Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

squeezen

Medlem
Hej, kanske inte helt rätt tråd, men om man har en ofrivillig ändring pga Corona som gör att flights ställs in/flyttas, hur lång tid har jag på mig att ändra gratis hos Telinn pga schedule change?

Rör sig om 6h på utresan samt 12h senare hem.
Resan planerad 20/1.

Saken är den att eftersom Thai släpper platser 90 dagar innan, vilket skulle ge massor med möjligheter, så undrar jag om jag kan "hålla" på den ändring som gjorts och ringa in om 3 veckor och vilja ändra?
Just nu ser jag tyvärr inte mycket annat än det som redan gjorts som alternativ...
 

Thornado

Medlem
Hej, kanske inte helt rätt tråd, men om man har en ofrivillig ändring pga Corona som gör att flights ställs in/flyttas, hur lång tid har jag på mig att ändra gratis hos Telinn pga schedule change?

Rör sig om 6h på utresan samt 12h senare hem.
Resan planerad 20/1.

Saken är den att eftersom Thai släpper platser 90 dagar innan, vilket skulle ge massor med möjligheter, så undrar jag om jag kan "hålla" på den ändring som gjorts och ringa in om 3 veckor och vilja ändra?
Just nu ser jag tyvärr inte mycket annat än det som redan gjorts som alternativ...

Har du fått mail om denna förändring? Står det inget i det i så fall om deadline?
Jag fick nyligen en schedule change på en award och fick då mail (men det var en ren SAS-award, så det kan ju mycket väl vara annorlunda) och där stod det att jag hade fem dagar på mig.

SAS skrev:
If we haven't heard from you within 5 days, we will understand that you've accepted the new trip and this will constitute our new agreement with you.

Om du inte fått något officiellt besked utan upptäckt denna ändring själv så vet jag inte riktigt vad reglerna säger.
 

Capa

Medlem
Har nu fått vår resa avbokad för andra gången (först SQ business inställt och sedan LX business inställt). Så har nu chansen (igen) att få full refund (4 personer på bokningen med 2 vouchers).

En fråga till panelen: Resan som avbokades var till Singapore i slutet av januari 2021. Är det bättre att ta full refund och försöka boka något annat, längre in på 2021? Vi kan antingen använda samma vouchers (om vi bokar innan nyår) eller 2st nya vouchers (om vi bokar efter nyår). Det känns fortfarande olustigt att åka till Singapore i januari, kanske bättre att satsa på ett senare tillfälle..? Jag vet att det är omöjligt att säga men är ändå tacksam för eventuella inspel..
 

squeezen

Medlem
Har du fått mail om denna förändring? Står det inget i det i så fall om deadline?
Jag fick nyligen en schedule change på en award och fick då mail (men det var en ren SAS-award, så det kan ju mycket väl vara annorlunda) och där stod det att jag hade fem dagar på mig.



Om du inte fått något officiellt besked utan upptäckt denna ändring själv så vet jag inte riktigt vad reglerna säger.
Tack för infon.
Hade hamnat i skräppost av någon anledning, och där låg minsann 3 st om samma bokning som alla mail kommit senaste 2 dagarna så har då 3 dagar kvar. Får ringa dem nu.

Förundras ju fortsatt dock att när hemresan skjutits fram 12h har de ändå kvar sista hoppet ZRH-CPH på original tid, dvs 11h innan jag ens kommer till ZRH enligt nya bokningen, Lagom knas. Hade jag inte sett mina mail i skräp utan bara upptäckt i appen hade jag alltså ansetts godta en bokning som innebär att jag behöver resa bakåt i tiden för att hinna flighten.
 

011430121

Medlem
Då blev det att avboka en Swiss till SIN i C klass, bokad tillsammans med min VD under kampanjen för ca 18,000SEK.

Original bokning ut en fredag em. från ARN med SAS, kvällsflygning ZRH-SIN klockan 22,50
Först ändringen ARN-ZRH till torsdag kväll och ZRH-SIN fredag klockan 11,00
Andra ändringen ARN-ZRH nu torsdag em. 15,30
Tredje ändringen ARN-ZRH nu torsdag lunch 12,05
Om resan skulle blivit av, hade det även blivit en ändring på ZRH-ARN den står nu som en 737-700

Någon här på BC sa att vill man bli försenad eller få ändringar boka samma som Peter!
 

Nahoj

Medlem
Tak-tak :) Jeg er endda så heldig at bo i Malmö - så det var kun den korte periode før sommer hvor man frarådede at rejse mere end 2 timer fra bopælen vi var ramt. Så der nøjedes vi med at køre til Österlen på weekend. Jeg er utrolig tilfreds med at bo her og i et land som ikke er gået med på det store "åbne og lukke grænser hver uge" kaos.





