Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

RickardG

Medlem
Jaa mina resvänner, det är svårt att se ljuset i tunneln med just veckans karta framför sig. Finland har förvärrats (endast Åland grönt) och allt annat är som vanligt rött. Den som är observant ser att nordjylland gått över till gult, annars finns det inte mycket att glädjas över just denna uppdatering.

w47_COVID19_EU_EEA_UK_Subnational_Combined_traffic.png
 

Tomas E

Medlem
Jaa mina resvänner, det är svårt att se ljuset i tunneln med just veckans karta framför sig. Finland har förvärrats (endast Åland grönt) och allt annat är som vanligt rött. Den som är observant ser att nordjylland gått över till gult, annars finns det inte mycket att glädjas över just denna uppdatering.

Visa bifogad bild 115088
Fast om man tar sig en titt på hur antal fall i Europa utvecklar sig över tid, snarare än den grovkornigare kartan, tycker jag att det är mycket tydligt att det finns ljus i tunneln! Trenden i antal nya fall per dag/vecka är neråt i de flesta länder på kontinenten, och totalantalet minskar sedan cirka två veckor. Ett praktexempel är Belgien som hade 14-dagarssiffror på som mest >1500 fall per 100 000 inv och nu 379. Båda ger lika illrött på kartan ovan, men skiljer sig med en faktor >4.

Sverige ligger hittills lite senare i utvecklingen. Sedan återstår det väl att se till hur låg siffra nedgången sker och om det kommer en ny uppgång på sina håll. Den förra nedgången skedde ju i "icke influensasäsong", så det är väl ganska oklart vad man kan förvänta sig så här års.
novel-coronavirus-cases-EU-UK-26-november-2020.png
 

M.K

Medlem
@Tomas E Bra att du ser ljus, det gör då inte jag utan vaccin. Självklart sjunker fallen i länder med lockdown. Det är dock fortsatt illrött nästan överallt med många gånger över 25 fall per 100’ vilket överraskar mig lite. Jag trodde smittan skulle sjunka snabbare i länder med lockdown denna våg.

Jag önskar mig ingen julklapp i år, däremot ett massproducerat vaccin till de gamla och svaga tack.
 

Tomas E

Medlem
@Tomas E Bra att du ser ljus, det gör då inte jag utan vaccin.
Jag sa inte hur många watt det där ljuset lyser med... ;)

För övrigt, inom denna tråds tema, så tas Storbritanniens totalförbud mot inresor från Danmark bort från lördag morgon 28 nov. De övergår då till att vara ett "vanligt" karantänsbelagt land som t.ex. Sverige, minkarna till trots (i den mån det nu finns några sådana kvar i livet).
Nämns bl.a. i den här BBC-artikeln där det också står om att Estland och Lettland samtidigt beläggs med karantän av UK.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

ante_77

Medlem
@Tomas E Bra att du ser ljus, det gör då inte jag utan vaccin. Självklart sjunker fallen i länder med lockdown. Det är dock fortsatt illrött nästan överallt med många gånger över 25 fall per 100’ vilket överraskar mig lite. Jag trodde smittan skulle sjunka snabbare i länder med lockdown denna våg.

Jag önskar mig ingen julklapp i år, däremot ett massproducerat vaccin till de gamla och svaga tack.

Visst stoppas viruset ganska rejält under en lockdown. Det hjälper ju föga om man inte har Lockdown i något år eller så.
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

RickardG

Medlem
Fast om man tar sig en titt på hur antal fall i Europa utvecklar sig över tid, snarare än den grovkornigare kartan, tycker jag att det är mycket tydligt att det finns ljus i tunneln! Trenden i antal nya fall per dag/vecka är neråt i de flesta länder på kontinenten, och totalantalet minskar sedan cirka två veckor. Ett praktexempel är Belgien som hade 14-dagarssiffror på som mest >1500 fall per 100 000 inv och nu 379. Båda ger lika illrött på kartan ovan, men skiljer sig med en faktor >4.

Sverige ligger hittills lite senare i utvecklingen. Sedan återstår det väl att se till hur låg siffra nedgången sker och om det kommer en ny uppgång på sina håll. Den förra nedgången skedde ju i "icke influensasäsong", så det är väl ganska oklart vad man kan förvänta sig så här års.
novel-coronavirus-cases-EU-UK-26-november-2020.png
Jo jag instämmer i att kartan är grovkornig, men det är den som ska ligga till grund för just resandet, och det kanske är en av tankarna att det ska krävas en rejält förbättrad situation innan ett område blir gult eller grönt. Men absolut, det verkar finnas ljusningar om man tittar på lite mer detaljerad nivå
 

ekf

Medlem
Finns det en svensk motsvarighet till den där kartan från ECDC? Dvs med samma parametrar/kriterier, men uppdelad över svenska län eller liknande...
 

mha321

Medlem
FHM har veckostatistik per region på Experience

Färgskalan är inte samma, men det går att klicka sig fram till siffrorna. Observera att FHM visar siffror / 1 vecka, så de måste multipliceras med 2 för att bli jämförbara.
 

Ricci

Medlem
England verkar har öppnat upp nu idag och London området har hamnat på nivå 2 och pubar får ha öppet till 23:00 har jag hört.
Jag läser också att Galleries First på T5 har öppnat idag igen.
För att komma in i England från Sverige/Danmark krävs självkarantän om jag förstår det rätt, men hur är det med transfer över dagen t ex
ARN/CPH - LHR - ARN/CPH dvs dagsresa till GF?
 

palmen

Moderator
England verkar har öppnat upp nu idag och London området har hamnat på nivå 2 och pubar får ha öppet till 23:00 har jag hört.
Jag läser också att Galleries First på T5 har öppnat idag igen.
För att komma in i England från Sverige/Danmark krävs självkarantän om jag förstår det rätt, men hur är det med transfer över dagen t ex
ARN/CPH - LHR - ARN/CPH dvs dagsresa till GF?
Transfer som transfer så det borde vara ok. Man går ju aldrig in i Storbritannien (även om den vägen ofta går snabbare).
 
Toppen