Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

D

Deleted member 30163

Guest
Enligt SDS.se så kommer det vara ok med transit genom CPH även sydsvenskar som börjar sin flygresa från CPH.
Dock måste man ha bokningsbevis med sig dvs som det var tidigare i sommar.

Just nu gör man väl bara spontankontroller? Men om det ändras kan det ju bli problem att hinna med sitt flyg
 

Ricci

Medlem
Jag bor i skåne och skall till Stockholm om 2 veckor med tåg. Sen har jag bokat flyg arn-cph för sedan direkt ta tåget över öresundsbron hem, de borde väl inte vara några problem eller vad tror ni experter?
Nej, inte med dagens beslut.
(Hint: Det kan vara bra att bokat ditt tåg i Skånetrafikens app innan du passerat dansk passpolis.)
 

RickardG

Medlem
Nu publicerades den uppdaterade ”officiella” kartan från ECDC som EU-länderna kommit överens om ska användas som bas för reserestriktioner.

407C287A-4B32-40DE-A792-08C769EECC66.png


Största skillnaden från förra veckans karta är att Italien nu är rött, Tyskland mindre grönt, samt några mindre regioner över hela kontinenten som går åt fel håll. Jag kan inte hitta ett enda område som förbättrats :(
 

Nahoj

Medlem
Jag bor i skåne och skall till Stockholm om 2 veckor med tåg. Sen har jag bokat flyg arn-cph för sedan direkt ta tåget över öresundsbron hem, de borde väl inte vara några problem eller vad tror ni experter?

Det ska inte vara några problem. Läs följande officiell dansk information:

"Du må rejse gennem Danmark, hvis det er en naturlig del af din hjemrejse. Dette gælder både rejser til bopæls- og hjemland. Rejsen skal ske uden unødigt ophold i Danmark"

For personer, der vil rejse via Danmark | Rejser ind i Danmark | Coronasmitte.dk
 

Kimmen00

Medlem
Vet ej men bra fråga.

Det verkar vara avreseflygplatsen för flyget till Tyskland som avgör:

FAQ regarding corona testing when travelling to Germany - Bundesgesundheitsministerium

Passenger locator cards / Aussteigekarten ska man tydligen fylla i vid avresa från riskregion
https://www.bundesgesundheitsminist...Aussteigekarte/Anlage_2_Aussteigekarte_EN.pdf

Så Place of departure, inte bostadsadress för utlänningar. Att kolla svenska personbevis och därtill ordna in dessa i rött eller grönt län ligger nog ändå utanför tyska gränspolisens kompetens..

Jag tror det är kört att "gå på grönt" om avreseflygplatsen för Tysklandsflyget utomlands ligger i ett riskområde oavsett var i Sverige man bor, kan inte tänka mig de lägger ner tid på att spåra regionen i Sverige. Så det blir nog att testa sig på flygplatsen om man inte har ett färskt resultat med sig.

Inte varit i Sverige sen maj så inte helt uppdaterad, men vill man ha så lite problem som möjligt så är det nog bil och färja med TT-Line som gäller. Verkar fortfarande vara minst byråkrati den vägen. När det var mycket restriktioner i våras så var TT-Line mest liberalt av rederierna, dvs man fick åka alls.

Någon som har koll vad som gäller med transit via tyska flygplatser (FRA/MUC) till/från Sverige?
 

Axxo

Medlem
Vad händer med Award biljetten när man reser till något land och sedan får Corona strax innan hemresan? Får man boka om gratis / poängen tillbaka för hemresan om man kan påvisa att man är sjuk / har corona? Jag och en vän funderar på att flyga utanför EU strax innan juli i cirka 5-7 dagar.
 

ekf

Medlem
Vad händer med Award biljetten när man reser till något land och sedan får Corona strax innan hemresan? Får man boka om gratis / poängen tillbaka för hemresan om man kan påvisa att man är sjuk / har corona? Jag och en vän funderar på att flyga utanför EU strax innan juli i cirka 5-7 dagar.
Det finns exempel på från tidigare (pre-corona) när man fått boka om hemresan mot uppvisande av läkarintyg. Men det är inget jag skulle förlita mig på, utan skulle se till att ha en försäkring som täcker hemresa om något händer...
 
Toppen