Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
Vet inte om det där ens indirekt påverkar möjligheten för vanliga resenärer, däremot skulle det inte förvåna mig om han tar tillfället att införa nån ytterligare begränsning mot EU när USA inte kommer vara med på EU:s gröna lista imorgon.
 

Senator

Moderator
Pratades om det på Rapport 19.30. Svenska handelskammaren intervjuad bla. Hittar inget löst klipp men ses 14 min in här:
Rapport - Ikväll 19:30 | SVT Play

Chansen att det öppas upp för turister ökar ju inte direkt när arbetsvisum stoppas.

Det låter som Trumps executive order från förra veckan där han stoppar diverse arbetsvisum.

Det här är äpplen och päron i mitt tycke. Logiken är:
Arbetsvisum tar jobb från amerikanare
Turister skapar arbetstillfällen för amerikanare

Jag tror inte denna restriktioner skickar några som helst signaler gällande möjligheten att turista i USA under 2020. Min killgissning är att det finns andra saker som kommer avgöra detta. Jag tror det är mer sannolik att EU och Sverige avråder resor till USA.
 

Senator

Moderator
Frågan var, när öppnas USA upp för oss tror ni? Inte före valet i USA är min gissning.

Nej det låter väl som en rimlig gissning, kan inte tänka mig att det lättar redan 31 augusti, så nån gång från presidentvalet till nyår känns troligt.

Jag tror nog som du att USA kommer behålla gränsen stängt ett tag, kanske inte hela vägen till valet men i alla fall ut september då det federala 2021 ur ett budgetperspektiv börjar 1:e oktober. Dock anser inte jag att det är kopplat till immigrationspolitiken som inslaget i SVT handlar om, men om smittspridningsrisker.

Mina kunder, många som är större amerikanska bolag, ber anställda hålla sig hemma ut september och i vissa fall till februari 2021. Inga resor kommer godkännas innan 1:e november som tidigast. Jag är nog rädd för att vi inte är färdiga med stödpaket till flyget, det kommer ta lång tid innan affärsresande tar fart bland storföretagen. Det är den viktigaste kundgruppen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Hänger ju mycket på om/när USA får en (väldigt) bra utveckling, innan dess blir det politiskt svårt för EU att öppna. Och ännu svårare politiskt för USA att öppna om inte EU gör det.
Med tanke på utvecklingen hittills i USA och att landet har 50 delstater som ska få ordning på spridningen tror jag det dröjer längre än oktober. Men vi får se.
 

GOTBound

Medlem
Nyårsresan till Florida känns mer och mer avlägsen för varje dag som går i USA, andra vågen har inte ens börjat känns det som tyvärr.

Det enda som är betalt är flygbiljetterna (non refundable WT+ med BA som bokades i februari), bil och boende är avbokningsbart.

EK
 

Senator

Moderator
Hänger ju mycket på om/när USA får en (väldigt) bra utveckling, innan dess blir det politiskt svårt för EU att öppna. Och ännu svårare politiskt för USA att öppna om inte EU gör det.
Med tanke på utvecklingen hittills i USA och att landet har 50 delstater som ska få ordning på spridningen tror jag det dröjer längre än oktober. Men vi får se.

Nyårsresan till Florida känns mer och mer avlägsen för varje dag som går i USA, andra vågen har inte ens börjat känns det som tyvärr.

Det enda som är betalt är flygbiljetterna (non refundable WT+ med BA som bokades i februari), bil och boende är avbokningsbart.

EK

Jag hade hoppas på en resa till USA i augusti för att bland annat hälsa på @sembl Inte en chans, och det blir lite svårt om kunderna inte vill/kan/får träffas IRL som kiddsen säger. Jag hoppas på Kanada innan året är slut, men USA kan nog dröja till 2021 för min del.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag hoppas på Kanada innan året är slut,

Kanada lär ju enligt rykten öppnas från EU nu från 1 juli och jag antar att reciprocitet gäller som brukligt i dessa fall. Fast sen ska man ju själv vara bekväm med att åka också..och det är väl inte otänkbart att Kanada väljer att undanta Sverige från en eventuell öppning.
 
Toppen