Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Fredrik

Medlem
Estland har infört krav på 14 dagars karantän för resenärer från EU-/Schengenländer med fler än 15 infekterade per 100.000 invånare. Som det ser ut just nu kvalar Sverige in över den gränsen, med råge.

Dessutom framgår det rätt tydligt att vi är sämre än andra länder på att testa så vår siffra har sannolikt större mörkertal än andra länders siffror.

Delvis beror det här väl dock på att ingen blir frisk från Covid-19 här medan andra länder friskförklarar folk som inte längre är sjuka.
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Dessutom framgår det rätt tydligt att vi är sämre än andra länder på att testa så vår siffra har sannolikt större mörkertal än andra länders siffror.

Delvis beror det här väl dock på att ingen blir frisk från Covid-19 här medan andra länder friskförklarar folk som inte längre är sjuka.
Nja, tabellen i fråga enligt källan visar "Number of new infections per 100 000 inhabitants in the last 14 days (29.05.2020)". Detta påverkas inte av friskförklaringar. (Det finns det såklart andra siffror som gör, men inte just denna)
 

Vixit

Medlem
Kan du länka ytterligare information angående holländare som besöker Sverige?

Officiellt är det den här sidan som gäller:
Reisadvies Zweden | Ministerie van Buitenlandse Zaken | Zweden | Nederlandwereldwijd.nl | Ministerie van Buitenlandse Zaken

Man tillåter att holländare reser i nöjessyfte till ett antal länder från 15 juni. Man avser sedan att utöka antalet tillåtna länder mellan 15 juni - 5 juli. Sverige och Storbritannien är dock redan uteslutna från hela perioden.

Vad gäller det omvända (svenskar och britter till Holland) var PM Rutte solklar på presskonferensen igår: ”Beskedet är att vi inte vill ha dem här. Punkt slut”. Ord för ord ungefär halvvägs ner på sidan
Letterlijke tekst persconferentie minister-president Rutte en minister De Jonge na afloop van crisisberaad kabinet (3-6-2020) | Mediatekst | Rijksoverheid.nl

Hur han ställer sig till svenskar i transit på holländsk flygplats, vet jag inte...
 

henrik l

Medlem
Officiellt är det den här sidan som gäller:
Reisadvies Zweden | Ministerie van Buitenlandse Zaken | Zweden | Nederlandwereldwijd.nl | Ministerie van Buitenlandse Zaken

Man tillåter att holländare reser i nöjessyfte till ett antal länder från 15 juni. Man avser sedan att utöka antalet tillåtna länder mellan 15 juni - 5 juli. Sverige och Storbritannien är dock redan uteslutna från hela perioden.

Vad gäller det omvända (svenskar och britter till Holland) var PM Rutte solklar på presskonferensen igår: ”Beskedet är att vi inte vill ha dem här. Punkt slut”. Ord för ord ungefär halvvägs ner på sidan
Letterlijke tekst persconferentie minister-president Rutte en minister De Jonge na afloop van crisisberaad kabinet (3-6-2020) | Mediatekst | Rijksoverheid.nl

Hur han ställer sig till svenskar i transit på holländsk flygplats, vet jag inte...

Kanske lite OT, men danskarna blev ju också portade:eek: Blir ju även lite knepigt för dem att ta sig landvägen till Norge, om Norge nu får grönt.
 
Last edited:

Senator

Moderator
En viktigt, informativ tråd för medlemmar med lite missvisande titel eftersom pandemin fortlöper. Bra initiativ @Ubbe

Det är en intressant principiell fråga inom EU-länderna detta. En sak att Thailand begränsar, men att ett EU-land som Nederländerna eller Cypern selektivt öppnar för vissa EU-medborgare men inte för andra strider mot grundprincipen av fri flytt av människor.

Personligen undrar jag när USA och Kanada öppnar upp? Indikationer är att Kanada öppnar upp i juli, men USA vet jag inte ens om jag vill åka till då smittspridningen verkar inte alls vara under kontroll.
 

Fredrik

Medlem
Fri rörlighet är underordnad bekämpandet av smittan.

EU har i slutet av mars publicerat riktlinjer. Det är möjligt dessa uppdaterats senare men jag tror inte det och dessa är i vilket fall de som gällt medan medlemsländerna infört sina restriktioner.

Även om restriktioner av rätten till fri rörlighet för arbetstagare kan vara berättigade med hänsyn till allmän ordning, allmän säkerhet och folkhälsa måste de vara nödvändiga, proportionerliga och grundas på objektiva och icke-diskriminerande kriterier.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020XC0330(03)
 
Fri rörlighet är underordnad bekämpandet av smittan.

EU har i slutet av mars publicerat riktlinjer. Det är möjligt dessa uppdaterats senare men jag tror inte det och dessa är i vilket fall de som gällt medan medlemsländerna infört sina restriktioner.



https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020XC0330(03)
Detta gällde väl för arbetstagare, och där står också att det inte får ske på diskriminerande grunder, vilket det såklart gör om man exkluderar ett land.
 

Fredrik

Medlem
Detta gällde väl för arbetstagare, och där står också att det inte får ske på diskriminerande grunder, vilket det såklart gör om man exkluderar ett land.

Vad är anledningen till att landet är exkluderat? Sverige har mycket större smittspridning än övriga medlemsländer.
 

Senator

Moderator
Nu har inte jag tittat på detaljer, men skulle vara intressant om det är medborgarskap som styr eller om det är ”domiciliation” eller folkbokföringen?
 
Toppen