Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Får se på torsdag, men med tanke på de nya hårdare reglerna som just bekräftats så tvivlar jag på att Sverige läggs till på listan, eftersom det vore dålig PR att lätta på reglerna för inresande när man infört nya restriktioner för invånare.
Ja, något annat än "rådata" avseende smittotal är det ju uppenbarligen som spelar in. :( Jag trodde faktiskt chansen var stor att Sverige skulle sättas upp på travel corridor-listan i torsdags.
 

HCas

Medlem
Ja, något annat än "rådata" avseende smittotal är det ju uppenbarligen som spelar in. :( Jag trodde faktiskt chansen var stor att Sverige skulle sättas upp på travel corridor-listan i torsdags.

Från första början har de ju tjatat om att karantänen riktar sig mot länder som har högre smittotal än Storbritannien. Men det gällde visst inte när deras egna siffror drog iväg. :rolleyes:

Min personliga övertygelse är att man anser det politiskt olämpligt att göra en luftbro till Sverige eftersom Sverige betraktas som oansvarigt när det gäller att hantera Corona. Att Storbritannien själva har misslyckats totalt medan Sveriges strategi alltmer framstår som klok och långsiktigt hållbar vill man förstås inte låtsas om.
 

Ricci

Medlem
Från första början har de ju tjatat om att karantänen riktar sig mot länder som har högre smittotal än Storbritannien. Men det gällde visst inte när deras egna siffror drog iväg. :rolleyes:

Min personliga övertygelse är att man anser det politiskt olämpligt att göra en luftbro till Sverige eftersom Sverige betraktas som oansvarigt när det gäller att hantera Corona. Att Storbritannien själva har misslyckats totalt medan Sveriges strategi alltmer framstår som klok och långsiktigt hållbar vill man förstås inte låtsas om.
Känns verkligen som det och att det nu inte längre är faktabaserat.:(
 

Tomas E

Medlem
Från första början har de ju tjatat om att karantänen riktar sig mot länder som har högre smittotal än Storbritannien. Men det gällde visst inte när deras egna siffror drog iväg. :rolleyes:

Min personliga övertygelse är att man anser det politiskt olämpligt att göra en luftbro till Sverige eftersom Sverige betraktas som oansvarigt när det gäller att hantera Corona. Att Storbritannien själva har misslyckats totalt medan Sveriges strategi alltmer framstår som klok och långsiktigt hållbar vill man förstås inte låtsas om.
Förresten, en artikel från The Telegraph härom dagen. Den är bakom paywall, men även den lilla text som syns är intressant. Notera att tidningens partifärg är konservativ, d.v.s. det är inte en tidning som schablonmässigt kritiserar BoJo.
There's no good reason why Sweden isn't on our quarantine-free list

Samma skribent framförde liknande åsikter redan för tre veckor sedan, men med lite mindre spetsig rubrik än den senaste artikeln.
By the Government's own quarantine standards, we should be free to visit Sweden
 

Ilmu90

Medlem
Var precis 8 dagar på Mallorca, Kastrup var en spökstad inga människor typ, Ingen väntan i incheckning eller security. Halvfullt SAS plan. Landade på Palma och det var ingen trängsel där och det gick snabbt och scanna sitt Q-R kod (hälso deklarationen). Vi var i Sa Coma som var väldigt tyst med. Ingen trängsel någonstans och munskydd och handsprit precis överallt. Hemresan var likadan ingen trängsel lite människor. Resan var väldigt trevlig var som besöka Mallorca i lågsäsongen dvs skönt :) För övrigt kändes de som mindre trängsel på hela resan än vad det är i tex. Lund där jag bor.
Pendlingen från Lund vidare norrut har inte varit optimal på sistone. Trångt på tågen och så hör man på högtalaren "försök håll avstånd".o_O
 

Senator

Moderator
Jag tar tillfälle i akt och påminner våra kära medlemmar att om ni inte själva är epidemiologer eller virologer så kan vi kanske hålla soffexpertisen till andra forum. Politik: inrikes eller utrikes finns det också bättre forum att diskutera på.

Däremot praktiska exempel hur det är att resa just nu är väldigt välkomna.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator
 

Tonton

Medlem
Avbokade min vinterresa till Asien häromdagen.

Det har varit på gång ett tag, men har inte tagit tag i det. Nu när Ana ställde in F på mitt ena segment så fick det agera katalysator för avbokning. Reslusten är i princip på noll just nu - och jag försöker istället njuta på hemmaplan.

Hoppas bara att hockeysäsongen kommer igång med lite publik snart - då det är i ishallen jag trivs bäst, oavsett årstid och plats :)
 
received_1488003058073578.png
Fritt fram att åka till Storbritannien nu
 
Toppen