Senaste nytt

Code share-kavalkaden - När Doc reser med andra flightnummer

doc

Medlem
US1793 CLT - PIT 22:10 A321 N914UY
Med andan i halsen efter att ha sprungit genom två tredjedelar av Charlottes flygplats från gate D13, längst ut på pir D, till gate B15, längst ut på pir B och följaktligen så långt bort man kan komma från ankomst gaten inom terminalen, ankom jag så strax efter boarding påbörjats. Jag gick i prioritetskön och kunde därmed passera snabbt ombord. Till skillnad från föregående flight fick jag här en drink redan på marken. Isvatten med lite lime dög gott för mig.

ImageUploadedByTapatalk1435678156.479909.jpg


Sedan somnade jag mer eller mindre i stolen. Jag vaknade upp efter ett tag och då hade jag fått en liten påse med snacks på mitt lilla bord. Jag stoppade den i fickan och sov vidare. Vi landade cirka 20 minuter sent och jag satte på min mobil för att se hur det hade gått för de som reste rutten via London och Philadelphia. De befann sig då i Baltimore på grund av en tornado i området kring Philadelphia. Efter en tankning skulle de försöka flyga vidare, men de skulle missa sista flighten till Pittsburgh. Jag begav mig till hotellet för att försöka assistera och sova lite. Det slutade med nya biljetter till Buffalo dagen där på, dit jag tog bil för att möta upp.

Här slutar reserapporten så långt. Tack för att ni läste. Jag återkommer med hemresan den 4 juli, då blir det mer code share.
 

Tostarp

Medlem
Det är en fröjd att läsa. Man kan knappt tänka sig att du ska till Pittsburgh. Jag får hela tiden vibbar i riktning Hawaii, Salomonöarna etc.

Väntar med spänning på nästa del :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

chazzie

Medlem
Pittsburgh är en trevlig stad, mycket suspekta trafiklösningar, men trevlig stad och har ett fint område nere vid floden med restauranger och diverse underhållningshak.
 

011430121

Medlem
@doc jag har missat detta äventyr i 5 dagar på grund av semester i Danmark med mycket dålig uppkoppling på nätet.
Alltid trevligt och man blir angagerad när jag läster din reserapporter, men jag är lite i chock, kommer Du inte hatt ha BA Guld framöver?
Ha en fortsatt trevlig resa där över!
 

doc

Medlem
Efter en veckas vistelse i Pittsburgh är det så dags att flyga hemåt igen. Jag kan instämma med @chazzie att trafiklösningarna i staden var något intressanta och jag har nog aldrig kört fel så många gånger som under denna vecka. Resultatet har dock varit att jag hamnat på ställen jag nog annars inte hade besökt. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av Pittsburgh som stad. Det har varit trevligt att promenera omkring i downtown och på södra sidan floderna.

ImageUploadedByTapatalk1436046167.840515.jpg


Nu är dock väskan packad och jag är utcheckad från hotellet. Efter att ha tagit bilen över en bro norrut över floderna för att kunna köra på en annan bro söder ut mot flygplatsen har jag lämnat hyrbilen åter. Då det är den 4 juli, självständighetsdagen, så är det väldigt lugnt på flygplatsen. Det var ingen kö till US Airways incheckning. Det fanns en särskild kö för First och OW-statuskortsinnehavare. Visserligen hade jag checkat in online, men inte fått något boardingkort för första flygningen. Jag blev dock snabbt incheckad och fick boardingkort för de första två flygningarna, men inte för sista till Stockholm. Sedan gick jag genom fast track i säkerhetskontrollen, vilket gick mycket smidigt. Jag begav mig till Admirals Club på flygplatsen som var gömd en våning upp bakom en ful brun dörr.

ImageUploadedByTapatalk1436046185.908615.jpg


Själva loungen var dock snäppet över vanliga inrikeslounger, då det fanns lite kakor och annat att välja på att äta. Det var bara tre personer till i loungen. Designmässigt lämnade den dock en del övrigt att önska, men man fick se ut över plattan i alla fall. Efter lite kex och ost begav jag mig till gaten för boarding.

ImageUploadedByTapatalk1436046203.447372.jpg


US1833 PIT - PHL 15:40 E190 N967UW

ImageUploadedByTapatalk1436046248.012178.jpg


Boarding påbörjades fem minuter efter utsatt tid, men med klar prio med först passagerare i First och därefter statuspassagerare. Embraer-planen har fyra rader 1 + 2 konfiguration i First och jag slog mig ned på plats 3A.

