HKG-ARN till ARN-SIN-ARN. Mycket nöjd..
Returning travellers must report where they went to disease control officers stationed at airports, he said in the Facebook post, adding people shouldn’t conceal symptoms as that could cause the virus to spread.

At the briefing, the health minister again discouraged Thais from unnecessary travel. "For the airlines, please reduce promotions," Mr Anutin said.

"Even though tickets are cheap, it could be your last holiday."

Källa (Thailand has 3 new coronavirus cases, urges travel disclosure

tack för uppdateringen. Det här löste mina bekymmer @squeezen med open-jaw ARN-SIN, HKG-ARN via BKK och ZRH. Så nu har jag ARN-SIN tur/retur
 

Ubbe

Medlem
Information for Lufthansa Group Passengers from/ to China

Lufthansa Group extends flight suspensions to mainland China

Flights to Beijing, Shanghai, Nanjing, Shenyang and Qingdao will be suspended until March 28
Flight operations to/from Hong Kong will be reduced in March
The safety of passengers and employees is a top priority for the Lufthansa Group. After thoroughly evaluating all currently available information on the coronavirus, Lufthansa Group has decided to further suspend its Lufthansa, SWISS and Austrian Airlines flights to/from Beijing and Shanghai until March 28. Initially the flights have been suspended until February 29. Flight suspensions to Nanjing, Shenyang and Qingdao will continue to stay in place until the end of the winter timetable on March 28. Flight operations to/from Hong Kong will be reduced in March. The Lufthansa Group will continuously monitor the situation of the coronavirus and is in contact with the responsible authorities. Lufthansa Group offers free refund or rebooking for flights to/from mainland China.

Källa (https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information)
 

oneM

Medlem
Besökte ANA Suites Lounge idag, och där var det väldigt begränsad servering pga corona viruset. Det som fanns var helt enkelt några inplastade BLT Sandwiches, Coca Cola, Sprite, Vatten, Asahi (burk). Asahi maskinerna & Kaffe maskinerna var avstängda. Tydligen har dom infört en regel att dom inte får ha några glas och därav inte kan servera någon annan fika eller mat förutom detta (lite märkligt då jag fick en tallrik när jag tog en BLT Sandwich) samt att ANA serverade allt som vanligt på flighten dygnet innan. I sann BC anda (då sambon klagade) tog jag mig en vända till alla andra lounger på HND och kikade efter vin & bubbel efter dom gett mig nej på min fråga om jag kunde gå ner o köpa några egna glas och lite bubbel i tax-free men var tyvärr tvärnej på den. Väldigt märkligt då food court på Haneda serverade som vanligt och där gick det fint att få både porslin & glas.
 

oneM

Medlem
Besökte ANA Suites Lounge idag, och där var det väldigt begränsad servering pga corona viruset. Det som fanns var helt enkelt några inplastade BLT Sandwiches, Coca Cola, Sprite, Vatten, Asahi (burk). Asahi maskinerna & Kaffe maskinerna var avstängda. Tydligen har dom infört en regel att dom inte får ha några glas och därav inte kan servera någon annan fika eller mat förutom detta (lite märkligt då jag fick en tallrik när jag tog en BLT Sandwich) samt att ANA serverade allt som vanligt på flighten dygnet innan. I sann BC anda (då sambon klagade) tog jag mig en vända till alla andra lounger på HND och kikade efter vin & bubbel efter dom gett mig nej på min fråga om jag kunde gå ner o köpa några egna glas och lite bubbel i tax-free men var tyvärr tvärnej på den. Väldigt märkligt då food court på Haneda serverade som vanligt och där gick det fint att få både porslin & glas.

För att klargöra så hade alla lounger på HND samma servering oavsett Star Alliance eller inte.
 

eliee

Medlem
Besökte ANA Suites Lounge idag, och där var det väldigt begränsad servering pga corona viruset. Det som fanns var helt enkelt några inplastade BLT Sandwiches, Coca Cola, Sprite, Vatten, Asahi (burk). Asahi maskinerna & Kaffe maskinerna var avstängda. Tydligen har dom infört en regel att dom inte får ha några glas och därav inte kan servera någon annan fika eller mat förutom detta (lite märkligt då jag fick en tallrik när jag tog en BLT Sandwich) samt att ANA serverade allt som vanligt på flighten dygnet innan. I sann BC anda (då sambon klagade) tog jag mig en vända till alla andra lounger på HND och kikade efter vin & bubbel efter dom gett mig nej på min fråga om jag kunde gå ner o köpa några egna glas och lite bubbel i tax-free men var tyvärr tvärnej på den. Väldigt märkligt då food court på Haneda serverade som vanligt och där gick det fint att få både porslin & glas.
Från JALs hemsida:
"弊社ラウンジで提供するお食事・お飲み物サービスについては、お客さまに安心してサービスを受けていただくため、
日本国内の国際線ラウンジについては、個包装でのサービスに順次変更させていただきます。
日本国内の国内線ラウンジについては、個包装に限定させていただきます。
この変更により、提供品が限定されることがございますので何卒ご了承お願いいたします。"


Kortfattat står det att man valt bort att servera allt som inte kommer i individuell förpackning. Det är alltså inte glas eller porslin som är problemet utan förmodligen huruvida smitta kan finnas på maten/drycken eller ej.
(新型コロナウイルス関連肺炎の発生に関する対応について - JAL国際線)

ANA skriver i princip samma sak:
"お客様に安心してサービスをご利用いただくため、準備ができましたら順次、個食、個包装でのサービスとさせていただきます。
提供メニューが限られることがございますのでご了承ください。"

"För att på ett säkert sätt fortsatt kunna erbjuda våra kunder service kommer vi, så fort förberedelserna är klara, servera portionsförpackad mat (och dryck). Vi ber om översyn med att den meny vi kan erbjuda begränsas."
(https://www.ana.co.jp/ja/jp/topics/notice200127/)

Gissnigsvis är food court OK då vanligt folk inte har direkttillgång till varken ytorna där maten förbereds eller maten/ingredienserna och problemet med loungerna är alla PAX som kan bära på smittan och för den vidare via öppna kärl med mat etc.
 

Amund1967

Medlem
Kom i morse hem från Manila via Singapore med SQ.

Under det klassiska stoppet i Moskva DME. Där kom det in en tant i ansiktsmask och skyddsglasögon på planet innan man fick stiga av. Hon gick runt och kollade tempen med kamera på alla passagerare innan vi fick stiga av.
Då får jag träffa henne på fredag morgon - hoppas jag.

Vad skulle teoretiskt hända om man har lite feber på avgångsflygplatsen av vilken orsak som helst? Får man automatisk ombokning, test och karantän tills man är redo igen, eller får man stå kostnaderna själv (reseförsäkring?)? Hon kinesiskan som dog i Frankrike hade ju proppat i sig febernedsättande innan boarding.
 
Toppen