Senaste nytt

Code share-kavalkaden - När Doc reser med andra flightnummer

doc

Medlem
Prolog
Pittsburg, vad ska man där och göra? Ja den frågan ställdes av både mina vänner och även jag själv. Hur som helst, det skulle bli målet för sommarens resa (jag som inte reser på sommaren). Då destinationen inte är så populär var det svårt att finna bra priser. När jag sökte runt hittade jag dock en biljett med lite roligare routing till samma pris som betydligt enklare flygningar. Då jag kommer ha svårt att upprätthålla mitt BAEC Guld så tänkte jag att jag slår till för att tjäna lite extra Tier Points. Biljetten såldes av US Airways och då det är något mindre farligt, och ibland till och med fördelaktigt, att boka code share inom Oneworld så tänkte jag att det får bli som det blir. @agehall kanske får sig ett skratt. Rutten innebar flyg från Stockholm via Helsingfors, New York JFK, Washington DCA till Pittburgh.

Dagen innan avresa försökte jag checka in på nätet, något som inte gick. Jag blev däremot varse att jag blivit ombokad från via Charlotte istället för Washington DCA, vilket skulle innebära en senare ankomst till Pittburgh på cirka 2,5 timma. Nåväl, det får bli som det blir. Jag hade ju valt sittplatser vid bokningen i alla fall.

Avresa
Efter att ha tagit flygbussen ut till Arlanda T2 begav jag mig till Finnairs check in för flight AY644 (US7647). Enbart en disk var öppen för Economy Bag Drop och det var lång kö. Det fanns dock en fålla för Business och jag ställde mig där. Efter att damen ropade fram nästa passagerare i ekonomiklass frågade jag om det inte fanns någon business check in idag. Jag fick ett ursäktande svar om att hon inte sett mig och att hon lovade hjälpa mig som nästa person i kön. Vid incheckningen visade det sig att jag inte hade något biljettnummer för de ombokade segmenten, men att jag kunde få boardingkort ändå. Gissningsvis var detta något som måste göras om i New York. Säkerhetskontrollen gick snabbt och Fast Track hjälpte faktiskt något och på några få minuter var jag igenom och i Menzies Aurora Lounge för frukost.

ImageUploadedByTapatalk1435399205.270906.jpg


US7647 / AY644 ARN - HEL 08:40 A320 OH-LXM

ImageUploadedByTapatalk1435399267.604511.jpg


Boardingen börjades punktligt 08:05 med tydligt utrop om att business class och OW Emerald och Sapphire hade priority boarding. Detta efterlevdes och jag var först ombord och tog plats på 2F som är första raden. Planet var helt fullt så när som på plats 2C. Benutrymmet på rad 2 är klart sämre än på 1A/C, men på en så kort flygning spelade det ingen roll.

ImageUploadedByTapatalk1435399229.202284.jpg


På skärmen ovan stod det "Thank you for making an ecosmart choice by flying Finnair". Flyga via Helsingfors till New York, medvetet resande ja, men ecosmart kändes tveksamt.

ImageUploadedByTapatalk1435399247.262270.jpg


Jag hälsades välkommen ombord och erbjöds svenska eller finländska dagstidningar. När vi kommit upp i luften serverades olika former av mackor eller wraps till passagerare i business. Jag valde en Caesar wrap, något som säljs i ekonomi för €7,50 enligt menykortet i stolsfickan. Det fick bli blåbärsdricka till som serverades i fina glas.

ImageUploadedByTapatalk1435399284.260815.jpg


Servicen var trevlig och vänlig och vi landade en kvart tidigt.
 

doc

Medlem
Helsingfors flygplats och Finnair Premium lounge

Transfer i Helsingfors är fantastiskt enkelt. För det första ingen ny säkerhetskontroll, vilken frihet! Det var bara att strosa bort mot den så kallade Asienterminalen, skanna passet i en automatisk passkontroll och gå vidare bort mot loungen.

När jag visade boardingkortet i loungen märkte jag att jag flyttats från min plats på 1L och placerats på 3L istället. Nåväl, det får bli som det blir.

Det var enbart tre personer i hela loungen och jag slog mig ned för lite vätskekontroll innan bastun.

ImageUploadedByTapatalk1435400128.803003.jpg


Efter att jag läst ikapp på BC och njutit av lite påfyllning begav jag mig så till duschrummen och bastun. Helt ensam i avdelningen kunde jag njuta av lugn och ro ett tag. Riktigt avkopplande.

