Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nahoj

Medlem
Nej du har ret - det er dejligt. Vi glæder os!

Og tak - det bliver godt at komme på rejse igen, rigtigt denne gang med fly! Selvom vi nåede at være på Filippinerne i februar i 2020 virker det nærmest som om det er uendelig længe siden vi har fløjet.

Varsågod!

Har samma känsla, känns som man längtar sig bort och vill flyga till "varsomhelst". Med tanke på alla föränderliga restriktioner, kanske det vore något för SAS att börja med flygningar till "ingenstans". :D Qantas seven-hour flight to nowhere sells out in 10 minutes | CNN Travel
 

Tomas E

Medlem
Storbritanniens "resekorridor" har nyss uppdaterats, och Sverige finns fortfarande kvar på Storbritanniens resekorridorslista. Så trots mediernas skriverier, införs det för tillfället inte några restriktioner för dem som reser från eller via Sverige till Storbritannien. Ni kan läsa Storbritanniens uppdatering här Coronavirus (COVID-19): travel corridors - GOV.UK och ni kan även läsa deras transportministers twitter, där det brukar uppdateras om kommande ändringar. https://twitter.com/grantshapps
Jo, Grant Schapps twitter var lite före den officiella webbplatsen idag.
Sverige ligger numera över UK:s officiellt angivna gräns, så det var inte ogrundad spekulation från medierna. Å andra sidan ligger vi på lägre än hälften av UK:s egna siffror och våra siffror är numera grundade på ganska omfattande testning...
 

Trox

Medlem
Har en bokning med SAS till Spanien i november. Nu bokade SAS om den och förlängde den med två dagar i varje ände. Kontaktade kundtjänst och blev lite förvånad att man måste betala för det högre priset vid ombokning. Jag har inte själv valt att ändra datum, så jag borde inte drabbas av extra kostnader.

Visst kan jag boka om returen och betala mellanskillnade. Men om de ändrar bokningen igen så åker jag på samma sak en gång till. Känns lite som ett sätt att få in lite mer stålar.
 

palmen

Moderator
Har en bokning med SAS till Spanien i november. Nu bokade SAS om den och förlängde den med två dagar i varje ände. Kontaktade kundtjänst och blev lite förvånad att man måste betala för det högre priset vid ombokning. Jag har inte själv valt att ändra datum, så jag borde inte drabbas av extra kostnader.

Visst kan jag boka om returen och betala mellanskillnade. Men om de ändrar bokningen igen så åker jag på samma sak en gång till. Känns lite som ett sätt att få in lite mer stålar.
Om det blir ändring i resan och du vill boka om ska du inte betala extra om du gör det inom tidsspannet som anges när du blir notifierad, brukar vara 5-10 dagar. Efter det räknas det som att du accepterat ändringen och då är det mellanskillnaden som gäller.
 

Trox

Medlem
Om det blir ändring i resan och du vill boka om ska du inte betala extra om du gör det inom tidsspannet som anges när du blir notifierad, brukar vara 5-10 dagar. Efter det räknas det som att du accepterat ändringen och då är det mellanskillnaden som gäller.

Då hade kundtjänst ingen koll verkar det som. Även på hemsidan lägger de på mellanskillnaden när man försöker ändra.
 

011430121

Medlem
Upptäckte idag att min resa till HNL avresa i slutet av januari, bokad när det var kampanj i C till HNL.

Bokad resa ARN-MUC-SFO-HNL med korta stopp, hemresan HNL-SFO-FRA-ARN
Ny bokning ARN-MUC(tidigare avgång med 3 timmar) sedan bokad MUC-IAD (framgår inte hur jag skall ta mig mellan IDA-SFO) sista benet SFO-HNL var fortfarande kvar.

Returen HNL-SFO FRA-ARN hur jag skulle ta mig mellan SFO-FRA framgick inte, när jag kollade bokningen stod det att jag var berättning till återbetalning av biljetten eftersom det var ändring mot original bokningen.

Ringde UNITED och damen som svarade (tog bara 4 minuter innan svar) försökte hitta alternativa resrutter, men hon gav upp efter 10 minuters sökande.
Återbetalning skall ta 12 veckor.

Det har varit mycket avbokningar den senaste tiden, ställer mig frågan hur skall jag kunna klar mitt EBD?
Nådde kvalificering i februari i år, har perioden Juni-Maj hoppas att vi som inte behövde "hjälp" för att få behålla statusen i förra perioden får det detta år.
 

Senator

Moderator
Upptäckte idag att min resa till HNL avresa i slutet av januari, bokad när det var kampanj i C till HNL.

Bokad resa ARN-MUC-SFO-HNL med korta stopp, hemresan HNL-SFO-FRA-ARN
Ny bokning ARN-MUC(tidigare avgång med 3 timmar) sedan bokad MUC-IAD (framgår inte hur jag skall ta mig mellan IDA-SFO) sista benet SFO-HNL var fortfarande kvar.

Returen HNL-SFO FRA-ARN hur jag skulle ta mig mellan SFO-FRA framgick inte, när jag kollade bokningen stod det att jag var berättning till återbetalning av biljetten eftersom det var ändring mot original bokningen.

Ringde UNITED och damen som svarade (tog bara 4 minuter innan svar) försökte hitta alternativa resrutter, men hon gav upp efter 10 minuters sökande.
Återbetalning skall ta 12 veckor.

Det har varit mycket avbokningar den senaste tiden, ställer mig frågan hur skall jag kunna klar mitt EBD?
Nådde kvalificering i februari i år, har perioden Juni-Maj hoppas att vi som inte behövde "hjälp" för att få behålla statusen i förra perioden får det detta år.
Du kan väl nöta lite inrikessegment i Plus?
 

011430121

Medlem
Planerar resa till Berlin nästa vecka men såg detta på NRK Text TV
vilket gör mig lite tveksam, utan avslöja vilket hotell som planeras men kan väl säga att det ligger i Mitte.

@NyfikenGrau, hur är läget i Berlin?
Var i Berlin i september då var det munmask i kollektivtrafiken, restauranger och på hotellet, upplevde att i München var det betydligt noggrannare vid registrering vid ankomster till fik och restauranger och alla hade den på till man hade satt sig

79A5D871-3CBF-4FDB-8FA5-D23BA6067CC9.png
 

gunry

Medlem
Planerar resa till Berlin nästa vecka men såg detta på NRK Text TV
vilket gör mig lite tveksam, utan avslöja vilket hotell som planeras men kan väl säga att det ligger i Mitte.

@NyfikenGrau, hur är läget i Berlin?
Var i Berlin i september då var det munmask i kollektivtrafiken, restauranger och på hotellet, upplevde att i München var det betydligt noggrannare vid registrering vid ankomster till fik och restauranger och alla hade den på till man hade satt sig

Som en annan Berlinbo i forumet så kan jag hoppa in och säga att det är relativt normalt än så länge, även om det diskuteras rätt intensivt att genomföra fler restriktioner. En grej som diskuteras är alkoholförbud/näringsförbud sent på kvällarna (från kl 23) vilket ju skulle suga rätt hårt. Detta kom idag:
Corona-Zahlen steigen rasant: Berlin erwägt Sperrstunde ab 23 Uhr und neue Kontaktbeschränkung - Berlin - Tagesspiegel

Så förutom ovan är nog läget jämfört med september mer eller mindre oförändrat om man är turist, kanske att vissa är lite mer nitiska med maskpflichten.
 
Toppen