Senaste nytt

Condor Arlanda-Frankfurt-Barbados

MarcusH12

Medlem
Resereportage från resa i december 2019, bättre sent än aldrig :).

Resan började med att vi flög från Stockholm (Arn) till Frankfurt i ekonomiklass med Lufthansa.

Ombord på flyget så fick vi ett litet fikabröd (äppelstrudel), samt dryck. Strudeln smakade helt ok.


Flyget landade något försenat i Frankfurt så vi fick springa till gaten för Condor planet (Boeing 767) där vi fick åka buss ut till flygplanet. Vi hade bokat de tre sätena i mitten raden på rad 6 i economy comfort som var precis bakom väggen till business class.

Benutrymmet var begränsat så rad 7 i Economy comfort hade nog varit ett bättre val. Väl på plats så kände jag att det skulle bli alldeles för trångt för mina ben att sitta på rad 6 hela flygningen (11,5 timmar) så jag frågade om det fanns möjlighet att bli uppgraderad till business class. Flygvärdinnan återkom strax och berättade att det gick och att det skulle kosta 230 euro, jag gick genast med på detta.


Väl framme i businessclass (rad 4 mittensäte) så började jag med att nöjt sträcka på benen.

Därefter serverades jag ett glas champagne samt en påse med naturella sötmandlar.

Något jag störde mig på i Economy var också att uttag för hörlurar satt på väggen bredvid skärmen så att jag hade varit tvungen att rycka ut sladden till hörlurarna varje gång den som satt innanför mig ville gå förbi. Matmenyn i Economy Comfort såg rätt så trevlig ut även om det inte fanns så många alternativ.


I business var menyn som sig bör mer omfattande och med en högre ambitionsnivå.
Bild10.jpg

Serveringen i business började med förrätten dom bestod av flera olika rätter, jag beställde ett glas vitt vin samt lite mineralvatten till förrätten, till maten fick jag också en liten saltbehållare samt pepparbehållare i form av ett flygplan.

Bild14.jpg

Bild4.jpg

Till huvudrätten (kalvstek med sötpotatis- och kokosmos) valde jag ett rött vin samt Baileys till efterrätten.

Bild15.jpg

Bild11.jpg
Innan mellandningen i Grenada så fick vi ett lättare mål mat jag valde en rätt som bestod av korvar gjorde på nötkött i en stark tomatsås med lite kurry till som jag inte var lika förtjust i som de andra rätterna.


Under den korta flygningen (30 minuter) som sedan återstod till Barbados så blev vi bjudna på champagne eller juice samt mineralvatten och sötmandlar eller kringlor ett flertal gånger.


Stolarna i businessclass har steglösa inställningar för ben- samt ryggstöd men blir inte helt Liflat men jag hade inga problem att hitta en ställning där jag till och med kunde få lite sömn, benutrymmet framför är dock begränsat i höjd.


Servicen i Business var frekvent och maten såg trevlig ut och smakade bra så det känns som att det finns ambitioner hos Condor.

Ett litet plus för amitykit förpackningarna som kunde användes för fler ändamål.

Den förpackning jag fick i Economy comfort på vägen var i form av en smutspåse för kläder som behöver tvättas.

Bild5.jpg

Förpackningen jag fick i businessclass var i form av en tomteluva som jag även hade på mig på julafton i denna låg även ett par röda tomtestrumpor.

Bild6.jpg


Utbudet i amitykitten var enligt ”standard”, dvs strumpor, sovmask, öronproppar, mini tandkräm, minitandborste och hörlurar (in ear i Economy).
 
Last edited:

MarcusH12

Medlem
Kan nämna lite om tillbakaresan till Stockholm också, här var tyvärr business class fullbokat men jag hamnade på rad 7 i economy comfort så jag hade en rad framför mig och kunde på så vis sträcka på benen ändå.

Maten var inget speciellt men jag har smakat sämre. I övrigt var economy comfort som jag är van vid d.v.s. som economy fast med lite mer utrymme samt mat och dryck (även mousserande vin (Fürst von metternich) ingick) inkluderat.

Ett minus var att jag inte såg till personalen särskilt ofta under returresan, bara under start, landning samt servering. En bekant tryckte på serviceknappen men fick vänta flera timmar innan någon dök upp.

Var dock glad över att sätena ej var av modern slimline typ. De jag tidigare provat av dessa typer av säten har jag haft väldigt svårt att hitta en behaglig sittställning i under längre flygningar.

Än en gång ett stort plus för fodralet till amity kit:et som var i form av en stor mugg, aldrig sett något liknande tidigare.

Bild2.jpg
Bild1.jpg
 
Toppen