Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

CJR

Medlem
Shangri-La erbjuder nu gratis avbokning:

"In view of the current COVID-19 situation, for all guests travelling to any of our hotels globally on or before 30th April 2020, we will waive the cancellation charges, including Advance Purchase reservations, regardless of booking channel. "
Det var goda nyheter! Som det ser ut blir det ju ingen resa till HK i April.
 

airac

Medlem
Kort uppdate från Singapore. Det var lite panik shopping igår igen i supermarknader. Toapapper och konservhyllerna gapade tomt, men mindre butiker hade allt. Lite lugnare idag, än färre turister i stan än för en vecka sedan.

Vi är nu på väg hem med Swiss. Changi är väldigt tom. Lounger, affärer osv öppet som vanligt. Inga speciella åtgärder/kontroller av avgående passagerare. Swiss verkar ganska fullsatt inatt, få flyg till Europa speciellt till tysktalande delen.

Loungerna i Zürich är stängda enligt ombord personalen, och Swiss hemsida. Snyggt att vi fick info från maitre-de-cabin. Så det blir sex tråkiga timmar till första möjliga flighten till Arlanda. Vi får se om några priority pass lounger har öppet. Enligt PP appen har bara Swiss loungen stängt. Restauranger och affärer är också stängda i Schweiz inkl flygplatsen.

Blandade känslor om hemresan. Tur och otur att vi bokade om till nuvarande rutt för två veckor sedan. Först skulle vi ta oss genom London på Singapore Airlines och vidare med SAS men det hade blivit ombokning. Någonstans hade det känts säkrare att vara kvar i Singapore, men också skönt att komma hem utan för mycket krångel.

Rapport om läget på Zürich flygplats följer.
 

Travelfriend

Ny medlem
Jag checkade ut från Hilton Green Plaza i Alexandria igår morse vid 04h00. Då Egypten stänger alla flygplatser imorgon, så gällde det att ta sig snabbt till Cairo och flygplatsen. Vid lunch sattes alla gäster och personal i 14 dagars karantän på hotellet då en italiensk gäst insjuknat i corona. Bara att hålla tummarna att man inte är smittad och naturligtvis 14 dagars själv isolering.
 
Vår resa hem från Åre med SAS på lördag blev flyttad till fredag. Inte för att flyget från Åre till Stockholm inte gick utan för att alla flyg mellan Stockholm och Malmö är inställda på lördag. Skulle ändå få halva fredagen som skiddag för flyget skulle gå 1610. Nu ser jag att vår 1750-flight från Stockholm till Malmö är inställd och vi är inbokade på 1430 istället (dvs innan vi åker från Åre men gissar vi blir ombokade där också). Då försvinner en hel skiddag. Vad har vi egentligen för rättigheter här?

kan vi be att få behålla originalbokningen dvs från Åre på lördagen, få hotell på lördagen i Stockholm och sen flyga till Malmö på söndagen?
 

henrik l

Medlem
Något intressant verkar ha hänt när man skall boka av poängresor på British Airways. Hade två separata bokningar BKK-HKG T&R i april. Dit i business med Cathay och åter med Royal Jordanian i economy. Bokade av återresan för 6 dagar sedan, Aviosen är tillbaka och skatter och avgifter, med avdrag, krediterades en dag senare. Dit resan funderade jag på att boka om, men osäker när jag skulle åka i så fall. Igår när jag gick in och skulle boka av så dök detta upp:

"Future Travel Voucher Application. This voucher can be used as part payment towards a future booking. It must be redeemed for travel on flights taken within 12 months of the date of the first flight in your original booking - please fill out this form to receive your voucher."

Någon som har fått ett liknade meddelande? Funderar på om det är skatter och avgifter, inklusive avdrag, plus den cashdel som jag slängde in för att betala lite mindre i Avios. Dom verkar hur som helst se om sin likviditet.
 
Jag skulle åkt till Japan med direktflyget med ANA i slutet på Juni men verkar väldigt ostabilt öht.

Resenärer fram till april verkar få någon slags möjlighet att omboka sig men jag får väl avvakta.

Nu ryktas det dock om karantän ska införas för alla resenärer från EU och risken är ju att man står där och inte släpps in eller hem i slutändan.

Vad tänker ni om det här? Kanske är för tidigt att svara på. Utvecklingen har ju fått väldigt fort.
 
Last edited by a moderator:

henke12

Medlem
Något intressant verkar ha hänt när man skall boka av poängresor på British Airways. Hade två separata bokningar BKK-HKG T&R i april. Dit i business med Cathay och åter med Royal Jordanian i economy. Bokade av återresan för 6 dagar sedan, Aviosen är tillbaka och skatter och avgifter, med avdrag, krediterades en dag senare. Dit resan funderade jag på att boka om, men osäker när jag skulle åka i så fall. Igår när jag gick in och skulle boka av så dök detta upp:

"Future Travel Voucher Application. This voucher can be used as part payment towards a future booking. It must be redeemed for travel on flights taken within 12 months of the date of the first flight in your original booking - please fill out this form to receive your voucher."

Någon som har fått ett liknade meddelande? Funderar på om det är skatter och avgifter, inklusive avdrag, plus den cashdel som jag slängde in för att betala lite mindre i Avios. Dom verkar hur som helst se om sin likviditet.

Jag hade precis en enkelresa med BA som blev inställd, man kunde få voucher om man bokade av online.
För att få cash åter behövde man ringa!
Tog 2,5 minut att komma fram på HK-numret, borde kanske köpa en lott!
(+852 3071 5083 )

Kanske kan vara samma?
 

palmen

Moderator
Jag skulle åkt till Japan med direktflyget med ANA i slutet på Juni men verkar väldigt ostabilt öht.

Resenärer fram till april verkar få någon slags möjlighet att omboka sig men jag får väl avvakta.

Nu ryktas det dock om karantän ska införas för alla resenärer från EU och risken är ju att man står där och inte släpps in eller hem i slutändan.

Vad tänker ni om det här? Kanske är för tidigt att svara på. Utvecklingen har ju fått väldigt fort.
Hur det ser ut om 3 månader är omöjligt att säga, men jag tror och hoppas att det mesta återgått till lite mer normala omständigheter då och vi kan resa
 

eliee

Medlem
Nu stänger också Australien och Nya Zeeland gränsen för de som inte är medborgare eller permanent boende i respektive land:

Bloomberg skrev:
Australia and New Zealand are both closing their borders to non-residents as they step up their response to the coronavirus outbreak.

Australia’s travel ban on non-residents and non-citizens will be in place from 9pm local time Friday, Prime Minister Scott Morrison told reporters in Canberra on Thursday. New Zealand’s measure comes into force at midnight tonight, Prime Minister Jacinda Ardern told a press conference in Wellington.

Källa: Bloomberg - Are you a robot?
 
Toppen