Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Min för närvarande nästa resa är bokad till den 30:e december, förhoppningsvis har vi då hamnat i någon form av new normal som i alla fall påminner någorlunda om det vi hade innan Covid-19.

EK
 

Linmet

Medlem
Givet ATT UD tar bort avrådan att resa utomlands efter 15e juli.

Ser ni några försäkringsmässiga problem med att åka efter det (bil) till Italien? Även flyg kan vara aktuellt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Känns som man inte har lust att resa längre..


Resa vet jag inte, men inte lust att flyga så länge masktvånget ligger kvar. Lufthansa skickade ner sitt första flyg till Aten i förrgår, helt fullt, alla med munskydd...

Lufthansa-Flug nach Athen: "Alle Sitze waren belegt" - DER SPIEGEL

Nej tack jag avstår. Vi har bestämt oss för att köpa bil nu, inte haft det sedan 2013 pga opraktiskt i en storstad och bra hyrbilsmöjligheter, men nu känns egen bil som enda sättet att få någorlunda rimlig frihet i resandet. Vi åker ändå till ganska folktomma ställen för det mesta.
När masktvånget försvinner flyger jag gärna igen - hålla större avstånd (t.ex. seatblock på alla rader) känns till och med riktigt bra, men en mycket mer olönsam väg för flygbolagen än munskydd förstås.
 

flatwhite

Medlem
Resa vet jag inte, men inte lust att flyga så länge masktvånget ligger kvar. Lufthansa skickade ner sitt första flyg till Aten i förrgår, helt fullt, alla med munskydd...

Lufthansa-Flug nach Athen: "Alle Sitze waren belegt" - DER SPIEGEL

Nej tack jag avstår. Vi har bestämt oss för att köpa bil nu, inte haft det sedan 2013 pga opraktiskt i en storstad och bra hyrbilsmöjligheter, men nu känns egen bil som enda sättet att få någorlunda rimlig frihet i resandet. Vi åker ändå till ganska folktomma ställen för det mesta.
När masktvånget försvinner flyger jag gärna igen - hålla större avstånd (t.ex. seatblock på alla rader) känns till och med riktigt bra, men en mycket mer olönsam väg för flygbolagen än munskydd förstås.
Jag är inte heller sugen att flyga med alla dessa restriktioner.

Hoppas innerligt att det blir en elbil för er. Fossil-brum brum med oljeeldade värmepannor går fet-bort. Så otroligt skönt och enkelt att tanka vattenkraft hemma. Funkar även i en storstad :)
 

flatwhite

Medlem
Nog första gången jag delar en Aftonbladet artikel men det var verkligen sorglig läsning detta om en hotellägare i min hemstad Stockholm.

Efter vräkningen – ägaren berättar om vägen till konkurs | Aftonbladet

Allt arbete och passion som lagts ned under många år för att sedan bara ta slut. Vi lär tyvärr se fler.
Otroligt sorglig läsning :( Ska kolla om jag får dela Elite hotels Friends & family-kod. 590 kr för två med frukost är helt okej för en staycation.
 

MTheC

Medlem
Austrian airlines har kommit ut med information om att de förlänger flygstoppet för hela flottan ytterligare en vecka till 14 juni (tror detta är 4:e eller 5:e förlängningen då gått ut med så kanske osannolikt att det är sista). Finns information om det på deras hemsida:
Austrian Airlines - Current travel alerts

De har mer information om det på Twitter där de också i en rat tweets skriver om besparingsprogram och lite mer kommentarer:
The corona pandemic and the ensuing grounding of our fleet made it necessary to create a restart plan for Austrian Airlines. Yesterday and this afternoon, an agreement with the representatives of the flight personnel as well as the commercial and technical personnel was reached.

The savings plan includes the use of short-time work until 2022, a partly socially staggered salary reduction and the suspension of salary increases. From 2024 on, repayments are to be made to the employees, if the company is able to do so. The management will also forego salary.

Austrian Airlines COO
@JensRitter_JR : "This agreement allows us to retain as many employees as possible in this crisis. We have taken a crucial step towards restarting flight operations. The employees are making a huge contribution to the crisis management of Austrian Airlines."

The restart plan envisages cost savings of 20 percent for suppliers, business partners and personnel. Austrian Airlines also plans to reduce its fleet from over 80 to 60 aircraft. Smaller (14 Dash 8, 7 A319) and older (3 Boeing 767) aircraft are to be phased-out.

Austrian Airlines has also decided to extend the suspension of regular flight operations for another week, from 7 to 14 June. However, a restart in Mid-June has become more likely. Once we can confirm a restart date, we will publish a flight schedule for the first ramp up phase.
 

raffe

Medlem
Nu väljer jag att fokusera på det positiva :)
Finnair:
As travel restrictions are being removed in different countries, air travel starts to recover gradually. We will gradually add frequencies and routes back to our network from July onwards. We intent to operate approximately 30% of our normal amount of flights in July, and we will add routes and frequencies month by month as demand recovers, taking into account the changes in travel restrictions in different countries.
Finnair:
“In July, we start ramping up destinations for us here in Finland,” explains Aaron McGarvey, manager of traffic analysis in Finnair’s traffic planning team. As well as flying to major cities across Scandinavia, Germany and Switzerland between five and seven times a week, Finnair flights will operate twice daily routes from Helsinki to London, Paris and Amsterdam, with the aim of connecting customers to key hubs across Asia.

Those looking to travel further east will be able to choose from 11 weekly services to Japan, with Finnair flying to Nagoya, Osaka and Tokyo Narita, as well as services to Singapore, Seoul, Bangkok, Beijing, Shanghai and Hong Kong. (Beijing and Shanghai are still subject to government approvals as we’re writing this.)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen