Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nahoj

Medlem
Jag kan inte se att vare sig tabellen eller kartan anger antal positiva nya fall i förhållande till antalet tester, bara i förhållande till folkmängd.



Förstår du skillnaden mellan antal nya positiva fall per 100 000 tester och antalet nya positiva fall per 100 000 invånare? Den första siffran visar på faktisk smittspridning och i viss mån risk att bli smittad i ett visst område. Den andra siffran säger absolut ingenting om man vill mäta hur smittspridning förändras eller vill jämföra ett område med ett annat. Det hela kompliceras av vilka man testar.

Jag tycker det är positivt att ECDC sammanställer data och att länder använder sig av gemensam data för att besluta om eventuella reserestriktioner, men att de inte tar hänsyn till hur många och vilka som testas är häpnadsväckande.


Antalet nya (senaste 14 dagarna) positiva covid-fall per 100 k invånare leder till ett infektionstal (detta infektionstal är det nyckeltal som EU-länderna har kommit överens om att först kasta ett "getöga" på). Därefter kikar de på antalet positiva fall (under samma period), procentuellt, av totala antalet utförda tester. Vet att Folkhälsomyndigheten redovisar procentuellt antalet positiva test av totala antalet tester. Kan tillägga att EU nyss har reviderat om hur de ska bedöma "smittoläget" i regioner (verkar även bli mer fokus just på hur stor andel som är positiva tester av totala antalet utförda tester). Så skulle vår (Sveriges) testkapacitet enbart testa dem som med säkerhet har covid och/eller inte lyckas föra tillförlitlig statistik, skulle det negativt påverka vårt resande framöver. Så det är viktigt att "båda" nyckeltalen förblir så låga som det är möjligt.
xEU-Map.png.pagespeed.ic.EwhRmonZ6N.webp
 

RickardG

Medlem
Antalet nya (senaste 14 dagarna) positiva covid-fall per 100 k invånare leder till ett infektionstal (detta infektionstal är det nyckeltal som EU-länderna har kommit överens om att först kasta ett "getöga" på). Därefter kikar de på antalet positiva fall (under samma period), procentuellt, av totala antalet utförda tester. Vet att Folkhälsomyndigheten redovisar procentuellt antalet positiva test av totala antalet tester. Kan tillägga att EU nyss har reviderat om hur de ska bedöma "smittoläget" i regioner (verkar även bli mer fokus just på hur stor andel som är positiva tester av totala antalet utförda tester). Så skulle vår (Sveriges) testkapacitet enbart testa dem som med säkerhet har covid och/eller inte lyckas föra tillförlitlig statistik, skulle det negativt påverka vårt resande framöver. Så det är viktigt att "båda" nyckeltalen förblir så låga som det är möjligt.
xEU-Map.png.pagespeed.ic.EwhRmonZ6N.webp
Bra, då är vi överens om vilket sätt att mäta som är bra. Kartan och tabellen som ECDC visar är därmed det dåliga sättet att visa smittspridning och tyvärr verkar många länder (för att inte tala om media) använda dessa som bas för allt från reserestriktioner till rubriksättning.
Jag tycker det vore önskvärt om ECDC kunde visa en liknande karta och tabell som visar andelen nya konstaterade fall i förhållande till antalet tester, och då även redovisa vilka grupper som testas (mer eller mindre slumpmässigt, de som tycker sig ha symptom, endast inlagda eller något annat). Det skulle ge en bättre bild av vilka områden man bör undvika att resa till och kanske vilka områden man inte vill ta emot resenärer från.
 

Nahoj

Medlem
Bra, då är vi överens om vilket sätt att mäta som är bra. Kartan och tabellen som ECDC visar är därmed det dåliga sättet att visa smittspridning och tyvärr verkar många länder (för att inte tala om media) använda dessa som bas för allt från reserestriktioner till rubriksättning.
Jag tycker det vore önskvärt om ECDC kunde visa en liknande karta och tabell som visar andelen nya konstaterade fall i förhållande till antalet tester, och då även redovisa vilka grupper som testas (mer eller mindre slumpmässigt, de som tycker sig ha symptom, endast inlagda eller något annat). Det skulle ge en bättre bild av vilka områden man bör undvika att resa till och kanske vilka områden man inte vill ta emot resenärer från.


Jag råkar bara vara någon som försöker, utifrån vad jag har läst, bringa någorlunda klarhet mitt i allt elände. Dels för att det förhoppningsvis ska underlätta inför resor, dels för att upplysa om vad man kan råka ut för om man behöver ge sig iväg på resa inom det närmaste. Egentligen är det viktigaste att vi alla är upplysta om "läget", oavsett vart och när vi beger oss ut på färd. Kan också ha synpunkter på infektionstal och mediers rapportering etc., men i denna tråd handlar det inte först om vad jag tycker, utan vi ska först och främst informera och ge varandra råd utifrån det vi vet, och om eventuella restriktioner vi har att förhålla oss till beroende på vart vi reser någonstans.
 

Fredrik

Medlem
Jag kan inte se att vare sig tabellen eller kartan anger antal positiva nya fall i förhållande till antalet tester, bara i förhållande till folkmängd.



