Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

danielhog

Medlem
Detta borde väl inte bara gälla USA utan alla länder som nu har inreseförbud? Någon som fått tag i hotels.com och lyckats få återbetalning?
Har försökt ringa dem i 2 dygn utan att komma fram.

Vi har en hotellbokning i Prag över påsk men inreseförbud till Tjeckien och vårat flyg har blivit inställt.
Om du har en bokning fyra veckor framåt kan du nog ta det lugnt några dagar. Trycket är nu och det är bättre att låta de som har resor i närtid eller sitter fast få komma fram.
 
SQ kundtjänst har nig att bita i...
Då de inatt cancellerade massor av flighter till och Europa. Där rök min SQ First i maj... :(


Singapore Airlines Services to Europe
The Singapore authorities have taken the following steps to limit the risk of community spread of Covid-19 in the country.

• From 2359 hours on 15 March 2020, all new visitors who have travelled to France, Germany, Italy and Spain within the last 14 days will not be allowed to enter or transit through Singapore.
• Returning citizens, residents and long-term visit pass holders (including work passes and permits, student pass, dependent’s pass) who have travelled to France, Germany, Italy and Spain within the last 14 days will be allowed entry into Singapore. However, they will be issued with a 14-day Stay-At-Home Notice (SHN).
• Long-term passholders will also require a letter from Singapore’s Ministry of Manpower (MOM), applied for by their employer, before being allowed entry. Employers can apply here for the MOM letter.


Adjustments to Singapore Airlines Flights to Europe


Milan

• SQ356/355 has been suspended from 8 March to 31 May 2020.
• SQ378/377 has been suspended from 7 March to 30 May 2020.


Rome

• SQ366/365 will be suspended from 14 March to 31 May 2020.


Barcelona

• SQ388/387 will be suspended from 16 March to 31 May 2020.


Paris


• SQ336/335 will be suspended from 16 March to 31 May 2020.
• SQ334/333 will be suspended from 16 March to 28 March.


Dusseldorf


• SQ338/337 will be suspended from 17 March to 30 May 2020.


Munich


• SQ328/327 will be suspended from 17 March to 31 May 2020.


Frankfurt


• SQ326/325 will be suspended from 16 March to 31 May 2020.
• SQ26/25 will be suspended from 17 March to 31 May 2020.


Other flights to Europe

• There are currently no changes to other SIA flights to Europe, apart from those that have been previously announced as part of the ongoing adjustments to our network that can be found here.
• Customers will be notified if their flights have been cancelled. Customers should check our website for the latest information on their flights.


Ticket Waivers for Flights to Denmark, France, Germany, Italy and Spain

• Singapore Airlines will waive all cancellation and change fees for customers with tickets issued on or before 13 March 2020, for travel to and from Denmark, France, Germany, Italy and Spain from 10 March 2020 to 31 May 2020. For rebooked travel, the new travel date must commence on or before 31 August 2020.

• Passengers who booked their tickets through a travel agency are encouraged to contact their agent for assistance.

• Passengers in Europe who booked their tickets on the Singapore Airlines website can contact the customer service agents in their respective countries:

Denmark - cph_reservations@singaporeair.com.sg
Italy – it_feedback@singaporeair.com.sg
Germany – de_feedback@singaporeair.com.sg
France – par_reservations@singaporeair.com.sg
Spain – es_feedback@singaporeair.com.sg

• Customers may also contact our Singapore reservations team at +65-6223-8888 or by filling in their details and requests in an online form via this link: Assistance Request due to COVID-19 Outbreak

• Due to the high volume of request, we seek your understanding as it may take longer than usual for our customer service agents to respond to you. We apologise for any inconvenience caused.

• Travel agents who require assistance are encouraged to contact the Singapore Airlines sales office directly.


First posted on 13 March 2020 at 2130hrs (GMT +8)
Last updated on 14 March 2020 at 1445hrs (GMT +8)

Vi var bokade i F på SQ326 på torsdag, men den är ju nu inställd. Var 2-4-1 award bokad innan jul.

Efter 2:45 kom jag fram till SAS kundtjänst (är EBS). Hon behövde ursäkta sig någon minut för att kolla vilka regler som gällde, men när hon väl kollat var det inga problem att ändra både dag och rutt.
Vi är nu bokade på måndag, phuket-bkk-muc-Sverige, med thai första två och sen Lufthansa.

Jag hade sett first awards på Lufthansa tidigare idag men de såg hon inte, hon hittade inte lufthansas flygning alls. Både awardfares och United visade business men ingen first. Jag tog det som ett omen att det kanske blir inställd och accepterade med thai business istället. Det känns synd att missa vad som blivit vår första first men i det här läget vill vi mest hem.


Mina föräldrar sitter fast i Mumbai på en 2 för 1. Hemresan den 24 mars är canceled av Swiss och de vill komma hem så fort som möjligt. Ringer SAS som säger att de inte kan boka om till revenue tickets då det sker som en sista utväg 24h inom avresedatum och att det inte finns några bonusplatser i närtid. Nu börjar allt färre flyg trafikera mellan Indien och Europa. Någon som har några tips? HUACA på SAS eller försöka ringa till Swiss?

