Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
England verkar har öppnat upp nu idag och London området har hamnat på nivå 2 och pubar får ha öppet till 23:00 har jag hört.
Jag läser också att Galleries First på T5 har öppnat idag igen.
För att komma in i England från Sverige/Danmark krävs självkarantän om jag förstår det rätt, men hur är det med transfer över dagen t ex
ARN/CPH - LHR - ARN/CPH dvs dagsresa till GF?
Samma svar som @palmen , reglerna gällande karantän är oförändrade sedan flera månader (har inte ändrats av den genomlidna "lockdown"), men listan över karantänsländer ändras varje vecka. Det finns inga hinder mot att vara transferpassagerare, men om du skulle lämna LHR airside får du inte "drälla omkring". Så att t.ex. gå in i en butik landside är olagligt. Airside är du inte föremål för fler restriktioner än någon annan.
 

Kimmen00

Medlem
Saxat från aftonbladet:
Vad det nu betyder praktiskt vette 17
Det är ju ECDCs tyckande...

Personer som flyger inom EU (och Storbritannien) behöver inte sitta i karantän, enligt ECDC, EU:s smittskyddsmyndighet.

Importinfektionen är mycket låg, enligt myndigheten och eftersom Europa och Storbritannien redan är så pass drabbat av coronaviruset kommer flygtrafiken sannolikt inte öka antalet smittor, enligt de uppdaterade riktlinjerna.

Infektionsrisken bedöms som lägre bland de som flyger, jämfört med allmänheten i stort. Därför tycker ECDC att resenärer inte bör betraktas som en högriskgrupp, utan snarare behandlas som lokalbefolkningen när de landar.
 

Tomas E

Medlem
Saxat från aftonbladet:
Vad det nu betyder praktiskt vette 17
Det är ju ECDCs tyckande...

Personer som flyger inom EU (och Storbritannien) behöver inte sitta i karantän, enligt ECDC, EU:s smittskyddsmyndighet.

Importinfektionen är mycket låg, enligt myndigheten och eftersom Europa och Storbritannien redan är så pass drabbat av coronaviruset kommer flygtrafiken sannolikt inte öka antalet smittor, enligt de uppdaterade riktlinjerna.

Infektionsrisken bedöms som lägre bland de som flyger, jämfört med allmänheten i stort. Därför tycker ECDC att resenärer inte bör betraktas som en högriskgrupp, utan snarare behandlas som lokalbefolkningen när de landar.
Kanske lika bra att titta på de exakta formuleringarna i rapporten:

This joint ECDC-European Union Aviation Safety Agency (EASA) document aims to support Member States in determining a coordinated approach to reduce the risks related to the movement of people within and between the EU/EEA countries and the UK in the context of the COVID-19 pandemic.
...
In the current epidemiological situation, quarantine or systematic testing for SARS-CoV-2 of air travellers is not recommended.


Det är ju lätt att tolka ett "behöver inte" (journalistformulering) som att detta redan är beslutat. Det är alltså en del av ECDCs och EASAs rekommendation till medlemsländerna, i syfte att de så småningom ska komma överens om gemensamma regler.
 

HCas

Medlem
England verkar har öppnat upp nu idag och London området har hamnat på nivå 2 och pubar får ha öppet till 23:00 har jag hört.
Jag läser också att Galleries First på T5 har öppnat idag igen.
För att komma in i England från Sverige/Danmark krävs självkarantän om jag förstår det rätt, men hur är det med transfer över dagen t ex
ARN/CPH - LHR - ARN/CPH dvs dagsresa till GF?

Tänk också på att man inte får "hänga på puben", om det skulle vara aktuellt. Man får bara beställa alkohol om man samtidigt beställer mat och när man har ätit upp denna mat förväntas man ganska raskt lämna lokalen. Så det där med öppet till 23 är av rätt akademiskt intresse.

Hur dessa regler tillämpas i praktiken är lite oklart dock.
 

Tomas E

Medlem
Tänk också på att man inte får "hänga på puben", om det skulle vara aktuellt. Man får bara beställa alkohol om man samtidigt beställer mat och när man har ätit upp denna mat förväntas man ganska raskt lämna lokalen. Så det där med öppet till 23 är av rätt akademiskt intresse.

Hur dessa regler tillämpas i praktiken är lite oklart dock.
Sista beställningen kl 22, stängning kl 23, och maten ska vara "a substantial meal" snarare än bara barsnacks. Här kan man läsa ministerförsök att förklara vad de menar med det: Covid-19: Drinkers in tier two 'could order Scotch egg' as substantial meal - BBC News
Hur det funkar i praktiken vet jag inte i detalj än eftersom första dagen är idag. Att det har påpekats att man inte får sitta kvar tror jag att man ska tolka som att man inte förmodas beställa två-tre till öl på ett bräde när det är en pommes frites kvar på tallriken och sitta och suga på dem i två timmar till. Det är nog inte så att man ska förvänta sig att bli utkastad så snart sista salladsbladet är uppätet och det återstår en tredjedels öl. I så fall är det väl bara att beställa en kaffe, te eller läsk på maten, för reglerna är att det är alkohol som bara får serveras tillsammans med en måltid.

Men det gäller alltså de som inte sitter 14 dagar i karantän, så inte flygpassagerare som är nyligen anlända från Sverige...
 

Nahoj

Medlem
Är det någon som vet om Polen vid inresa kräver någon mer registrering än "Public Health Passenger Locator Form"?

Vet att exempelvis Litauen kräver att man ska skicka in information före inresa, men hittar ingen sådan information rörande Polen.
 

lillemannen

Medlem
Är det någon som vet om Polen vid inresa kräver någon mer registrering än "Public Health Passenger Locator Form"?

Vet att exempelvis Litauen kräver att man ska skicka in information före inresa, men hittar ingen sådan information rörande Polen.

Nej inte för tillfället men allt är i pincip stängt och ingen restaurang öppen så jag åket hem direkt efter mötet i fabriken. Var i Krakow.
 

RickardG

Medlem
Torsdag igen och ny uppdatering från ECDC. Här kan man ana att saken sakta är på väg åt rätt håll nu. Norge har förbättrat läge i två regioner och ingen del på kartan har försämrats sedan förra veckan.

77857A39-E378-4A2F-8160-89D5C133BE88.png
 
Toppen