Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Med tanke på läget så stänger British Airways loungerna igen på Heathrow:
https://www.businesstraveller.com/b...04/british-airways-to-close-heathrow-lounges/
Hm, restriktionerna kring internationellt resande till och från Storbritannien är väl inte riktiga lika hårda som under vårens lockdown (tillåtet bl.a. för jobbändamål), men stängningen av alla restauranger och pubar för "dine-in" gör kanske att det skulle sticka i ögonen att hålla öppet. Det står dock något i det utkast jag läste i söndags om att viss "hospitality" ska kunna hålla öppet för det begränsade antalet resenärer som har laglig rätt att resa.

Det såg för övrigt ut som att BA redan i förrgår hade börjat gallra i flygschemat när jag slog en snabbkoll, men vi får väl se hur mycket som blir kvar kommande månad (och kanske lite mer, enligt många bedömare som tror att lockdown:en blir längre än fyra veckor).
 

MTheC

Medlem
Är det någon som sett officiell information om restriktionerna på Kanarieöarna? Jag har läst i media att det krävs negativt PCR-test som ej är äldre än 72h vid incheckning på hotell. Vore intressant att veta vad det innebär om man byter hotell under besök där - måste man då ta nytt PCR-test på plats?
 
Är det någon som sett officiell information om restriktionerna på Kanarieöarna? Jag har läst i media att det krävs negativt PCR-test som ej är äldre än 72h vid incheckning på hotell. Vore intressant att veta vad det innebär om man byter hotell under besök där - måste man då ta nytt PCR-test på plats?
Jag fick den här länken av min Airbnb-värd:

Kanarieöarna säger HEJ på nytt | Du befinner dig på webben för Turism på Kanarieöarna.

Finns på flera olika språk.
 

trekker

Medlem
Hm, restriktionerna kring internationellt resande till och från Storbritannien är väl inte riktiga lika hårda som under vårens lockdown (tillåtet bl.a. för jobbändamål), men stängningen av alla restauranger och pubar för "dine-in" gör kanske att det skulle sticka i ögonen att hålla öppet. Det står dock något i det utkast jag läste i söndags om att viss "hospitality" ska kunna hålla öppet för det begränsade antalet resenärer som har laglig rätt att resa.

Det såg för övrigt ut som att BA redan i förrgår hade börjat gallra i flygschemat när jag slog en snabbkoll, men vi får väl se hur mycket som blir kvar kommande månad (och kanske lite mer, enligt många bedömare som tror att lockdown:en blir längre än fyra veckor).
Nja, förra lock down kunde man ju resa både in och ut ur UK som man ville. Nu måste det vara jobbrelaterat att flyga ut, in är inga problem. Jag har dock ingen aning on hur de tänkt kolla om man reser i arbetet eller inte. Jag är just nu på hotell där det kommer vara samma restriktioner från imorgon, pratade med bartendern och han visste inte hur de kommer hantera det i resturangen t ex. Antingen har de öppet för hotellgäster eller också kommer de köra att man får hämta mat och dryck från baren och ta med upp på rummet.

Angående BA har jag läst att rykten går att de försöker sätta press på Boris och hotar med att stänga ner all verksamhet en månad. Det lär ju inte hända men många är trötta på att Boris skjuter från höften och ena sekunden stänger ner och andra lockat ut folk på resturanger med rabatter om man äter ute.
 

MTheC

Medlem

MTheC

Medlem
Jag tolkar denna info från TUI som officiell;
Res tryggt med TUI - information för dig som ska resa till Spanien | TUI.se

Dock har jag svårt att hitta en klinik som utför antigentest i Göteborg, PCR och antikropp finns det gott om kliniker som utför.
Tackar - intressant val av typ av test av TUI. Just den typen av test som man enligt media (intervju med ansvarig för sjukvården på Kanarieöarna sa att snabbtesterna av den modellen inte räcker...) inte godkänner på Kanarieöarna
 

anjak

Medlem
Har du inga större bekymmer med budgeten :), så var jag i Schweiz i helgen. Inga restriktioner för svenskar, bara fylla i en kontaktblankett på planet.
Ja Schweiz kommer nog inte lägga till Sverige på sin karantänlista på ett bra tag så det är nog säkert på det viset. Däremot skulle jag försöka undvika dom fransktalande kantonerna då dom generellt har striktare restriktioner med helt stängda restauranger, Genève har gått längst och stängt allt utom livsmedelsbutiker och apotek.
 

Ricci

Medlem
Nu när halva Europa stängt ner igen, vilka länder har loungerna öppna?
Tänkte kanske göra en kort MR över dagen med *A typ CPH-ZRH eller liknande nu i november.
 

Agö

Medlem
Tackar - intressant val av typ av test av TUI. Just den typen av test som man enligt media (intervju med ansvarig för sjukvården på Kanarieöarna sa att snabbtesterna av den modellen inte räcker...) inte godkänner på Kanarieöarna
Jag undrar om det verkligen är någon mening med att fundera på detta just nu om man har en resa framåt jul/nyår. Allt ändras ju per vecka i princip.
 
Toppen