Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Mr.cake

Mr.cake Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Blir kanske att skjuta på årets sommarsemester till hösten/vintern eller näst kommande år beroende på hur läget ser ut efter sommaren. Tråkigt, men tror det finns större problem i dagsläget. Kanske finns möjlighet för en inrikesresa.

2. Homer

Homer Medlem

3. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Uppdatering kring Cambodia Ankor Air. Fick till slut ytterligare ett svar från bolaget där de lovar full återbetalning inom cirka 2 veckor. Verkar som det till sluta kan bli så att vi får tillbaka allt som var betalt i förväg.

Gus och Doctor-X gillar detta.
  4. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Per A, Palazzi och 011430121 gillar detta.
  5. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu får vi inte diskutera politik här på forumet, förmodar att detta var en rese rekommendation som jag helt är enig med dig @Alf

Johan Gott och Alf gillar detta.
  6. Dagens ET-flygning till ARN fortsatte mot USA istället för att åka tillbaka till ADD.[​IMG]

7. Mr Phil

Mr Phil Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle behöva lite hjälp att spekulera.
    Dottern är ett år i Zürich. Planerad hemresa i juli för att börja skolan i höst. Fram till igår kändes det långt bort och väldigt safe, men med UDs nya avrådan börjar man fundera om hon kommer att kunna ta sig hem ö.h.t. I rådande stund flyger Swiss fortfarande på ARN några gånger i veckan, men frågan är hur länge till de anser att det finns kundunderlag... Släpper UD sin avrådan efter 15/6 så kan nog SAS komma igång igen. Men vad händer om avrådan förlängs? Trist att avbryta i förtid, men kanske enda vettiga att ta en flight nu medan det finns. Hur hade ni resonerat?

8. dino_81

dino_81 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tror inte att situationen kommer att vara sämre i juli så av den anledningen ser jag ingen anledning att åka nu. Gränser kommer nog snarare öppnas än att stängas framöver. Iaf inom Europa.

Dock kan det ju finnas andra anledningar som motiverar din dotter att fara hem tidigare, exempelvis för att vara nära hennes kära far.

Nu vill jag absolut inte måla fan på väggen men om något skulle hända är nuvarande begränsningar i flygutbudet inte upplagt för att kunna få till en avresa med kort varsel.

Så skulle jag resonera om det gällde mig själv eller en anhörig.

bachelor gillar detta.
  9. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Uppdaterar kring bokningen via Hotels.com som jag avbokade den 19:e mars. Idag gick jag tillbaka pengarna för denna bokning, dvs drygt 2 veckors väntan.

FilipJ och Gus gillar detta.
  10. HCas

HCas Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Jag tror inte heller att risken är så stor att läget är värre i juli än det är idag. En annan faktor är förstås vad hon gör i Zürich. Har hon jobb eller studier att sköta eller sitter hon bara ensam i husarrest? Och om det förra, blir det problem om hon lämnar i förtid eller är det ganska likgiltigt?

Har hon goda skäl att vara kvar skulle jag vara bekväm med det. Men har hon inga särskilda skäl att stanna kan hon ju lika gärna vara socialt isolerad i Sverige, för säkerhets skull.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!