Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
Torsdag igen och ny uppdatering från ECDC. Här kan man ana att saken sakta är på väg åt rätt håll nu. Norge har förbättrat läge i två regioner och ingen del på kartan har försämrats sedan förra veckan.

Jo, fast Norge, Finland och Irland har väl legat ganska hyfsat till hela tiden? Jag kollar Kanarieöarna lite extra i mikroskopiskt hopp om en (krånglig) tripp dit över nyår, men det ser allt mörkare ut. Igår nådde man över 40 nysmittade per 100k / 7 dygn och går det över 50 blir det karantänkrav vid tillbakaresan till Tyskland.
Sverige ser ut att ligga absurt högt i denna våg, med veckoincidens en bra bit över 300 (som de värst drabbade kommunerna i Tyskland ungefär). Hoppas på att det sjunker rejält på ett par månader sikt, behöver åka upp före våren.

Fortfarande att inga restauranger får servera mat ?

Nä inte på plats, men branschen har lyckats ställa om ganska bra till take away efter vad jag kan se - känner inte på rak arm till några stängda restauranger, i princip alla erbjuder hämtmat.
 
Nederländerna har fortfarande restriktioner för svenskar? Råkat bli ombokad av KLM så att jag måste stanna över natt i Amsterdam, och vet inte om jag kommer in i landet. Transferhotellet Mercure är fullt.
 
D

Deleted member 30163

Guest
och ingen del på kartan har försämrats sedan förra veckan.
Inte för att vara djävulens advokat men det går ju inte att försämra ett läge där det redan är max. Det är ett 3-färgs-system. Detsamma gäller ju tyvärr resten av kartorna

Dock har det ju skett försämringar.
Goda nyheterna är att EU, som helhet har färre fall nu, vi är påväg ner för berget. Vissa länder ser inte det än då vi är i olika faser.

Screenshot 2020-12-03 at 20.29.23.png
 

RickardG

Medlem
Inte för att vara djävulens advokat men det går ju inte att försämra ett läge där det redan är max. Det är ett 3-färgs-system. Detsamma gäller ju tyvärr resten av kartorna

Dock har det ju skett försämringar.
Goda nyheterna är att EU, som helhet har färre fall nu, vi är påväg ner för berget. Vissa länder ser inte det än då vi är i olika faser.

Visa bifogad bild 115241
Jag förstår vad du syftar på, men det skulle faktiskt kunna vara ännu sämre. T.ex. håller Irland, Island, Norge och Finland emot. Sen är det ju svårt att se om det finns nyanser av rött, men det tror jag är hela tanken med kartan.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag förstår vad du syftar på, men det skulle faktiskt kunna vara ännu sämre. T.ex. håller Irland, Island, Norge och Finland emot. Sen är det ju svårt att se om det finns nyanser av rött, men det tror jag är hela tanken med kartan.
Jag tror också att det finns en tanke, lite tydligt. Det är ju farligt att jämföra, men det är ju omöjligt att inte göra det
 

Glebster

Medlem
Hej,

Reste hem från Seattle igår och hade en biljett med SAS/United bokad till Köpenhamn via Chicago.

Vid incheckning i Seattle vägrade United checka in mig då jag saknade negativt Covidtest vilket, enligt dem, var nödvändigt som svensk med slutdestination Köpenhamn.

Jag förklarade vänligt att detta inte gällde vid transit genom Danmark (visade även upp informationen på danska myndighetens hemsida) men trots samtal med deras helpdesk och uppvisande av tågbiljett till Sverige stod de på sig.

I slutändan antar jag att det är en tolkningsfråga vad transit innebär. United menar att det innebär att flyga vidare (dvs inte beträda dansk mark) men mot bättre betande visste jag att det inte var det Preben menar.

Jag löste situationen genom att förlänga min resa med ett flyg från Köpenhamn till Stockholm som lyckligtvis inte kostade många hundralappar då jag inte hade bagage att checka in.

Väl i gränskontrollen i Köpenhamn testade jag systemet och sade att jag avsåg ta tåget till Sverige, vilket inte var något problem mot uppvisande av biljett. Således var skenresan till Stockholm inte nödvändig.

Någon som varit med om något liknande? Finns det någon work around?

Filip

PS alla lounger i Seattle stängda. United i Terminal 1 öppen i ORD. SAS loungen i Köpenhamn öppen.
 
Toppen