Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Något sverige borde ta efter? Tror Ving gjorde något liknande när man började flyga till Grekland en period:

"Storbritannien förbereder för internationellt resande och passagerare kommer från och med tisdagen att kunna göra ett snabbtest för covid-19 på Heathrowflygplatsen innan de lämnar landet, rapporterar The Times.

Enligt tidningen kommer testen att visa resultat efter en timme, och de gör det möjligt för resenärer att slippa karantän i vissa länder.

Inledningsvis ska resenärer på väg till Hongkong och Italien testas. (TT)"​

Ganska dålig sammanfattning av TT - läser man utspringet så ser man att det inte alls är Storbritannien som på något sätt gör något, utan det är ett privat företag som öppnar test center på Heathrow.

Något liknande borde väl ett privat företag kunna göra på Arlanda - där torde finnas tillgängliga lokaler nu... Frågan är väl om trafiken är stor nog för att det ska löna sig.

Vilket går till punkt två, att dessa tester bara är godkända i ett fåtal länder (bland annat Hongkong och Italien). De flesta kräver fortsatt pcr-test, som tar längre tid.

Det kan man hoppas att det ändras framöver såklart, och blir lite mer homogent mellan olika länder. I dagsläget tror jag det med dessa begränsningar och röriga regler helt enkelt inte blir möjligt att få ekonomi i något sådant på småflygplatser som Arlanda.
 

Senator

Moderator
Ganska dålig sammanfattning av TT - läser man utspringet så ser man att det inte alls är Storbritannien som på något sätt gör något, utan det är ett privat företag som öppnar test center på Heathrow.

Något liknande borde väl ett privat företag kunna göra på Arlanda - där torde finnas tillgängliga lokaler nu... Frågan är väl om trafiken är stor nog för att det ska löna sig.

Vilket går till punkt två, att dessa tester bara är godkända i ett fåtal länder (bland annat Hongkong och Italien). De flesta kräver fortsatt pcr-test, som tar längre tid.

Det kan man hoppas att det ändras framöver såklart, och blir lite mer homogent mellan olika länder. I dagsläget tror jag det med dessa begränsningar och röriga regler helt enkelt inte blir möjligt att få ekonomi i något sådant på småflygplatser som Arlanda.

Det jag funderade på vart gör man av passagerna under timman man väntar, med social distansering, om detta skalas upp? :oops:
 

mha321

Medlem
Det jag funderade på vart gör man av passagerna under timman man väntar, med social distansering, om detta skalas upp? :oops:
Kom nu inte här och försök applicera *logik* på sådana här planer, det är faktiskt fusk!


Kortsiktigt fungerar det nog bra, det är ju rätt tomt på alla flygplatser idag...
 
D

Deleted member 30163

Guest
Ganska dålig sammanfattning av TT
Ja, en gång i tiden var TT en bra källa, men det blir bara värre och jag borde lära mig att inte direkt citera TT. Sorry :(

Intressant att det är ett privat intiativ, på samma sätt som Vings motsvarande på Arlanda. Tror det som är bra är att nu diskuteras frågan om ett covid-pass, något som helt klart skulle kunna underlätta resande och kanske hjälpa till att starta upp ekonomin lite. Också bra med snabbtester. Dessa är ju inte sämre än PCR på något sätt, däremot upptäcker PCR infektion 1-3 dagar tidigare. Dessutom är de mindre plågsamma för hjärnkontoret.

Att man gör detta i england nu med lockdown är väl bra tajming att testa systemet, någon större rush till Italien eller HK lär det ju knappast vara.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det jag funderade på vart gör man av passagerna under timman man väntar, med social distansering, om detta skalas upp? :oops:
Just nu är det ju inga problem. På arlanda tänker jag att Terminal 2 skulle kunna användas för detta, inte största hallen men du skulle kunna isolera airside och sen slussas till terminal 5 efter testet är klart. En app skulle kunna användas för att informera passagerare och en QR kod skulle kunna användas för att släppa in dig i terminal 5. Väl på Terminal 5 får du checka in som vanligt och man kunde lättare acceptera lite kö vid säkerhetskontrollen. Skulle gå snabbare för alla som är negativa.