Förstår du skillnaden mellan antal nya positiva fall per 100 000 tester och antalet nya positiva fall per 100 000 invånare? Den första siffran visar på faktisk smittspridning och i viss mån risk att bli smittad i ett visst område. Den andra siffran säger absolut ingenting om man vill mäta hur smittspridning förändras eller vill jämföra ett område med ett annat. Det hela kompliceras av vilka man testar.

Jag tycker det är positivt att ECDC sammanställer data och att länder använder sig av gemensam data för att besluta om eventuella reserestriktioner, men att de inte tar hänsyn till hur många och vilka som testas är häpnadsväckande.

Vad är din professionella bakgrund för att kunna bedöma detta och självsäkert kunna basunera ut att du vet bättre än ECDC?
 

Glenn E

Medlem
Hej från Sanya i Kina. Jag gjorde en weekend resa hit från Shanghai. Det är märkligt att Kina där allt startade har så bra situation. De hade 6 eller kanske några fler fall i Qingdao för 2 veckor sedan under Oktober ledigheten. Så alla som varit där fick 2 veckors karantän. Jag sitter i loungen på Pullman Oceanview hotel och allt är som vanligt förutom att alla i personalen bär mask och de mäter temperaturen på människor flera gånger om dagen typ då man går in på ett hotell eller shoppingcenter eller anländer till jobbet. Så för mig är den största påverkan att det är för svårt men inte omöjligt att åka hem samt att det får bli Sanya istället för Bangkok eller Filippinerna. Det regnar en del idag efter tyfonen för några dagar sedan.
image.jpg
 

RickardG

Medlem
Vad är din professionella bakgrund för att kunna bedöma detta och självsäkert kunna basunera ut att du vet bättre än ECDC?
Har jag sagt att jag vet bättre än ECDC? Jag förmedlar bara det som ECDC själva skriver på samma sida som tabellen och diagrammet, om man orkar klicka på länken ”Interpretation of the data”, nämligen att dessa data inte kan användas för att jämföra smittspridning inom eller mellan länder utan att ta hänsyn till både antal tester och vilka som testas.

Som svar på din fråga, jag har ingen professionell bakgrund inom detta område. Det behövs inte heller. En treåring kan räkna ut att testar man färre hittar man färre fall, det är inte svårare än så. På samma sätt kommer man hitta fler fall om man bara testar personer med symptom. Det är inga egna åsikter utan är precis vad ECDC säger.
Problemet är att alltför många tittar på en sån här karta och drar slutsatser som kanske inte stämmer. Sveriges kraftigt ökade testning i början av sommaren är ett typiskt exempel, där vi blev ”rödlistade” för att vi testade mer, inte för att det procentuellt var fler smittade.
 

Senator

Moderator
Kom ihåg att tråden handlar om de praktiska konsekvenser av resande undan rådande pandemi. Just nu är det aningen mycket soff-epidemiologi inklusive ”expertkommentarer” i tråden Det tendera till att spåra ut.

Det som relevant är att efter mycket om och men så börjar EU-länderna enas om gemensamma sätt att bedöma risk på verkar det som. Men det betyder inte att regler för inresa blir lika. Det är fortfarande ett nationellt beslut om öppna eller stängda gränser.

Men att bedöma rätt eller fel nivåer om man inte är virolog eller epidemiolog känns lite onödigt.

Mvh
Moderator
 

RickardG

Medlem
Nu hittade jag den sammanställning jag hade hoppats att ECDC gjort:

w41_COVID19_EU_EEA_UK_Subnational_Combined_1.png


Källa: Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to the restriction of free movement in response to the COVID-19 pandemic in the EU/EEA and the UK

Den visar det som EU-länderna kommit överens om ska ingå i bedömningen om reserestriktioner, och tar hänsyn till antalet tester som gjorts.
Om någon hittar en liknande som dessutom visar trenden över tid vore det ännu bättre.

Det verkar som att man inte tar hänsyn till vilka grupper som testas, men det kanske blev administrativt omöjligt att väga in i en rättvis bild. Mer info här: A common approach to travel measures in the EU | European Commission
 

Kris

Medlem
Ser ut till att bli Grönland eller Kreta om man vill ha lite ö-liv i vinter.... Jag som hade spanat in att skjuta fram sommarens avbokade Bali-resa till jul. Får kanske kolla på lite alternativ. :eek:
 

tidyverse

Medlem
Utöver hälsorisker, som egentligen inte behöver vara större på många andra platser än där jag befinner mig just nu (Stockholm), finns det tre saker som förhindrar resandet för egen del just nu:

  1. UD:s avrådan - det känns fel att inte följa dessa regler
  2. PCR-tester - dyrt och för mycket administration
  3. Munskyddskrav på flyget - vill ha semesterkänsla, inte sjukhuskänsla

Munskydd lär inte kunna undvikas förrän ett vaccin är på plats. Så länge kommer jag nog inte orka vänta (~ vår 2022?), så det får jag nog leva med. Angående PCR-tester verkar det ändå finnas en del länder som inte ställer det som krav, t.ex. Mexiko. Men UD:s avrådan, de kommer jag nog inte avvika från. Europa avråds ju generellt inte från, men under vinterhalvåret finns det inte så mycket i Europa som lockar. Undrar när UD kommer lätta på avrådan till de första icke-europeiska länderna...?
 
Toppen