Senaste nytt

City Airline slutar flyga Göteborg-Helsingfors, vägrar boka om

Johannes

Medlem
Tack för all info Gnopps, jag skall göra detta senare idag, jag valde turen visa ARN med SK, KF för att AY inte har någon morgonlinje från GOT, första turen den dagen är AY672 GOT 08:50 HEL 11:10 vilket skulle göra att jag förlorar ännnu mer tid, denna dag. Tack igen för alla råd och hjälp.

Gällande JZ hur är det med Eurobonus-poäng? Det kommer bli kaos detta precis som MarcusC säger de CF linjer jag använt frekvent är BGO, LLA och BHX. Jag glög förra veckan på en av de sista turerna BGO-GOT som var klassade som en CF-flight, riktigt tråkigt att gå ombord på en E-145 med VIT-målad fena, kommer inte att kunna fliga med JZ till BGO då de nya tiderna är vansinniga. Jag tror att på sikt kommer bara LYS och BHX finnas kvar för Volvo och Astra-folket resten av Business-destinationerna försvinner...
 

Johannes

Medlem
Fått svar av CF nu,


Då vi inte kommer att trafikera denna linje så har vi ingen möjlighet att erbjuda dig någon ombokning, utan i stället blir enda alternativet full återbetalning på biljetten. I annat fall där det rör sig om ett inställt flyg och vi fortfarande trafikerar linjen erbjuder vi självklart antingen ombokning alternativt återbetalning. Vad gäller ombokning till andra flygbolag finns här en 24h regel mellan flygbolagen som säger att man får lov att boka om till varandra om avtal finns. I annat fall om man inte kan erbjuda ombokning så är det återbetalning som gäller. Så vi kan försäkra dig om att vi följer regelverket. För mer info angående detta, vänligen gå in på City Airline is now Skyways! , punkt 9. General Conditions of Carriage grundar sig på Montreal konventionen som satt reglerna för internationella flygbolag. Du hittar även EU regulativ 261/2004 via City Airline är nu Skyways

Vi beklagar verkligen att vi inte kan återbetala dig mellanskillnaden för dina nya biljetter och du är självklart välkommen att kontakta vidare instans för information om passagerares rättigheter vid inställning av linjer.
 

Gnopps

Medlem
De har inte en aning om vad de snackar om eller så försöker de förvilla dig. Du hänvisar till 261/2004, då är det strunt samma om flygbolagen har en 24h-regel (?) sig sinsemellan. Någon 24h-regel finns inte i EU-reglerna så det kan de inte komma dragandes med. Ditt flyg är ju visst inställt!! De kan kalla det nedläggning eller vad som helst, men du hade köpt en plats på ett flyg som inte längre flygs = inställt. EU-rättigheterna har inga specialregler bara för att en linje läggs ner.

Vidare ljuger de dig rakt upp i ansiktet när de säger att om man inte kan erbjuda ombokning så är det återbetalning som gäller: de är skyldiga att ge dig de tre alternativen (datumändring, återbetalning, ombokning samma dag) och DU ska välja, inte flygbolaget.

Jag skulle vända mig till Allmänna reklamationsnämnden, skicka räkningen till kronofogden eller inleda ett småmål i rätten. Orkar du inte dra det här vidare själv så vänd dig till Flightmole eller EUClaim som specialiserar sig på sådana här fall, dock vet jag inte om de hjälper dig då det inte handlar om kompensation.

Ge inte upp bara! Flygbolagen gör så här om och om igen bara för att slippa betala, de räknar med att passagerarna inte vet/orkar kämpa.

Ps. Jag är inte jurist, bara hobbyvärnare om ens rättigheter.
 

Johannes

Medlem
Hej!

Har mejlat dem igen nu, kan inte ta upp det med ARN då det inte är en privatresa utan i tjänsten, vad är då rätt sätt att gå vidare med?
 

JacobGBG

Medlem
City airline som nu är Skyways lider just nu av en massa åtstramningar. Bland annat har jag en vän där som precis förlorat jobbet.
 

Gnopps

Medlem
Hej!

Har mejlat dem igen nu, kan inte ta upp det med ARN då det inte är en privatresa utan i tjänsten, vad är då rätt sätt att gå vidare med?
Jag kan inte det så noga men kanske ett småmål (förenklat tvistemål) eller som sagt bara skicka kronofogden på dem med mellanskillnaden för biljetterna (ingen aning om man kan göra så eller inte). För kronofogden tror jag dock att du först måste skicka en räkning till dem som de inte betalar.
 

GVA380

Medlem
Last edited:

Gnopps

Medlem
Enligt REG 261/2044, Art. 16, skall varje medlemsstat utse ett organ som ansvarar för genomförandet av förordningen. I Sverige är det Konsumentverket som har detta tillsynsuppdrag och dit kan man anmäla om flygbolagens avtalsvillkor strider mot EU-rätten. En kontakt med Konsumentverket skulle kanske ge ytterligare vägledning rörande möjliga tillvägagångssätt?

Så klagar du på din flygresa - Konsumentverket

Transport: Air - legislation in force since 2005 - European commission
Jovisst, men konsumentverket hänvisar mig veterligen till ARN och båda två hjälper bara konsumenter - inte företag.
 

GVA380

Medlem
Konsumentverket har dock tillsynsansvar och skall tillse att regelverket efterlevs, även om de inte engagerar sig i ett visst klagomål, och borde kunna ge ytterligare vägledning om möjliga tillvägagångssätt.
 

GVA380

Medlem
Om det sen kommer till att driva det hela juridiskt måste rätt part driva det, företaget i detta fallet om jag förstår rätt så det inte faller på att man inte har talerätt.
 
Toppen