Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

gunry

Medlem
Om jag räknar rätt så är vi nere på 25 nya fall per 100,000 invånare totalt senaste 7-dagarsperioden, tar man bara senaste 3 dagarna så är det ca 15. Var det 20 som var gränsen för de flesta EU-länder? Vi bör isåfall vara under den gränsen efter helgen.

Det är lite skillnad beroende på hur man räknar, rapporteringsdatum eller faktiskt testdatum. FHMs data är testdatum men jag vet att t.ex. Tyskland räknar bara rapporteringsdatum, och då ECDCs data som finns här:
COVID-19 pandemic

Då är Sverige precis idag under 50 nya fall per 100 000 invånare, vilket ju är under gränsen för iallafall Tyskland. Tror dock att det dröjer ett litet tag innan karantänkravet lyfts.
 

Fredrik

Medlem
Det är ju ett tal som främst visar hur mycket man testar. Testar man 0 får man 0 i smittotal. Därav att det inte är ett speciellt elegant mätetal att använda för att diskriminera med.

Jag har svårt att se vad för andra sätt att mäta det finns? Alternativet är trots allt att svenskarna blir fast i Sverige tills pandemin är över och grannländerna litar på oss igen.

Jag skulle vara försiktig med att tro att det finns perfekta lösningar här. Jag skulle heller inte fokusera så mycket på vad andra länder använder för parametrar för att öppna gränsen för oss utan fokusera på att få Sverige att uppfylla alla krav så vi kan resa igen.
 

Canadien

Medlem
Jag har svårt att se vad för andra sätt att mäta det finns? Alternativet är trots allt att svenskarna blir fast i Sverige tills pandemin är över och grannländerna litar på oss igen.

Jag skulle vara försiktig med att tro att det finns perfekta lösningar här. Jag skulle heller inte fokusera så mycket på vad andra länder använder för parametrar för att öppna gränsen för oss utan fokusera på att få Sverige att uppfylla alla krav så vi kan resa igen.

Vilka "alla krav" ska vi uppfylla då om vi vill resa till Tyskland eller Finland, jo deras krav eftersom de åsidosatt den fria rörligheten. Nu är ju siffrorna på väg åt rätt håll trots att vi inte har 100% lockdown eller munskyddstvång så det ska nog ordna sig med resor inom ett par veckor.
 

RickardG

Medlem
Kan du utveckla vad problemet är?
Det är meningslöst att mäta antalet nya fall om man inte tar hänsyn till hur många som testats, och i synnerhet om antalet tester plötsligt ökad i omfattning. Mätvärdet som används säger absolut ingenting alls.
Vill svenskar komma in i Tyskland kan vi sluta testa helt. Om de ändå kunde mäta antalet konstaterade nya fall i förhållande till antalet genomförda tester skulle det visa lite mer rätt.
 

RickardG

Medlem
Jag har svårt att se vad för andra sätt att mäta det finns? Alternativet är trots allt att svenskarna blir fast i Sverige tills pandemin är över och grannländerna litar på oss igen.

Jag skulle vara försiktig med att tro att det finns perfekta lösningar här. Jag skulle heller inte fokusera så mycket på vad andra länder använder för parametrar för att öppna gränsen för oss utan fokusera på att få Sverige att uppfylla alla krav så vi kan resa igen.
Jag tror inte heller att det finns någon perfekt lösning och det är inte mycket att klaga över. Jag är bara förvånad över att de gör ett sånt självmål. De kunde lika gärna stoppa alla som är födda i november...
 
Toppen