Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ni som tänker åka till Storbritannien kommande veckor med anledning av det avskaffade karantänskravet från Sverige, och har tänkt flyga via CPH snarare än direkt från ARN: jag hoppas att ni har noterat att Danmark har ökande smittsiffror. ECDC-siffrorna just nu är 52,4 fall per 100 000 invånare per 14 dagar, att jämföra med Storbritanniens officiellt angivna gräns på 20 fall per 100 000 invånare per 7 dagar för att det ska vara karantänsfritt. D.v.s. man bör vara bekymrad när ECDC-siffran går över 40 (20 x 2), och 52,4 är ju klart över 40!

Jag blir därför inte alldeles förvånad om Storbritannien tillkännager karantänskrav vid inresa från Danmark imorgon (besked brukar komma på torsdagkvällar), med effekt från lördag morgon. Det skulle kunna hända nästa torsdag också (eller inte alls...), för Portugal fick en veckas respit med motivet att de testade mycket, vilket nog gäller Danmark också.

Enligt reglerna räcker det tyvärr med att ha bytt flyg i ett land "i karantän" (ej på Travel Corridor-listan) för att behöva sitta i 14 dagars karantän:

Sir Lemon och trekker gillar detta.
  2. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag råkade hitta en intressant lista över flygavgångar till/från/inom Norge med bekräftat smittade de senaste 14 dagarna som deras FHM publicerar. Helt klart viktigt att fortsätta med seriös mask då jag ser alla dessa avgångar som drabbats.

Koronavirus og covid-19 på fly, skip, tog og buss - FHI

Kanske intressant för någon som rest dit här på BC. Finns det någon liknande information från Sverige för smittspårning vad gäller svenska destinationer?

Last edited: 16 September 2020
    Sir Lemon, tågnörd, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  3. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intresant lista, det måste väl vara andra resor där den smittade inte har anmält att den varit ombord, eller är det obligatorisk anmälan i Norge när man har fått covid 19 för att kunna smittspåra?

4. ekf

ekf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I Sverige är det ju obligatorisk smittspårning så fort man är bekräftat smittad av en samhällsfarlig sjukdom (att det sedan fungerade lite sisådär när antalet fall peakade är en annan sak), så det är väl inte så osannolikt att tro att det fungerar på liknande sätt i Norge?

Sir Lemon gillar detta.
  5. Ultra Magnus

Ultra Magnus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska flyga T/R till Teneriffa från Köpenhamn och har tänkt att ställa bilen på flygplatsen.
    Enligt nuvarande regler i Danmark så ska det inte vara något problem att åka hem till Sverige (transit) även om det sker med bil enligt vad jag kan läsa mig till. Är det någon som kan bekräfta att jag tolkar det rätt?

6. En liten statusuppdatering: Idag är det exakt sju månader sedan jag kom hem från min senaste utlandsvistelse och nio månader sedan jag senast satt i ett flygplan.

Om än tråkigt så börjar man som sakteliga vänja sig. Känt igen mig i folks beskrivning av första tiden efter pension, när många brukar söka någon uppgift/mening att fylla tillvaron med. Verkar som tid har varit det som krävts för att hitta andra sysslor att fylla 17 vakna timmar med

För denna sakens skull önskar jag så fort som möjligt återgå till visst resande, om än kanske i andra former än tidigare. Jag har insett att jag mer saknar de kulturella bitarna av resandet och just flygplanssäten och hotellrum har inte fyllt mina tankar.

Blir inget resande 2020 och har heller inget bokat för 2021. Har bestämt mig för inköp av bekväm bil för långresande, under senhösten, så kan man vara mer flexibel inför ändrade regler. Köln-färja och 10h bil innebär nordligaste Italien.

Cristoffer Cedergren och GillBates gillar detta.
  7. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    kan bara instämma i vad du skriver! Landade 2 mars och har efter det bara varit utanför Landvetter för att i alla fall få se ett flygplan och känna lite doft av flygbränsle :(. Inget bokat varken privat eller jobb resten sv 2020 men har bokat en tur till Chicago i maj 21 som jag hoppas bli av. Sedan i mars har jag knappt varit utanför Göteborgs stadsgräns och saknar resandet enormt mycket. Har bara varit i stugan på Österlen och hemma i Götet. Kommer inte ihåg när det gick så många månader utan varken en flygresa eller natt på hotel? Tveksam till om 2021 kommer bli så mycket bättre på resande fronten än 2020? Men lite bättre måste det bli.

Sir Lemon gillar detta.
  8. Tomas E

Tomas E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trevligt nog införde UK ingen karantän mot Danmark idag, dock mot Slovenien och Guadeloupe (men strök Singapore och Thailand). Slovenien har enligt ECDC ”bara” 46,7 fall per 100 000 inv per 14 dagar mot Danmarks 58,1, så vem vet hur det går nästa vecka...

9. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flygresa utan något mål gör succé.
    Resor för våra likasinnade i Australien och Asien.
    Någon som är villig att arrangera likande resor i Scandinavian?

Källa SvD Näringslivet.
    eSvD

Sir Lemon, Thomasn, Canadien och 1 annan gillar detta.
  10. Golfkillen

Golfkillen Medlem

Hade aldrig funkat i nervösa Sverige. Tänk att flyga bara för att flyga, vad skulle miljökämparna säga?

ante_77 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!