Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

trekker

Medlem
Är det någon som kan berätta om hur London är som destination just nu? Alltså vad som är öppet/ stängt, hur det ser ut på hotellen och i kollektivtrafiken. Inreseregler mm har jag koll på. Liksom moraliska aspekter av att resa :)
Som boende i UK kan jag säga att just nu fungerar det OK och det mesta är öppet. Dock så börjar regeringen hinta om fler restriktioner och möjligen lock down (tror inte på lock down), troligen kommer det bli kortare öppettider på pubbar och resturanger och striktare regler på social distancing. Men som med allt, det ändras fort så var beredd på vad som helst.
 

HCas

Medlem
Är det någon som kan berätta om hur London är som destination just nu? Alltså vad som är öppet/ stängt, hur det ser ut på hotellen och i kollektivtrafiken. Inreseregler mm har jag koll på. Liksom moraliska aspekter av att resa :)

Det mesta är öppet vad gäller butiker, restauranger, pubar etc. Undantag finns, kanske särskilt i områden där man i vanliga fall ser mycket turister, men de är rätt få. De flesta museerna är också öppna men kräver tidsbokning i förväg. Nattklubbar och liknande stängt. Coronaanpassningar i butiker och restauranger/pubar varierar, vissa nöjer sig med att sätta ut en flaska handsprit och sen är det som vanligt, andra har rätt strikta begränsningar på hur många som får komma in och hur det funkar. En del pubar kör enbart bordsservering och beställning i en app. Masktvång råder dock i princip i alla butiker.

Kollektivtrafiken går i stort sett som vanligt, vissa neddragningar fortfarande men inget man skulle märka som besökare tror jag. Masktvång råder här också, efterlevnaden är väl blandad. Överlag mycket mindre folk på alla linjer än tidigare.

Sammanfattningsvis funkar det fint att besöka London. Ett litet orosmoln är dock att regeringen agerar helt oförutsägbart och att nya restriktioner kan införas med kort varsel.
 
Jag ska flyga T/R till Teneriffa från Köpenhamn och har tänkt att ställa bilen på flygplatsen.
Enligt nuvarande regler i Danmark så ska det inte vara något problem att åka hem till Sverige (transit) även om det sker med bil enligt vad jag kan läsa mig till. Är det någon som kan bekräfta att jag tolkar det rätt?

Ingen som har koll?
 

Homer

Medlem
Är det någon som kan berätta om hur London är som destination just nu? Alltså vad som är öppet/ stängt, hur det ser ut på hotellen och i kollektivtrafiken. Inreseregler mm har jag koll på. Liksom moraliska aspekter av att resa :)


Coronavirus UK update live: Latest lockdown news as Londoners could be told to work from home again | The Independent

London just 'days away' from new lockdown and return of work from home, Sadiq Khan warns

Coronavirus: London 'catching up' with Covid-19 hotspots - BBC News
 
Last edited:
Danmark verkar ju ha 10 dagars karantän för resenärer från några länder. Jag har försökt hitta vad som gäller vid ankomst på Kastrup och sen vidare med bil till Sverige men det enda jag hittar är att det gäller "all arrivals".

Någon här som vet?
 
Toppen