Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

toer00

Medlem
Sunt förnuft är ordet!

Har jobbat hemma flera månader i sträck inte träffat en "kotte", så några timmar extra i bilen ingen issue.
Tällberg midsommar på ett hotell som har 50% beläggning, 3,5 timmes bil fr Stockholm, jag och frugan. Hon håller benhårt på avståenden...

Sedan hoppas jag på att kunna bil/båta ner till Tyskland i mitten av juli. Behöver fylla på förrådet med vita Rheingau / Mosel viner och om fransoserna tillåter en lite avstickare till Champagne (distriktet) så att man kan sätta sig i länsfåtöljen hemma och ta ett glas och låsas att man sitter i LH FC... ;)
 

Bridgeman

Medlem
Sunt förnuft är ordet!

Har jobbat hemma flera månader i sträck inte träffat en "kotte", så några timmar extra i bilen ingen issue.
Tällberg midsommar på ett hotell som har 50% beläggning, 3,5 timmes bil fr Stockholm, jag och frugan. Hon håller benhårt på avståenden...

Sedan hoppas jag på att kunna bil/båta ner till Tyskland i mitten av juli. Behöver fylla på förrådet med vita Rheingau / Mosel viner och om fransoserna tillåter en lite avstickare till Champagne (distriktet) så att man kan sätta sig i länsfåtöljen hemma och ta ett glas och låsas att man sitter i LH FC... ;)

Håller hon 1,5-2 meter ifrån dig med då hon håller stenhårt på avstånden. ;)
 

Homer

Medlem
Frankrike kan eventuellt finnas med i "short list of exemptions". Jag tror dock det snarare handlar om resenarer som anlander via tag fran Frankrike... Vi far se pa onsdag! Flygresenarer fran Frankrike hamnar val annars i samma omrade som resenarer from ovriga varlden pa flygplatserna (till skillnad fran ankommande from Common Travel Area, har sett sarskilda dorrar for ankommande darifran pa LHR).




UK quarantine for travellers to now include French arrivals | World news | The Guardian
It is understood that freight drivers coming from or via France will be exempt, because forcing them into quarantine
Downing Street has rolled back on the idea of exempting travellers from France from incoming quarantine rules,
with only freight drivers and experts working on anti-Covid-19 efforts being able to avoid the 14-day isolation period.
 

pep

Medlem
Vietnam entry:
Modtog netop fra VN ambassade i Koebenhavn:
We suspend visa service and are suspending entry to foreign nationals until further notice. These suspensions are not applied to those entering Viet Nam for diplomatic and official purposes, or other extraordinary cases (including foreign guests attending or otherwise in service of important foreign affairs events, experts, business managers, and high-tech workers).
We suspend the validity of visa exemption for Overseas Vietnamese and their spouses and children living in the countries where visa waiver suspended, including Denmark.The Embassy will not process any application for visa and visa exemption certificate until further notice.
Updates on new regulations will be on our website https://vnembassy-copenhagen.mofa.gov.vn/en-us/Pages/default.aspx, the website of the Vietnamese Consular Department and the Vietnamese Immigration Department.
 

chazzie

Medlem
En rekommendation är ett krav som det inte går att tvinga dig till.
Dvs inget krav, utan man får göra som man vill, men såklart använda sunt förnuft.
Sunt förnuft är ordet!

Naturligtvis är det så, begagnade mest lite "tounge-in-cheek" i inlägget, sen är det väl även så att resan skall bedömas vara nödvändig, vilket såklart är ett löst begrepp. Jag har åkt ca 3 timmar från boendeorten på jobb i några veckor, det anser jag som nödvändigt, men exponerar mig så lite som möjligt för andra människor, vilket inte är superlätt.

Mitt tips är att se sig om vad vi har omkring oss inom 1-2 timmar och passa på att utforska det, man blir lätt hemmablind och glömmer bort det som finns "runt hörnet". För den som söker lite lugn och ro samt en nypa frisk luft kan jag rekommendera Naturvårdsverkets karta "Skyddad natur" med många kända och okända naturområden att besöka, där förvånansvärt många har fin infrastruktur uppbyggd såsom stugor, vindskydd, eldstäder, mm. Dock rekommenderas inte att man planerar in övernattning i stugor under Coronapandemin, men det finns mängder av dagsutflykter att göra också!

