Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Tonton

Medlem
Notera att listan med "high risk areas" står följande:
"DISCLAIMER: The list is not intended to suggest travel restrictions or other public health measures (such as quarantine) at State level."

o_O

haha jag vet... reagerade också på det! Det var ändå Nederländska UD som hänvisar till den listan :D
 

Fredrik

Medlem
Empfehlung = rekommendation. Inte måste. Rätt väsentlig skillnad.

I praktiken är det faktiskt så att om ett land är över gränsvärdet så kan ett förbundsland beordra karantän. Tex Hessen säger så här:

In Quarantäne müssen auch Personen, die aus einem EU-Land oder einem Land des Schengen-Raums einreisen, wenn in diesem Land die Neuinfiziertenzahl im Verhältnis zur Bevölkerung mehr als 50 Fälle pro 100.000 Einwohner beträgt. Das RKI informiert unter tagesaktuell über die Entwicklung.

Quarantänebestimmungen für Rückreisende | Hessisches Ministerium für Soziales und Integration

Berlin säger så här(i samband med att de avskaffade generell karantän):
Für Einreisende aus einem Mitgliedstaat der Europäischen Union, Island, dem Fürstentum Liechtenstein, Norwegen, der Schweiz oder dem Vereinigten Königreich von Großbritannien und Nordirland in Berlin gelten diese Regelungen ebenfalls, wenn sie aus einem Staat anreisen, welcher eine Neuinfiziertenzahl von mehr als 50 Fällen pro 100 000 Einwohner*innen innerhalb der letzten sieben Tage aufweist.

Häusliche Quarantäne und Meldepflichten für Einreisende - Berlin.de
 

mha321

Medlem
Empfehlung = rekommendation. Inte måste. Rätt väsentlig skillnad.
Hur fungerar "rekommendation" i Tyskland? Är det "rekommendation" på samma sätt som en rekommendation från myndigheterna i Sverige (=du ska faktiskt göra så, oberoende av om du vill eller inte) eller är det som när man får en rekommendation på restaurant från en bekant (=man väljer fritt själv om man följer den eller inte)? Det har ju varit många feltolkningar runt det i Svenska språket från utländska media tex (och fördenskull från många svenskar).
 

HenrikAI

Medlem
Bra tråd (och tack för alla uppdateringar!). För oss som inte har några nödvändiga resor framför oss, eller ska hem från andra länder, är ju fortfarande 15:e juli ett datum att ta hänsyn, så förhoppningsvis hinner en del av det som skrivs i tråden här ändras till det bättre fram till dess..
 

NyfikenGrau

Medlem
Hur fungerar "rekommendation" i Tyskland? Är det "rekommendation" på samma sätt som en rekommendation från myndigheterna i Sverige

Det är en rekommendation från RKI, motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten. Den stora skillnaden mot Sverige är att beslutet om karantän enbart ligger på delstatsnivå, inte på nationell nivå. @Fredrik påpekar mycket riktigt att det nu t.ex. är karantänplikt för inresande från Sverige som reser in i Hessen eller Berlin - det är delstatstexterna/lagarna som avgör helt enkelt.

Dock kan man ju hålla ett öga på kartan ovan om man måste in i Tyskland, går Sverige ner på 49,5 ett veckogenomsnitt (uppdateras dagligen vad jag vet, iaf minst en gång i veckan) så är det under 50 och då kan man resa in utan karantän. Det är alltså inte alls lika hårt som våra nordiska grannländer utan direkt sifferstyrt.

Sedan kan man diskutera hur stor risken är att "åka dit" om man t.ex. flyger in från Kastrup efter 14 juni när Tysklands Schengen-gränskontroller upphör..beror nog på hur mycket uppmärksamhet den svenska smittonivån får.
 
Last edited:
Jag vet inte vad jag ska tro om alla möjliga resebegränsningar. Om man inte sätter upp gränskontroller, kollar pass och mantalsskrivning/bostadsort på alla så är ju begränsningarna bara ett spel för galleriet.

Om vissa länder sätter upp regler för ankommande från en specifik ort/flygplats och andra inte gör det, då blir det i praktiken helt verkningslöst eftersom det ju då finns hur många omvägar som helst för att ändå ta sig in.

Och skulle man gå efter medborgarskap så skulle min kusin som bott utomlands i 40 år och inte varit i Sverige på 2 år, men fortfarande med svenskt medborgarskap, inte bli insläppt om man skulle ha regler som förbjuder svenskar baserat på medborgarskap.

Jag tror inte att alla dessa restriktioner kommer att bli särskilt långvariga när man inser det meningslösa med dem.
 

HCas

Medlem
Jag tror inte att alla dessa restriktioner kommer att bli särskilt långvariga när man inser det meningslösa med dem.

Det beror ju lite på vad meningen är med dem. Men det angränsar till politik så det kanske inte ska diskuteras här.

Läget här i Storbritannien är i alla fall lite liknande. Från och med måndag ska alla inresande uppge en adress där de ska isolera sig i 14 dagar. Men polisen har gått ut och sagt att man saknar resurser att ens göra stickprov av om folk håller sig i sin karantän - så den som vill kan nog röra sig fritt utan större risk.
 

M.K

Medlem
Jag vet inte vad jag ska tro om alla möjliga resebegränsningar. Om man inte sätter upp gränskontroller, kollar pass och mantalsskrivning/bostadsort på alla så är ju begränsningarna bara ett spel för galleriet.

Det är ju just det de gör då det byggs passkontroller. Jag kan bara säga som rekommendation att det gäller att vara noga förberedd som svensk innan resan så att du verkligen kommer in i landet du tänkt besöka. Med den fortsatt okontrollerade smittspridningen i Sverige har jag förståelse för att andra inte vill ha in ny smitta. Det är dock naturligtvis lite påfrestande med köer, pass och utfrågningar tycker jag, men gäller att vara förberedd.

Därför bra med fortsatta tips i tråden!
 
Toppen