ImageUploadedByTapatalk1435400146.493541.jpg


Tyvärr måste jag säga att sedan basturesan i oktober har loungen blivit rejält sliten. Framför allt är det fläckar från att man spillt på i princip alla tygstolar, så det ser rätt ofräscht ut. Tack och lov är de vita läderfåtöljerna rena. Jag satte mig i den inofficiella BC-hörnan med utsikt över plattan och tog mig lite att äta. Servicen i loungen var något mer finsk och svenska var det inte tal om att använda, så det fick bli kommunikation på engelska. Maten och drycken smakade bra. Doktorns ordination med varannan vatten efterföljdes.

ImageUploadedByTapatalk1435400166.567427.jpg


Om 20 minuter börjar boardingen på flight US 7642 / AY5. Fortsättning följer, tack för att ni läst så långt.
 

doc

Medlem
US7642 / AY5 HEL - JFK 14:10 A330 OH-LTS
Efter en kort promenad från loungen till gate 38 påbörjades ombordstigningen punktligt. Prioboarding av passagerare i business eller med status efterföljdes i en separat kö.

ImageUploadedByTapatalk1435439530.731341.jpg


Gaterna på Helsingfors flygplats har enbart en brygga varför ombordstigningen skedde genom dörr 2L. Efter inspektion av mitt boardingkort i dörren hänvisades jag på finska att ta den bortre gången och svänga vänster (tror jag). Min plats på flygningen var 3L och i sätet fanns kudde och ett liten necessär och tofflor från Marimekko.

ImageUploadedByTapatalk1435439556.480076.jpg


Det visade sig att den plats jag valt på förhand skulle ockuperas av ett barn som behövde sitta bredvid sina syskon och att det var därför jag flyttats. Efter att jag funnit mig till rätta så serverades drycker i form av champagne, juice eller vatten.

ImageUploadedByTapatalk1435439597.578596.jpg


På skärmen erbjöds jag att fråga flygvärdinnorna om en uppgradering till economy comfort för €60 för bättre benutrymme. Då jag var nöjd med min benutrymme i business var det inget jag nappade på.

ImageUploadedByTapatalk1435439577.478729.jpg


Två minuter efter avgångstid backade vi så ut från gaten. Det verkade ske omasfaltering av en av banorna då det var fullt med maskiner, avspärrningar och omskyltningar på väg till rullbana 22R. Femton minuter senare fick planet luft under vingarna och steg upp mot skyn. När vi kommit upp i luften delades menyer och vinlistor ut. Jag måste säga att jag gillar Finnairs grafiska profil och hur den efterlevs. Menyn kändes lite lyxig att hålla i och var trevlig att läsa.

ImageUploadedByTapatalk1435439634.316875.jpg


Jag lyckades visst somna innan beställningarna togs upp för när jag vaknade hade flygvärdinnan redan passerat min stolsrad. Hon återkom dock efter en stund och tog upp beställning. Efter ett tag påbörjades serveringen av en fördrink och en amuse bouche som idag bestod av sojamarinerad fisk och sparris. Sältan på rätten var god och gifte sig förvånansvärt bra med sparrisen. Till detta valde jag champagne och fortsatt varannan vatten.

ImageUploadedByTapatalk1435439666.567289.jpg


Förrätten serverades på bricka tillsammans med en grönsallad och det fanns ett val mellan soppa och rökt lax, där jag valde det senare. Viner serverades från stora flaskor och jag valde ett glas av Creation Viognier 2014.

ImageUploadedByTapatalk1435439696.430686.jpg


Efter förrätten dukades hela brickan av, vilket förvånade mig något. Därefter serverades huvudrätten direkt på duken tillsammans med en ny uppsättning bestick. Det fanns tre val av huvudrätt, lammentrecote, pärlhöna eller pasta. Jag fastnade för pärlhönan och det är inget jag ångrade då det smakade mycket bra.

ImageUploadedByTapatalk1435439714.695782.jpg


Ni som läst mina rapporter tidigare vet att jag är en ostälskare. Till efterrätt serverades ost, glass, macarons och praliner. Jag valde såklart ost först och glass efter detta och avnjöt osten med portvin. Ostarna som båda var finska föll mig väl i smaken. Den trevliga flygvärdinnan hade tidigare diskuterat Finncrisp med mig, så jag tog några sådana till osten. En kopp te och en glass senare var lunchen fulländad.