Vi lyckades antagligen hitta bonusplatser, därför funkade det antagligen för oss men inte dina föräldrar. Jag har inte haft någon framgång att få vare sig SAS Sverige eller Tallinn att vara flexibla alls med reglerna. Igår bönade jag och bad men det gav verkligen ingenting utan svaret var blankt nej.
Det är jättesvårt att råda andra, men jag hade övervägt att köpa en biljett hem i de här omständigheterna. Men samtidigt tror jag ju att det är pengar i sjön för något tillbaka lär man inte få, och jag är tveksam på om ens poängen kommer tillbaka. Jag kan i ett irriterat ögonblick igår frågat SAS kundtjänst om hon tyckte det lät rimligt att jag köpte två biljetter i first och skickade kvittot till SAS, jag tror varken hon eller jag trodde jag skulle få några pengar tillbaka för det om vi säger så... Tyvärr kan tydligen högt antal timmar pausmusik få även mig ganska irriterad på världen.


Nu hoppas jag bara verkligen att inget skiter sig med biljetterna hem, men jag tänker att risken att thai ställer in är förhoppningsvis lägre än att Lufthansa gör det just nu.
 

FilipJ

Medlem
Detta borde väl inte bara gälla USA utan alla länder som nu har inreseförbud? Någon som fått tag i hotels.com och lyckats få återbetalning?
Har försökt ringa dem i 2 dygn utan att komma fram.

Vi har en hotellbokning i Prag över påsk men inreseförbud till Tjeckien och vårat flyg har blivit inställt.
Går det inte att avboka via hemsidan? Det går för mig för bokning i Paris, men då får jag inget tillbaka såklart.
 

Skogi

Medlem
Mina svärföräldrar har en resa till Spanien bokad om en vecka med utresa från Kastrup.

Jag antar att det ser väldigt mörkt ut för dem just nu? Nu missade jag presskonferensen som @direktörnSE länkade till men sas det något om svenska passagerare med utresa Kastrup?

Edit:

Såg precis att SVT släppte denna.

Inga svenskar får flyga från Kastrup | SVT Nyheter

Frågan är därmed besvarad. Hur går man tillväga, är det flygbolaget man ringer för re-routing? Eller brinner resan inne?
 
Last edited:

johan_fbg

Medlem
Mina föräldrar sitter fast i Mumbai på en 2 för 1. Hemresan den 24 mars är canceled av Swiss och de vill komma hem så fort som möjligt. Ringer SAS som säger att de inte kan boka om till revenue tickets då det sker som en sista utväg 24h inom avresedatum och att det inte finns några bonusplatser i närtid. Nu börjar allt färre flyg trafikera mellan Indien och Europa. Någon som har några tips? HUACA på SAS eller försöka ringa till Swiss?

Har en liknande situation för mina föräldrar som är i Nairobi. Hade hoppats kunna ringa Tallinn på måndag men bäst att ringa Swiss då kanske.
 

Homer

Medlem
Låter som flyg till bl.a. Barcelona blir inställda snart


The president of Catalonia, Quim Torra, has held a press conference this Friday evening to announce his government's decision to decree lockdown for the whole territory of Catalonia
He explained that he had asked the Spanish government for their help in closing down arrivals and departures via ports, airports and rail, since it is the Madrid government which holds the competency in these areas and that he was waiting for their "reply" to enable full lockdown of the country as soon as possible."
 

aruba1

Medlem
Då blev danskarnas beslut att stänga gränsen en sista spik i kistan för vår 2-4-1 påskresa. Vi hade dels ett förstahandsalternativ till Koh Samui och dels ett andrahandsalternativ till Cancun som var backup.

1: CPH-FRA-CDG-TPE-BKK // SIN-ICN-WAW-CPH (Vi hade tänkt att boka revenuebiljett BKK-USM-SIN, men avvaktade in i det sista)

2: CPH-FRA-BOG-CUN // CUN-BOG-IST-CPH

För resa nr 1, har SQ tidigarelagt flighten SIN-ICN 8 timmar tidigare. Antar att det ger oss rätt att boka om eller boka av och få alla avgifter tillbaka?
 

Valley

Medlem
Corona påverkar allt vi gör just nu, och fler och fler flyg är helt inställda. Det är i alla fall för passagerare, men hur är det med frakt? Det sägs väl till exempel att vissa av SAS långlinjer bärs upp av frakt, framförallt under vintersäsongen. Fortsätter SAS med sin frakt även fast de inte flyger passagerare eller lägger de ner allt? Detta kan ju i förlängningen påverka vårt resande för all framtid, om det påverkar SAS överlevnad.

Inte världens bästa situation för flygfrakt just nu.
USA's stopp från EU av passagerarflyg ställer till det rejält. Omflyttning till freighter's för det som är viktigt kommer göras. Ledtider kommer dock öka då man får ändra sina logistiksystem en del.
Och som brukligt. Den som betalar mest prioriteras.
För Asien (Kina) börjar det så sakteliga lossna. Men behovet är uppdämt och situationen gör att det kommer ta sin tid att komma tillbaka till mer normala flöden.
(Helt O T för flygtråd. Moderatorer får ursäkta - Sjömarknaden är körd den också till stora delar. Bristen i EU på container börjar märkas. Och rederier är som de är i den branschen vilket inte heller underlättar)
 
Toppen