ImageUploadedByTapatalk1436046228.531214.jpg


Jag erbjöds något att dricka och tog ett glas vatten och min rock hängdes upp längst bak i First-kabinen. Vi taxade ut från gaten cirka 10 minuter före tidtabell och medan vi gjorde detta togs drinkbeställningar upp och då tilltalades jag med namn. Vi blev dock stående ute på plattan eftersom vi till följd av trafikläget inte kunde starta före utsatt tid. Vi blev stående cirka 20 minuter innan vi tillslut fick taxa ut på bana 28R och ta sats mot skyn. Väl uppe i luften kom så den utlovade drinken och strax efter det lite snacks att tugga på.

ImageUploadedByTapatalk1436046273.094907.jpg


I övrigt hände inte mycket på flygningen och vi landade 20 minuter före utsatt tid i Philadelphia. Efter en kort promenad från pir B till pir A hittade jag British Airways egen lounge och har nu satt mig med ett glas skumpa och lite tilltugg.

ImageUploadedByTapatalk1436046783.250545.jpg


ImageUploadedByTapatalk1436046586.394137.jpg


När jag kom till gaten blev jag informerad om att min flygning var sleeper service och att de skulle börja med ny mat för detta i Club delen av loungen om någon timma. Under tiden hänvisades jag till First class delen av loungen som har liknande design som övriga moderna BA lounger.

ImageUploadedByTapatalk1436046606.412056.jpg


Hinner jag så återkommer jag efter middagen. I annat fall blir nästa uppdatering efter att jag landat i London med BA:s 787-8 och flight US 7033 / BA68. Tack för att ni läste så långt.
 

xmit

Medlem
Efter en veckas vistelse i Pittsburgh är det så dags att flyga hemåt igen. Jag kan instämma med @chazzie att trafiklösningarna i staden var något intressanta och jag har nog aldrig kört fel så många gånger som under denna vecka. Resultatet har dock varit att jag hamnat på ställen jag nog annars inte hade besökt. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av Pittsburgh som stad. Det har varit trevligt att promenera omkring i downtown och på södra sidan floderna.

Visa bifogad bild 38322

Nu är dock väskan packad och jag är utcheckad från hotellet. Efter att ha tagit bilen över en bro norrut över floderna för att kunna köra på en annan bro söder ut mot flygplatsen har jag lämnat hyrbilen åter. Då det är den 4 juli, självständighetsdagen, så är det väldigt lugnt på flygplatsen. Det var ingen kö till US Airways incheckning. Det fanns en särskild kö för First och OW-statuskortsinnehavare. Visserligen hade jag checkat in online, men inte fått något boardingkort för första flygningen. Jag blev dock snabbt incheckad och fick boardingkort för de första två flygningarna, men inte för sista till Stockholm. Sedan gick jag genom fast track i säkerhetskontrollen, vilket gick mycket smidigt. Jag begav mig till Admirals Club på flygplatsen som var gömd en våning upp bakom en ful brun dörr.

Visa bifogad bild 38323

Själva loungen var dock snäppet över vanliga inrikeslounger, då det fanns lite kakor och annat att välja på att äta. Det var bara tre personer till i loungen. Designmässigt lämnade den dock en del övrigt att önska, men man fick se ut över plattan i alla fall. Efter lite kex och ost begav jag mig till gaten för boarding.

Visa bifogad bild 38324

US1833 PIT - PHL 15:40 E190 N967UW

Visa bifogad bild 38326

Boarding påbörjades fem minuter efter utsatt tid, men med klar prio med först passagerare i First och därefter statuspassagerare. Embraer-planen har fyra rader 1 + 2 konfiguration i First och jag slog mig ned på plats 3A.

Visa bifogad bild 38325

Jag erbjöds något att dricka och tog ett glas vatten och min rock hängdes upp längst bak i First-kabinen. Vi taxade ut från gaten cirka 10 minuter före tidtabell och medan vi gjorde detta togs drinkbeställningar upp och då tilltalades jag med namn. Vi blev dock stående ute på plattan eftersom vi till följd av trafikläget inte kunde starta före utsatt tid. Vi blev stående cirka 20 minuter innan vi tillslut fick taxa ut på bana 28R och ta sats mot skyn. Väl uppe i luften kom så den utlovade drinken och strax efter det lite snacks att tugga på.

Visa bifogad bild 38327

I övrigt hände inte mycket på flygningen och vi landade 20 minuter före utsatt tid i Philadelphia. Efter en kort promenad från pir B till pir A hittade jag British Airways egen lounge och har nu satt mig med ett glas skumpa och lite tilltugg.

Visa bifogad bild 38330

Visa bifogad bild 38328

När jag kom till gaten blev jag informerad om att min flygning var sleeper service och att de skulle börja med ny mat för detta i Club delen av loungen om någon timma. Under tiden hänvisades jag till First class delen av loungen som har liknande design som övriga moderna BA lounger.