ImageUploadedByTapatalk1435439750.250411.jpg


Strax efter lunchen var det dags att starta om underhållningssystemet. Proceduren tog en kvart och då kunde man inte heller justera stolarna i business class, något man förvarnade om innan. Det verkade som att systemet var Panasonics och baserades på Red Hat Linux.

ImageUploadedByTapatalk1435439766.236695.jpg


Filmutbudet var något magert om man jämför med British Airways, Qatar eller Cathay, men systemet som sådant var lättnavigerat och grafiskt tilltalande. Jag hann med två filmer under flygningen.
 

doc

Medlem
Stolen var helt okej. Under lunchen fick jag lite träsmak dock, något som jag inte fått i andra stolar jag rest. Jag provade också att sova lite och fick cirka en timmars hyfsad sömn, men det var lite för varmt i kabinen för min smak. Det fungerade bra att ligga i stolen när jag väl kom på hur jag skulle fälla ned armstödet. Trots detta kändes stolen något smal för mina axlar. Här vinner Cathays stol och även British Airways stol tveklöst.

Under resten av flygningen fanns i bakre galleyt en liten uppdukning med små snacks att välja mellan. Betoningen ligger på liten då utbudet var begränsat.

Enligt menykortet skulle det serveras en lättare måltid 90 minuter innan landning och på minuten punktligt påbörjades serveringen. Det serverades en kall sallad med lax, ägg och kapris samt frukt och kanelbulle. Det var fräscht, gott och lagom mycket.

ImageUploadedByTapatalk1435439904.394644.jpg


Servicen ombord var generellt trevlig och särskilt en av flygvärdinnorna var väldigt serviceinrikad och personlig i sitt bemötande.

Klockan 15:26 landade vi så på bana 4R i ett regnigt New York och påbörjade infarten mot terminal 8. Punktligt 15:50 ankom vi till vår gate och släpptes av för att genomgå pass-, tull- och säkerhetskontroll innan nästa del av resan.

ImageUploadedByTapatalk1435439923.445100.jpg


Tack för att ni läst så långt. Nu väntar American Airlines Flagship lounge på New York JFK T8 och US1860 till Charlotte.
 

AABack2ARN

Medlem
Lite OT: Det verkar som om man kan uppgradera sig till Economy Comfort ombord för €60. Antar att man då måste betala till kabinpersonalen eller hur funkar det?
 

doc

Medlem
US1860 JFK - CLT 18:30 A321 N182UW
Efter att ha avnjutit lite ost och dricka i American Airlines Flagship lounge begav jag mig till gate 38 på JFK för boarding. Jag var framme tre minuter innan boardingen skulle börja. Dock ropades det ut att det inte fanns någon besättning till flighten ännu.

ImageUploadedByTapatalk1435677127.144058.jpg


En kvart innan avgång kom så besättningen. De hade fastnat i trafiken från Manhattan. Boardingen påbörjades vid planerad avgångstid med personer i First Class först. Jag stod först i kön, men fick gå åt sodan eftersom mitt boardingkort var tvunget att skrivas om med rätt biljettnummer inlagt efter ombokningen. Sedan gick Jag och satte mig i min stol 3F på planet.

ImageUploadedByTapatalk1435677147.190024.jpg


När väl alla var ombord saknades det en kråka i något protokoll från teknikerna, så det var tvunget att redas ut innan vi kunde avgå. Jag, och flertalet medpassagerare i kabinen började nu svettas då vi inte ville missa vår anslutning i Charlotte. Personalen stod mest och pratade högljutt med varandra. En timma och 15 minuter senare taxade vi så ut mot rullbanan. Vi fick en egen taxibana och passerade ett tiotal flyg i kö till start. Besvikelsen blev därför ännu större när vi sedan stannade och fick vänta på att de flygen skulle köra förbi oss igen och starta före oss.

När vi tillslut fått luft under vingarna och kommit upp på marschhöjd så serverades dryck och lättare tilltugg. Jag fick välja mellan lite popcorn, chips, nötter, fikonkaka och lite frukt.

ImageUploadedByTapatalk1435677166.432242.jpg


ImageUploadedByTapatalk1435677225.371819.jpg


Jag landade cirka 30 minuter före nästa avgång och sprang genom hela terminalen för att hinna med dygnets sista flight.
 
Toppen