På så sätt skulle terminal 5 kunna vara både en maskfri och mindre social distanserande zon. Det finns ju såklart fortfarande en risk att du har virus men att du skulle smitta så tidigt i fasen är ju lite mindre troligt. Många skulle nog känna sig säkrare att flyga och man skulle lättare kunna fulla ett plan med passagerare. Sen snabbt upp till pontus för att belöna sig, såklart.

EDIT: orkar inte ändra Qatar Airways - Q.R
 
Rent spontant... Vem skulle orka med allt ”meck” med att byta terminal hit och dit?
Sånt trams skulle få mig att stanna hemma tror jag faktiskt. Och vilka affärsresenärer har den tiden flera gånger i veckan?
Ett testresultat gäller i 72 timmar idag. Nej, jag tror vi får småflyga lite och invänta vaccinet.

just my two cent...
 
D

Deleted member 30163

Guest
Inga större problem för att slippa bära mask och få ett eller annat glas champagne på flyget. Visst om du reser mellan Stockholm och Oslo under pandemin då ditt företag anser du behöver befinna dig i fysisk person så kan du nog stå ut med ett test, men det är ju viktigare vid internationella resor, framförallt mot länder där gränsen är stängd eller restriktioner om karantän finns.

Det är inte vanligt att jag inte tvingas byta terminal vid transit eller byte av flyg oavsett så ingen större skillnad. Ska du resa 10+ timmar kan det kanske vara skönt att ha testat dig.

Jag vet inte hur länge ett test "gäller", 72 timmar brukar ju vara gränsen på hur gammalt ditt test får vara. Det här täcker ju bara resan, du måste ju hålla social distans, bära mask om ditt destinationsland kräver det, och kanskle sitta i karantän om så krävs.
 

Tomas E

Medlem
Senaste dygnet har det rapporterats om att Irland och Wales kommer införa lockdown på nytt. Så om någon har resa planerad dit, vore det bra att kolla upp detta lite extra.

Irland fr.o.m. midnatt mot onsdag 21/10, och sedan sex veckor framåt.
Coronavirus: Ireland returns to national lockdown to tackle surge in cases | The Independent

Wales fr.o.m. nu på fredag 23/10 med start klockan 18:00, och sedan två veckor framåt.
Wales local lockdown rules as 'sharp, deep, two-week fire break' is announced
Vill man titta på ett BBC-reportage om Wales beslut, snarare än att läsa en tidningsartikel, kan man titta här:
Den här typen av beslut tas separat av de fyra "länderna" (men av den nationella regeringen för England), vilket är anledningen till att det är en del skillnader mellan England, Skottland, Wales och Nordirland. Det har periodvis också varit skillnad i listan på karantänsländer, men den nationella listan gäller alltid oförändrad i England. Vad gäller restriktioner har England numera tre nivåer ("tiers") 1-3 med olika restriktioner, men tier 3 innebär inte en lika hård "lockdown" som Wales nu inför under en period. 1-2-3 kallas också medium, high och very high alert. London har just flyttats upp till tier 2.
 

Delayed

Medlem
Vem skulle orka med allt ”meck” med att byta terminal hit och dit?
Och vilka affärsresenärer har den tiden flera gånger i veckan?
För de som inte har Arlanda som "hemmahamn" är det inget konstigt att byta terminal. Nog har jag "rusat" mellan trean och fyran, eller fyran och femman, rätt många gånger. Meckigt, kanske det men inte värre än många andra byten på olika flygplatser och skulle det medföra en normalisering på "den säkra terminalen" så varför inte?
 

mha321

Medlem
För de som inte har Arlanda som "hemmahamn" är det inget konstigt att byta terminal. Nog har jag "rusat" mellan trean och fyran, eller fyran och femman, rätt många gånger. Meckigt, kanske det men inte värre än många andra byten på olika flygplatser och skulle det medföra en normalisering på "den säkra terminalen" så varför inte?
Men hur skulle du då komma till Arlanda? :) det skulle väl behövas en motsvarande "bubbla" ute på varje flygplats. (lite på samma sätt som med säkerhetskontroller)

Alternativt skulle alla ankommande flyg få landa på en Terminal, och sedan skulle du få spendera någon timme i den terminalen innan du kan komma vidare till avgångsterminalen. Och vad skulle hända då om du testade positivt, både med dig och med alla andra som varit på det flyget?

Och planet själv skulle behöva genomgå total desinfektion innan det kan användas vidare - men så är det kanske redan idag.
 
Toppen