Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Trox

Medlem
Köper du med ett kreditkort som omfattas av svensk lagstiftning så bör väl i alla fall den ekonomiska risken vara begränsad?
Jag ser ett större problem för egen del med att köpa biljetter som ej är flexibla och riskera att inte kunna nyttja dem pga restriktioner (UD eller andra) samtidigt som flygen ändå går.
Flexibla biljetter för pengar eller poäng har varit lösningen hittills i mitt fall.

Jag måste kolla vad som gäller. För sommarsemestern bokade jag fullflexbiljetter för att vara på säkra sidan.
 
Jag måste kolla vad som gäller. För sommarsemestern bokade jag fullflexbiljetter för att vara på säkra sidan.
Ekonomi är en sak men det löser sig med rätt kreditkort. Nu har jag och Sambo Dreamliner haft Corona men jag är inte semesterresesugen pga minskad och konstig upplevelse samt risk att barnen blir sjuka långt hemifrån.
 
Har nu ingen ny utlandsresa bokad alls. Detta har inte hänt sen 2015. Jag väntar på att Nederländerna ska öppna upp för oss svenskar. Eftersom att jag alltid flyger från LPI via AMS vill jag kunna göra transit där utan hinder med lång bytestid och ta en tur in till stan från Schipol. När detta är möjligt kommer jag att börja boka nya resor direkt (ping KLM).
 

Ubbe

Medlem
Flög från Göteborg till Luleå torsdag och hem söndag och hade givetvis munskydd som var tesagt.
På alla dessa flyg så höll SAS-personalen på och pillade runt på sina munskydd frekvent. Någon borde undervisa dem i hur hantera munskydd och varför de finns där.
Lite kuriosa och rätt sött var en flygvärdinna som i pentryt lossade på munskyddet och satte på lite mer läppstift innan hon tog på sig munskyddet igen.
För övrigt så gömde sig Crew i pentryt under hela flighten och hade någon ny regel om att passagerarna ska kasta ev skräp i framställd soptunna på vägen ut.
Jag ser inte kopplingen mot Covid-19 där utan enbart en servicesänkning som förmodligen facken kommer att kräva att den blir kvar även framöver.
 

HCas

Medlem
Har varit ute och flugit London-Stockholm och tillbaka nu i juli och augusti. Blev ändå positivt överraskad över hur "normalt" allt kändes, förutom att det var extremt lite folk i rörelse på Arlanda och Heathrow. Och det var mest skönt - allt var mycket mer avslappnat än det brukar vara, och allt gick oerhört smidigt både vid avgång och ankomst.
 

MTheC

Medlem
Har också varit ute och rest en del i juli och augusti, resor i tjänsten kombinerat med en annan nödvändig resa och tycker det varierat en del i hur väl det fungerat. Sample size för mig är ganska liten men har haft 4 segment med SAS, 2 med Swiss, 2 med Lufthansa och 2 med Finnair.

Klart sämst har SAS varit: ingen mat eller dryck erbjuds i Plus, ingen lounge öppen, ingen fast track, ingen prio check-in/bag drop (fanns på ARN (där jag inte behövde den) men på HEL fanns den inte och TXL ville personalen inte köra det). Sen har även personalen varit sämre, inte på "riktiga" SAS-flighterna men de 2 som var Regional Jet så var personalen ostrukturerad och satt även på båda flygningar och snackade skit om sin arbetsgivare under större delen av flygning (hörs ganska väl för alla som satt i Plus när de sitter längst bak på en ATR72 och snackar).

Swiss hade lounge öppen (han dock inte besöka), mat serverades ombord (i business) men ingen fast track, prio check-in/bag drop fanns

Lufthansa var identiskt med Swiss (med skillnaden att jag hann besöka loungen, lite mer begränsat utbud än normalt men fanns ändå saker att äta).

Finnair hade inte heller något fast track men det fanns prio check-in/bag drop, mat (i business) som vanligt på den korta flighten mellan HEL-ARN, loungen öppen också (och lika trist matutbud som jag minns från tidigare besök).

Det positiva är annars som @HCas nämner att det är lugnare så att tappa fast track i security spelar ingen större roll. Att flyga SAS från TXL var dock ingen höjdare då man flög från C-terminalen, det var stökigt och alldeles för mycket folk (dock inte SAS fel). Tyvärr bidrag tyskarnas bristande organisation till det då man tydligt gick ut och uppmanade folk att vara på plats minst 2h innan men sen vägrar släppa in folk i terminalen förrän tidigast 2h innan avgång. Det ledde till att en massa folk hängde utanför enda öppna ingången till terminalen och man behövde tränga sig igenom en vägg av folk för att ta sig in i terminalen.

Sammanfattningsvis så tyckte jag dock det kändes ganska ok att flyga, däremot så finns det för mig i nuläget inget incitament att betala för Plus med SAS.
 
Toppen