Senaste nytt

Concorde Room, British Airways First, och American Airlines Flagship Lounge

CJR

Medlem
En spontanbokning i höstas då BA hade bra pris på sträckan LHR-SJC i First Class. Jag ville ge dem en andra chans för jag var inte imponerad av min upplevelse med dem i First för drygt två år sedan, då till MIA. Nu var det andra bullar!

Resan börjar med ett positioneringsflyg från ARN till LHR med BA Business Class. Gillar deras små menyer på dessa sträckor.

DSC_0414.JPG


Detta var ett morgonflyg och en mycket trevlig upplevelse. Jättefin service och härlig varm frukost. Alla i Business blev tilltalade med efternamn vad jag hörde och alltid ett leende från besättningen som kändes genuint och äkta.
DSC_0415.JPG

Första gången för mig i T5 på Heathrow och mycket spännande då det är först här som själva First-upplevelsen ska börja. Ingen eskort/bil utan man får ta sig fram på egen hand, men inga problem för min del. Hittar fram till Concorde Room (vaskar Galleries First Lounge).

DSC_0416.JPG


Jag hade bokat en ryggmassage vilket tog ca en halvtimme i anspråk inkl incheckning och väntetid. Behandlingen ingår i flygbiljetten och sker på Elemis Spa som ligger bredvid Concorde Room. Man bör dock boka detta innan avresa, men ingen kostnad.

DSC_0421.JPG


Jag har aldrig varit i FCT, men ett antal gånger i Swiss First Class Lounge på ZRH. Concorde Room känns i jämförelse med Swiss dito något ojämn. Jag trivdes verkligen i loungen och servicen var topp!

DSC_0423.JPG


De serverar frikostigt med Champagne och man kan även ta för sig på egen hand på balkongen (bla LPGS, Laurent Perrier Grand Siecle)!

DSC_0424.JPG


Jag åt bara nötter och lite av Afternoon Tea-buffén som dukades upp (detta på hemvägen, eftermiddag). Det finns även À la carte restaurang som jag aldrig testade.

DSC_0601.JPG


Gillar buffén och här fanns det klassiska inkl finger sandwich, varmt te och kyld champagne (återigen LPGS=BRA!) Det som drar ned betyget på Concorde Room är enl mig endast toaletterna som känns duktigt slitna och trista jämfört med loungen i övrigt. Jag har bett dem renovera dessa och hoppas det ger resultat : ) Swiss har ubertjusiga toaletter och en än mer tjusig och stilren lounge med utomhus-balkonger, men serverar inte lika fin champagne i sin First-lounge.

Det blev oväntat buss-gate till SJC. Visste inte att det förekom på LHR. Kabinen på denna Boeing 787-9 var riktigt fin i mitt tycke.

DSC_0434.JPG


Lyxig känsla...

DSC_0435.JPG

LPGS och nötter av godare sort (både salta och söta)

DSC_0438.JPG


Jag gillar verkligen BA:s security video. Kan skådas på tuben såklart! Skön humor.

DSC_0445.JPG


Detta flyg var som jag antytt klart bättre än tidigare flyg i First med BA bla beroende på:

Fina canapéer som dessutom smakade riktigt gott!

DSC_0448.JPG


Härlig förrätt i form av krämig soppa innehållandes pocherade ägg.

DSC_0452.JPG

Missade att fota varmrätten i form av gnocchi pasta som avnjöts med ett glas Claret (Bordeaux Grand Cru Classe av någon sort, se nedan bild)

DSC_0443.JPG

Helt underbar efterrätt med Otard XO Cognac som slank ned. OBS! BA har uppgraderat porslin, glas och bestick sedan förra flyget 2017 och detta var tjusigare tycker jag.

DSC_0454.JPG


Sedan kommer vi till detta med service som var helt superb på detta flyg (dagflyg till USA, SJC). James tog duktigt hand om en och var genuint service-minded och såg till att glas alltid var påfyllda. Tryckte på knappen en gång tror jag. I galley mellan first-kabinen och cockpit hade de dukat upp med färsk frukt och praliner så man kunde förse sig fritt.

DSC_0465.JPG

Toaletterna saknar dock ansikts-fukt-spray vilket jag noterat att andra flygbolag har i First (Synpunkt framförd till BA). Jag kan för övrigt rekommendera SJC som ankomst-flygplats i USA då kö till immigration var väldigt snabb då det inte ankommer många internationella flyg hit.

På hemvägen var det ett byte från AA domestic First till BA First på DFW (Dallas). Här har AA en tämligen ny Flagship Lounge inkl FFD (Flagship First Dining som endast erbjuds resenärer i AA och BA First Class).

DSC_0581.JPG


I receptionen till loungen blev jag tillfrågad om jag ville avnjuta middag i FFD, svar JA! Blev därefter eskorterad genom den stiliga loungen...

DSC_0588.JPG

DSC_0589.JPG

...fram till FFD (Flagship First Dining) som fungerar som en lounge i loungen endast för First Class-passagerare i AA och BA.

DSC_0593.JPG


Blev här omhändertagen av kyparen Daryan som slussar mig till valfritt bord och det är rätt tomt med folk här av någon anledning (endast First Class : )

DSC_0587.JPG

Jag har läst på och vet att här ska Krug förekomma vilket stämmer så det blir första gången jag smakar på denna fina champagne. En halvflaska poppas framför mig.

DSC_0583.JPG


Jag hade tyvärr ätit en del på flyget hit från SJC så jag orkade inte med en hel middag så det blev...

Grillade kronärtskockor i någon form av krämig sås. Gott och nyttigt (hoppas jag), känns inte alls som USA.

DSC_0585.JPG


Desserten kändes mer som USA och smakade lika fantastisk som den ser ut. Helt underbar sundae ice cream! Mer Krug intogs till denna.

DSC_0586.JPG


Avslutningsvis en mycket bra flygning med BA! Även på de korta flygen mellan ARN och LHR höll de en hög nivå åt båda håll med varm mat, god dryck och fin service. Samma klass som Swiss intra-EU enligt mig. Jag kanske hade otur för två år sedan och tur nu, men detta var verkligen en fin flygning i First över Atlanten. Kändes inte First då, men nu absolut och jag gör gärna om det!
 

Attachments

  • DSC_0415.JPG
    DSC_0415.JPG
    54,1 KB · Visningar: 249

Senator

Moderator
Kommer man inte in i FFD med oneworld Emerald längre? Du skriver att endast F har tillgång?

I Flagship-loungen kommer man in med (non AA-) Emerald, men inte i Dining delen.

Vad skönt att vi har en ny påhittad förkortning

First Dining har alltid enbart varit för Americans egna. Nu pågår det ett försök i Dallas med betalaccess för Concierge Key.

Men i Miami där trafiken nu är så låg kommer British Airways First gäster in, antar samma sak i Dallas.
 
Toppen