Senaste nytt

Connecta mellan terminal 2 och 5 på Arlanda

Bussarna börjar gå 0545 på vardagar och 0600 på helger.

Tack för svar. Då skulle det fungera med tiden i alla fall.
Får se hur jag gör. Hade varit skönt att slippa security.

Har dock Finnair Plus Silver och man har väl Fast Track på Arlanda T2? Brukar dock inte vara alltför mycket folk i T2 när jag varit där så kanske värt att ta promenaden och slippa packa lätt.
 

Berglund

Medlem
@Andreas Eriksson Så pass tidigt på Arlanda terminal 2 är det inte mycket aktivitet där.

AirFrance 1463 avgår kl 06:05
och KLM 1104 avgår 06:30,
så där brukar inte vara särskilt mycket folk på terminal 2 så dags på dygnet. Både AF och KL kör den avgången med varsin Airbus 318 - 321 (det varierar något mellan 318, 319, 329 och 321) så där är inte mer än kanske 400 passagerare totalt på plats. Med tanke på att boarding börjar 30-35 minuter före respektive avgång, borde den absoluta majoriteten ha passerat security efter klockan 05.45-06.00. Det borde under alla omständigheter vara hur lugnt som helst där för dig mellan 05.45-06.15. Är du det minsta orolig för packningen, checka in en väska, du blir troligtvis helt ensam i securityn vid den tiden!

Nästa flight på Arlanda T2 som jag känner till är Brittish Airways 771 som avgår först 07.45.

Vill man inte gå kan man - gratis - åka Arlanda Expresståget från Arlanda T5 ett stopp till Arlanda T2/T3 och T4.
 

AABack2ARN

Medlem
Inte fasen har KL några Airbussar som kör till Stockholm ;) Jag undrar om KLM ens har några plan i A320-serien? Men storleksmässigt är det korrekt, max 400 passagerare då första KL-planet tenderar vara en B738 och första AF-planet en A319.

//Wesserbisser

P.S: Vissa dagar i veckan verkar det gå något plan från "Small planet airline" till Bulgarien (?) runt 7-snåret från terminal 2. Har ingen aning om modell men antar att det är något plan ur serierna B737 eller A320.
 

Berglund

Medlem
Inte fasen har KL några Airbussar som kör till Stockholm ;) Jag undrar om KLM ens har några plan i A320-serien? Men storleksmässigt är det korrekt, max 400 passagerare då första KL-planet tenderar vara en B738 och första AF-planet en A319.

//Wesserbisser

Du har naturligtvis helt rätt.
KLM kör mycket riktigt med Boeing, fel av mig. Vanligtvis en 738 någon gång kommer en 739. Då jag nio av tio gånger är på AF kärran blandade jag ihop att KL inte kör samma variant och kollde inte upp saken innan jag skrev. :)
 

Hachans

Medlem
Ta god tid på er. Sist tog det 20 minuter innan det kom en buss. Det stannade en buss och släppte av, men släppte inte på någon. Körde sen vidare. Frågade en anställd om det kom fler bussar, men han sa att jag skulle öppnat med nödhandtaget för ibland fastnar dörren och sprungit ut till bussen som var där. Jag sa att jag var tveksam till det och att inte dörrsummern låtit.

Tryckte igen och det kom en ny buss. Som denna gång öppnade dörren, det pep till och jag kunde åka. När jag skulle tillbaka sen var det samma förare som inte släppt ut mig tidigare, som fick en uppläxning över radion hur hans fjärrkontroll fungerade.

Men känns ju bra att man uppmuntras dra nödhandtaget.
 

Sebastian.k

Medlem
Ta god tid på er. Sist tog det 20 minuter innan det kom en buss. Det stannade en buss och släppte av, men släppte inte på någon. Körde sen vidare. Frågade en anställd om det kom fler bussar, men han sa att jag skulle öppnat med nödhandtaget för ibland fastnar dörren och sprungit ut till bussen som var där. Jag sa att jag var tveksam till det och att inte dörrsummern låtit.

Tryckte igen och det kom en ny buss. Som denna gång öppnade dörren, det pep till och jag kunde åka. När jag skulle tillbaka sen var det samma förare som inte släppt ut mig tidigare, som fick en uppläxning över radion hur hans fjärrkontroll fungerade.

Men känns ju bra att man uppmuntras dra nödhandtaget.


Har planerat att åka ut till Arlanda T2 kl.13:00.
Besöka Pontus ”by airside” arbeta ngr tim. Avnjuta middag med god dryck. =)

Därefter ca kl.16:00 beger vi oss tbx T2 Aurora loungen och gör ett studiebesök för lättare tilltugg och förtäring i lagom tid. Sedermera boarding ca kl. 19:00 mot riga! Förmodligen något mättare och belåtna och kanske en aning gladare! :)

OT: Ska försöka göra en kortare recension av lounge besöken. Samt om riga resan till (jurmala), Semarah hotell Lielupe som ska vara ett spa hotell vid kusten, spännande.
 

JoelG

Medlem
Någon som testat gå till terminal två för säkerhetskontroll och sen ta buss till terminal 5? Vad har tiden blivit då? 2 timmar var det vid terminal 5 på förmiddagen (vid sas incheck)
 

NotRyan

Medlem
Någon som testat gå till terminal två för säkerhetskontroll och sen ta buss till terminal 5? Vad har tiden blivit då? 2 timmar var det vid terminal 5 på förmiddagen (vid sas incheck)
Ja, flera gånger. Säkerhetskontroll har tagit 5 minuter, sedan mellan 15-30 minuter för att bussas över till T5 (inkl. väntetid)
 
Toppen