Nej, men min sidste flyrejse inden verden lukkede var fredag den 6 marts hvor jeg var til møde i Stockholm. Jeg glæder mig meget til at komme forbi igen. Før pandemien startede var jeg typisk i Stockholm 1-2 gange om måneden.


Lars, det verkar inte bli någon större restriktionsändring, åtminstone inte före er ankomst till Stockholm. Som andra har skrivit om i denna tråd, införs det familjerestriktioner ifall en part i familjen får covid-19. D.v.s. karantän rekommenderas enligt Folkhälsomyndigheten, men karantänen verkar bara gälla för vuxna i en familj, ifall en person får viruset.

Nya råd: Vuxna som bor med smittade personer ska stanna hemma | SVT Nyheter

Hoppas ni får en trevlig vistelse!
 

Nahoj

Medlem
Idag väntas Storbritanniens lista "travel corridor" uppdateras. Kanske en del har läst i media, bl.a. i Expressen (som hänvisade till brittiska tablåiden The Telegraph) om att Sverige "väntas" tas bort från Storbritanniens resekorridor, vilket i sådana fall skulle innebära karantän för oss svenskar som reser direkt från Sverige, eller ifall en resenär reser via Sverige (eftersom britterna inte tillåter resenärer att ens göra flygplatstransfer i ett "osäkert" land på vägen dit (vissa länder tillåter ju att göra transit i ett land, ifall man hela tiden stannar på internationella området på flygplatsen)

Även om det som antytts ryktas om att Sverige ska tas bort från Storbritanniens resekorridor, rekommenderar jag er att vänta tills britterna uppdaterar sin list, vilket borde ske under kvällen. Storbritanniens transportminister Grant Shapps, https://twitter.com/grantshapps, har nämligen tweetat om att bl.a. Polen och Turkiet ska tas bort från deras resekorridorslista, MEN han nämner inte Sverige. Så trots skriverierna i medier, kanske Sverige slipper att tas bort från listan, åtminstone denna vecka. Så för er som inom det närmaste har någon resa till Storbritannien inplanerad, vänta tills den officiella sidan över deras resekorridor uppdateras.
 

Nahoj

Medlem
Idag väntas Storbritanniens lista "travel corridor" uppdateras. Kanske en del har läst i media, bl.a. i Expressen (som hänvisade till brittiska tablåiden The Telegraph) om att Sverige "väntas" tas bort från Storbritanniens resekorridor, vilket i sådana fall skulle innebära karantän för oss svenskar som reser direkt från Sverige, eller ifall en resenär reser via Sverige (eftersom britterna inte tillåter resenärer att ens göra flygplatstransfer i ett "osäkert" land på vägen dit (vissa länder tillåter ju att göra transit i ett land, ifall man hela tiden stannar på internationella området på flygplatsen)

Även om det som antytts ryktas om att Sverige ska tas bort från Storbritanniens resekorridor, rekommenderar jag er att vänta tills britterna uppdaterar sin list, vilket borde ske under kvällen. Storbritanniens transportminister Grant Shapps, https://twitter.com/grantshapps, har nämligen tweetat om att bl.a. Polen och Turkiet ska tas bort från deras resekorridorslista, MEN han nämner inte Sverige. Så trots skriverierna i medier, kanske Sverige slipper att tas bort från listan, åtminstone denna vecka. Så för er som inom det närmaste har någon resa till Storbritannien inplanerad, vänta tills den officiella sidan över deras resekorridor uppdateras.


Storbritanniens "resekorridor" har nyss uppdaterats, och Sverige finns fortfarande kvar på Storbritanniens resekorridorslista. Så trots mediernas skriverier, införs det för tillfället inte några restriktioner för dem som reser från eller via Sverige till Storbritannien. Ni kan läsa Storbritanniens uppdatering här Coronavirus (COVID-19): travel corridors - GOV.UK och ni kan även läsa deras transportministers twitter, där det brukar uppdateras om kommande ändringar. https://twitter.com/grantshapps
 

LarsCph

Medlem
Lars, det verkar inte bli någon större restriktionsändring,

Hoppas ni får en trevlig vistelse!

Nej du har ret - det er dejligt. Vi glæder os!

Og tak - det bliver godt at komme på rejse igen, rigtigt denne gang med fly! Selvom vi nåede at være på Filippinerne i februar i 2020 virker det nærmest som om det er uendelig længe siden vi har fløjet.
 
Toppen