Skyddad natur

Ha en trevlig sommar på hemmaplan så fyller vi reserapportsforumet med exotiska resor nästa år igen :)
 
Naturligtvis är det så, begagnade mest lite "tounge-in-cheek" i inlägget, sen är det väl även så att resan skall bedömas vara nödvändig, vilket såklart är ett löst begrepp. Jag har åkt ca 3 timmar från boendeorten på jobb i några veckor, det anser jag som nödvändigt, men exponerar mig så lite som möjligt för andra människor, vilket inte är superlätt.

Mitt tips är att se sig om vad vi har omkring oss inom 1-2 timmar och passa på att utforska det, man blir lätt hemmablind och glömmer bort det som finns "runt hörnet". För den som söker lite lugn och ro samt en nypa frisk luft kan jag rekommendera Naturvårdsverkets karta "Skyddad natur" med många kända och okända naturområden att besöka, där förvånansvärt många har fin infrastruktur uppbyggd såsom stugor, vindskydd, eldstäder, mm. Dock rekommenderas inte att man planerar in övernattning i stugor under Coronapandemin, men det finns mängder av dagsutflykter att göra också!

Skyddad natur

Ha en trevlig sommar på hemmaplan så fyller vi reserapportsforumet med exotiska resor nästa år igen :)
Håller med gällande närområdet. Har gjort många dagsutflykter med barnen och slagits av att det finns saker "runt hörnet" som man hade varit rent lyrisk över om det låg tex i Toscana (tänk tex att Europas största bestånd av vresbok finns i Sverige).
 
En fundering, vi svenskar får åka max 1-2 timmar från vårt hem för att inte belasta sjukvården i andra regioner. Samtidigt är inte våra gränser stängda så danskar, tyskar osv kan komma hit och således belasta sjukvården.
Vad är logiken bakom detta?
 

igelkotten

Medlem
En fundering, vi svenskar får åka max 1-2 timmar från vårt hem för att inte belasta sjukvården i andra regioner. Samtidigt är inte våra gränser stängda så danskar, tyskar osv kan komma hit och således belasta sjukvården.
Vad är logiken bakom detta?

Sverige har rätt mycket inhemskt resande om somrarna. T ex många småkommuner, typ Falsterbo, Torekov etc som fullkomligt översvämmas av folk från andra delar av Sverige om somrarna. Dessa människor byter ort i flera veckor. Det är ju low hanging fruit och enklare att kommunicera.

Vad gäller tyskar och danskar så är det mer svårt att kommunicera ut, utan att totalt stänga gränsen. Mycket större ingrepp, och, jag gissar, mycket mindre problem än svenskar med sommarställen.
 
Sverige har rätt mycket inhemskt resande om somrarna. T ex många småkommuner, typ Falsterbo, Torekov etc som fullkomligt översvämmas av folk från andra delar av Sverige om somrarna. Dessa människor byter ort i flera veckor. Det är ju low hanging fruit och enklare att kommunicera.

Vad gäller tyskar och danskar så är det mer svårt att kommunicera ut, utan att totalt stänga gränsen. Mycket större ingrepp, och, jag gissar, mycket mindre problem än svenskar med sommarställen.
Varför är tyskar och danskar ett mindre problem än svenskar med sommarställe? Förstår inte logiken, just kanske för att det inte finns någon logik. Sverige hade ju kunnat stänga sina gränser, som så många andra länder.

Edit: paradoxalt nog kan ju detta leda till större trängsel på svenska turistmål, framförallt i söder. Svenskar stannar inom landet för vi kan inte åka genom Danmark, medan tyskar och danskar glatt kommer hit.
 

igelkotten

Medlem
Varför är tyskar och danskar ett mindre problem än svenskar med sommarställe? Förstår inte logiken, just kanske för att det inte finns någon logik. Sverige hade ju kunnat stänga sina gränser, som så många andra länder.

De är kanske ett mindre problem för att det är är:
- färre av de (särskilt nu pga Corona när deras egna länder rekommenderar att man inte reser)
- de stannar kortare tid på mindre ort
- de åker till andra delar av landet än de populära sommarorterna så är annan spridning

Anser du att de är ett lika stort problem (dvs mängd och mönster) som svenskar med sommarställen?

Stänga gränsen är ett väldigt stort ingrepp och med tanke på att Sverige inte ens har hårda regler inom landet, att det verkar logiskt att inte ta till metoder som stängda gränser.
 
Toppen