Visa bifogad bild 38329

Hinner jag så återkommer jag efter middagen. I annat fall blir nästa uppdatering efter att jag landat i London med BA:s 787-8 och flight US 7033 / BA68. Tack för att ni läste så långt.
Bra rapport som vanligt @doc !

Hur var det utrymmesmässigt med 1+2 i E190 ?
 

doc

Medlem
Bra rapport som vanligt @doc !

Hur var det utrymmesmässigt med 1+2 i E190 ?

Tack! Det var väldigt gott om utrymme tycker jag. Visserligen risk att man slår huvudet i taket när man reser sig upp om man är oförsiktig, men benutrymmet var utmärkt. Dumt att jag inte tänkte på att fotodokumentera det bara.
 

doc

Medlem
Klockan 19:30, det vill säga 2,5 timme före avgångstid öppnades pre-flight dining i Club-loungen. Maten bestod av en salladsbuffé, tomat- och basilikasoppa med bröd, varmrättsbuffé (se bild nedan), en dumplingstation samt dessert och ost.

ImageUploadedByTapatalk1436058255.272872.jpg


Fisken i varmrättsbuffén var god, men fläsket var torrare än min skosula. På dumplingstationen kunde man välja mellan kyckling-, spenat- och räkdumpling samt olika tillbehör. Det smakade mycket gott. Jag provade också ett vitt vin från Pennsylvania som var överraskande gott till det hela. Då ostarna var bättre i First-delen av loungen avslutades middagen med en cheese cake.

ImageUploadedByTapatalk1436058271.764541.jpg


Mätt och belåten blev jag, så nu sitter jag några minuter till i First-delen innan boardingen börjar. Det lär inte dröja länge. Vi hörs!
 

doc

Medlem
US7033 / BA68 PHL - LHR 22:00 B788 G-ZBJG
När boardingen börjades kom en loungevärdinna förbi och meddelade detta. Gaten låg en kort promenad bort och när jag kom fram höll man fortfarande på att boarda Club World. Ombordstigningen skedde genom dörr 2L och det blev en direkt vänstersväng till säte 2B som var mitt för natten. Jag hälsades välkommen åter av cabin service director som lät meddela att det bara var att säga till om han kunde vara behjälplig på något sätt. Sedan serverades fördrink i form av vatten, juice och champagne, där valet föll på det senare. Innan start bytte jag om direkt till medhavd pyjamas och kaptenen tackade snart där efter för den punktliga boardingen. Pushback skedde 20 minuter före utsatt avgångstid och flygtiden var dessutom något kortare idag, enbart sex timmar. Mindre sömn för mig, tänkte jag. En kort stund senare lyfte vi mot London. Deamlinerns vingar böjde sig som brukligt och över Philadelphia såg man 4:e juli-fyrverkerierna spraka vackert. När vi kommit upp på marschhöjd körde jag direkt ned sängen i sovläge. Fötterna tog i sätet framför mig, varpå jag längtade till mot favoritsäte 64A på 747:an som inte har något säte framför. Jag sov till och från under flighten. Visserligen är 787:an något tystare än 777 och 747, men nog upplevde jag luften som lika torr som på andra plan. Drygt en timma innan landning blev jag mycket diskret erbjuden frukost. Den bestod av smoothie eller juice, bröd med marmelad, frukt samt en bacon roll. Inte någon fantastisk kulinarisk upplevelse, men något i magen i alla fall.

ImageUploadedByTapatalk1436090776.393358.jpg


Vi landade en timma före tidtabell i London och som straff fick vi en bussgate. Det var ingen separat buss för Club World heller utan vi trängdes stora delar av planet på den första bussen.

ImageUploadedByTapatalk1436090790.943638.jpg


Säkerhetskontrollens "fast track" tog som vanligt en evighet, särskilt eftersom min påse med vätska skulle testas extra. Det gjorde att jag fick vänta medan fem andra personer före mig fick deras väskor grundligt genomgångna. När denna extra kontroll utfördes på cirka 15 sekunder fick jag så min påse med vätskor och kände mig genast mycket tryggare som passagerare, eller i alla fall något mer irriterad. En promenad genom terminalen och så var jag framme i Galleries First där jag nu njuter av lite bättre frukost innan sista flygningen på code share-kavalkaden.

ImageUploadedByTapatalk1436090811.456623.jpg


Tack för att ni fortsatt läsa. Nu väntar ett möte med sälarna i BA:s duschkabiner och efter det lite champagne.
 
Toppen