Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Känner till skillnad från flera här mer oro för att semstra i Sverige än flera ställen i Europa, vi är ju i en särklass i Europa med smittspridning (om ser siffrorna för senast 7-14 dagarna) och finns inte entydiga tecken på att det avtar . Är väl bara Portugal och delar av UK i EU som kan "konkurrera" i smittspridning.
Som Trump påpekade när smittspridningen ökade i USA "Vi testar för mycket, om vi testar mindre så går smittspridningen ner"...

Det säger ju en del om just måttet smittspridning, dvs att det inte kan användas till så mycket för att beskriva den verkliga situationen. Som exempel, när det dog som flest människor i Sverige så var den uppmätta smittspridning betydligt lägre än idag, men vilken tidpunkt skulle du säga den faktiska situationen var värst, slutet av april eller slutet av april (antal inlagda på sjukhus har gått ner med mer än 50%, antal inlagda på IVA med mer än 60% och antalet döda den 29e april var 84 mot kanske 25-30 idag medan antal registrerade sjukdomsfall har fördubblats från slutet av april till slutet av juni).
 

Jönsson

Medlem
Som Trump påpekade när smittspridningen ökade i USA "Vi testar för mycket, om vi testar mindre så går smittspridningen ner"...

Det säger ju en del om just måttet smittspridning, dvs att det inte kan användas till så mycket för att beskriva den verkliga situationen. Som exempel, när det dog som flest människor i Sverige så var den uppmätta smittspridning betydligt lägre än idag, men vilken tidpunkt skulle du säga den faktiska situationen var värst, slutet av april eller slutet av april (antal inlagda på sjukhus har gått ner med mer än 50%, antal inlagda på IVA med mer än 60% och antalet döda den 29e april var 84 mot kanske 25-30 idag medan antal registrerade sjukdomsfall har fördubblats från slutet av april till slutet av juni).
Precis. Antalet döda per dygn eller antalet positiva genom antalet testade ger en betydligt bättre bild. Antalet positiva säger absolut ingenting. Det är mycket förvånande att någon överhuvud taget gör jämförelser länder emellan med den parametern. Testar man inte så är ingen sjuk.
 

MTheC

Medlem
Frågan var, när öppnas USA upp för oss tror ni? Inte före valet i USA är min gissning.
Tror tyvärr du har rätt, är ganska säker på att det inte blir förrän årets slut. Jag räknar med att avboka höstens (bonus)resor men har visst litet hopp om våren. Känns dock som USA är ett av få länder som skött pandemin sämre än Sverige.

Precis. Antalet döda per dygn eller antalet positiva genom antalet testade ger en betydligt bättre bild. Antalet positiva säger absolut ingenting. Det är mycket förvånande att någon överhuvud taget gör jämförelser länder emellan med den parametern. Testar man inte så är ingen sjuk.
Är väl därför det är oroande i USA att antalet positiva genom antalet testade ökar trots att man nu testar bredare.
För Sverige har jag inte sett några sådana siffror, skulle dock tro att det går ner då man i princip behövde vara konstaterat smittad och inlagd tidigare för att få ett test (för sjukdomen, inte för antikroppar) så klart att det i sådana fall går ned men är mindre intressant då det inte är en relevant jämförelse.

Som Trump påpekade när smittspridningen ökade i USA "Vi testar för mycket, om vi testar mindre så går smittspridningen ner"...

Det säger ju en del om just måttet smittspridning, dvs att det inte kan användas till så mycket för att beskriva den verkliga situationen. Som exempel, när det dog som flest människor i Sverige så var den uppmätta smittspridning betydligt lägre än idag, men vilken tidpunkt skulle du säga den faktiska situationen var värst, slutet av april eller slutet av april (antal inlagda på sjukhus har gått ner med mer än 50%, antal inlagda på IVA med mer än 60% och antalet döda den 29e april var 84 mot kanske 25-30 idag medan antal registrerade sjukdomsfall har fördubblats från slutet av april till slutet av juni).
Att man tidigare varit usel och nu bara är dålig är kanske inte något som gör att jag känner mig så mycket tryggare. Med eftersläpningen in inlagda så får man se hur det utvecklas, är mycket möjligt att Stockholm är förbi det värsta men det talar då (för att komma tillbaka till ämnet) mer för att inte åka runt i Sverige utan om man vill stanna hemma vara kvar i Stockholm (som för min del är hemorten)
 
Last edited by a moderator:

Ubbe

Medlem
Som Trump påpekade när smittspridningen ökade i USA "Vi testar för mycket, om vi testar mindre så går smittspridningen ner"...

Det säger ju en del om just måttet smittspridning, dvs att det inte kan användas till så mycket för att beskriva den verkliga situationen. Som exempel, när det dog som flest människor i Sverige så var den uppmätta smittspridning betydligt lägre än idag, men vilken tidpunkt skulle du säga den faktiska situationen var värst, slutet av april eller slutet av april (antal inlagda på sjukhus har gått ner med mer än 50%, antal inlagda på IVA med mer än 60% och antalet döda den 29e april var 84 mot kanske 25-30 idag medan antal registrerade sjukdomsfall har fördubblats från slutet av april till slutet av juni).

