Senaste nytt

Codeshare - SAS/Ethiopian Airlines

Jacob

Medlem
Problemet är som sagt att bokningsklass L hos SAS inte nödvändigtvis motsvarar bokningsklass L hos Ethiopian Airlines. Och man tjänar poäng enligt det bolag man faktiskt flög. Detta innebär att man behöver få hjälp med konvertering av någon med systemaccess och som vet hur det faktiskt funkar, vilket inte alltid är så enkelt.

Denna del fungerar generellt bättre hos andra allianser där man får poäng baserat på vad man bokade snarare än vad man flög. Med sina för och nackdelar så klart, beroende på hur man ser på det.

Den biljett du tittar på heter LLSEECO hos SAS, 2900 SEK + skatter, vilket instinktivt känns som en prisnivå som borde hamna på 25% poängintjäning.
 

Svante

Medlem
@Jacob, skatterna ligger väl drygt på samma nivå som biljetten eller? I såfall i runda slängar 6000. Det är vad ET tar på sin hemsida för en biljett i bokningsklass L som ger 100%.
 

Dr. Miles

Expert
@Jacob, skatterna ligger väl drygt på samma nivå som biljetten eller? I såfall i runda slängar 6000. Det är vad ET tar på sin hemsida för en biljett i bokningsklass L som ger 100%.
För flygbiljett mellan Stockholm-Johannesburg T/R i Economy class:
  • SAS LLSEECO: ca 6.000 SEK inkl. skatter
  • Ethiopian Airlines ULES1YSE: ca 6.300 SEK inkl. skatter
 

DHXSTHLM

Medlem
Varför boka code share? Om du bokar via ET´s hemsida får du den bokningsklassen som gäller. L hos ET ger dig 100%. Du får i runda slängar 12350 poäng för en r/t i ekonomi med ET på den sträckan.

@Svante Har kollat på ET's hemsida, o där dår man inte alls samma pris. där ligger priset på 8800 pp medan jag får 6500kr via ex flygresor.se

Både Swiss och Turkish ligger kring 6300. Sugen?
 

DHXSTHLM

Medlem
@Dr. Miles Hoppades på att du skulle hoppa in i denna tråd. =)

Vad betyder koderna och hur går man till väga för att då de priserna? Jag ringde t.o.m en resebyrå men de var inte särskilt behjälpliga... Kan jag boka själv?
 

DHXSTHLM

Medlem
@Svante Utresa 25 Dec 2015 och hem 16 Jan 2016.

Är ingen expert på resebokningar, använder Flygresor.se och lite ITA Matrix, men har ingen djupare förståelse hur jag får till dessa priser...
 

Svante

Medlem
Ha ha ok, lite senare i år:) Ja jo då går priserna upp. Så då får du nog ta ngt av de andra. Fast du lär inte få 100% intjäning på Swiss för de pengarna...
 

Dr. Miles

Expert
@Svante Har kollat på ET's hemsida, o där dår man inte alls samma pris. där ligger priset på 8800 pp medan jag får 6500kr via ex flygresor.se

Både Swiss och Turkish ligger kring 6300. Sugen?
@Svante Utresa 25 Dec 2015 och hem 16 Jan 2016.

Är ingen expert på resebokningar, använder Flygresor.se och lite ITA Matrix, men har ingen djupare förståelse hur jag får till dessa priser...
Om det är Turkish Airlines eller SWISS på ITA Matrix, lita inte på resultat därifrån pga Marries segments.
Flygbolagen som har Married segment | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Det är bäst att kolla på Turkish Airlines eller SWISS webbsida om de verkligen erbjuder dessa priser.
 
Toppen