Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Felix

Medlem
Hm..jag hitter ingen av dessa på bahn.de ? Med en massa byten, ok, men förstår det som att du menar direktlinjer?
Menar med byten, sorry för otydlighet! (Ett godståg spårade ut på sträckan igår, vilket har reducerat trafiken ytterligare. Just nu får man söka från den 7 april för att få den "normala" tillfälliga tidtabellen.)
 
Uppdaterar kring bokningen via Hotels.com som jag avbokade den 19:e mars. Idag gick jag tillbaka pengarna för denna bokning, dvs drygt 2 veckors väntan.
När jag läste detta så gick jag in och tittade, och jag har också fått tillbaka pengarna, gjorde också avboknignen den 19e mars. Gjorde en avbokning den 21 mars också, får se om den kommer på måndag.
 

Mr Phil

Medlem
Tack för alla bra tips ang hemresa från Zürich till Stockholm. Tyvärr är nog flyg med max ett stopp det som eftersträvas. Dottern är 19, ingen direkt globetrotter och släpar på 3 väskor. Jobbar som au-pair, men just nu är hela landet nedstängt på obestämd tid och familjen sitter hemma, så hon är rätt överflödig. Vi bestämde att hon flyger hem m Swiss nu på måndag och stannar i ett par veckor. Innan hon åker tillbaka gör vi en ny bedömning av läget. Saker händer fort i dessa tider.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja, men vekar vara igång igen efter påsk om man försöker boka i appen. Men deras app kan visa fel, så du har säkert rätt.

Jo det är ju fullt förståeligt att de inte vill stoppa trafiken längre än de måste, men de lär snart uppdatera om stopp till 31 maj eller vad det nu kan bli för datum. Känns ju som det snarare är fler restriktioner på väg än lättnader. Man ska så klart aldrig utesluta nåt, men jag skulle bli förvånad om de återupptar trafiken efter påsk. Långfärdsbussar anses vara bakteriehärdar vilket iofs känns väldigt konstigt när man åker i vissa fulla tunnelbanevagnar här i Berlin...tror nog man vore betydligt säkrare på en glest belagd Flixbus.
 
Har hyrt en segelbåt i Kroatien i början på juni. Handpenning på 30% är redan betald. Sista dagen att av- eller omboka är 18 april utan att förlora mer pengar. SAS och Norwegian flyger fortfarande till Split de datumen vi vill åka. Vi sitter nu och funderar på om vi vågar boka flygbiljetter och chansa på att det kommer gå att åka, väl på plats i Kroatien kommer vi vara isolerade på en båt. Ingen av oss tillhör någon riskgrupp

Reseförsäkringen gäller ju inte med tanke på UD:s avrådan. Men båten är separat försäkrad och den Europeiska sjukvårdsförsäkringen samt EU 261 gäller ju alltjämt.

Hur tror ni risken ser ut för att SAS ställer in avgångarna eller att Kroatien stänger sina gränser? Skulle ni vågat boka?
 
Toppen