Det man bör beakta är att redovisningsmetodiken förändrats under slutet på Maj.
Nu redovisar man "under senaste dygnet döda med konstaterad Covid-19 infektion" medan man tidigare hade med dem som av läkare fått en klinisk Covid-19 diagnos dvs. ej provtagna. Siffran på hur många som dör utanför sjukhus eller IVA redovisas inte heller den.
Men nu blev det Off-topic som det så lätt blir i det här ämnet.
 

Canadien

Medlem
Sades på Nyhetsmorgon imorse att alla broadwayteatrar håller stängt året ut. Man kan anta att andra turismrelaterade institutioner också drar ut på öppnande. Blir nog 2021 innan det kan likna normalläge i NY igen.
 

Palazzi

Medlem
Flygtorget refererar till en IATA-undersökning om framtid oro att flyga, men även om Vings siffror som indikerar det rakt motsatta.

4/5 tillfrågade hyser enligt IATA oro kring smittorisk på flyget (och är tveksamma till att flyga) men Ving ser 40% högre bokningar för sommaren 2021 än för 2020.

Nu ska väl dock sägas att man säkert bokar långt mycket mer i förväg denna gång, och att en jämförelse med hur många som bokat 2020 års semester redan sommaren 2019 känns haltande.

Oavsett de exakta siffrorna kan man väl åndå ana en viss polarisering kring frågan (så även i denna tråd) och/eller att även de som räds smittorisk ändå bokar flygningar då reslusten varit överordnad.

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Resenärer fortsatt tveksamma till att flyga
 
Kan helt förstå oron, för mig skulle det kännas lika illa att ligga på sjukhus i Sverige som utomlands men full respekt för att andra resonerar annorlunda. Skulle dock självklart inte ta med mig folk som är i riskgrupper. Jag ser väl också just att risken känns högre i Sverige med värre smittspridning, inga munskydd som används och en massa folk som semestrar hemma.
När man pratar om att inte bli sjuk på annan ort handlar det vanligtvis om att inte belasta en annan region än den man tillhör. Inte såvida man själv föredrar det eller inte. För stora turistorter kan sjukvården kollapsa om många turister blir svårt sjuka.
 

ulagun

Medlem
Får lite tröst utav att läsa inläggen här. Många av oss "sitter i samma båt" (kanske dumt uttryck i detta sammanhang).
Själv på G att bl.a. avboka vår NHL-resa till USA i november. Ö-luffar resa till Grekland augusti likaså.

Men, låt oss se det positiva på lite sikt....
Har väl aldrig sparat så mycket som månaderna från mars och framåt. Inga utlägg för resor, restaurangbesök m.m.
EB kontot frodas och växer av återförda poäng från avbokade bonusresor, samt att det trillar in några AMEX poäng varje månad.
Så den dag eländet är över finns både poäng sparkapital att göra en riktig drömresa!
 

ulagun

Medlem
Helt rätt! Men de lustiga är, att trots det så anses resan gå mellan en icke svensk och en svensk hamn....Annars får man inte köpa sin ”påse”...

Silja Lines Åbo linje går nattetid alltid in till (relativt) nybyggda Långnäs mitt ute i ”nowhwere” och är då tvungen att låta hugande resenärer gå av/på... (även om jag tror att de är ytterst få... ).

Men nu räcker det att man bara lägger till..??

Sehr Lustigt!!!

Samma gäller för oss bosatta i Skåne på HH- färjorna.
Man" turar" utan att gå i land i Helsingör. Färjans tax-free är öppen i danska farvatten samt under stoppet i Helsingör.
Testade härom dagen. Fascinerande vilka enorma mängder flaköl det såldes. Ölkärror finns f.ö att hyra på terminalen.
 

Micce1980

Medlem
Samma gäller för oss bosatta i Skåne på HH- färjorna.
Man" turar" utan att gå i land i Helsingör. Färjans tax-free är öppen i danska farvatten samt under stoppet i Helsingör.
Testade härom dagen. Fascinerande vilka enorma mängder flaköl det såldes. Ölkärror finns f.ö att hyra på terminalen.

Sant, var förbi i Helsingborg i tisdags förra vekan för att ha en trevlig dag med mat och shopping. Passade på att tura en gång och få "två röda & en grön" i sig, man uppskattar de små sakerna numera och många saker man inte tänker på annars är rätt trevliga att avnjuta nu. Men ja, det va en herrejösses många flak folk lastade på sina kärror. Nöjde mig med tre flaskor gin, tre flaskor vodka och två flak då jag egentligen uppskattar flasköl mest men dessa går ju hälla upp i glas med :)
 
Toppen