Senaste nytt

China Eastern applied for 4 weekly Shanghai - Arlanda service (Airlineroute)

JKW

Medlem
Varför skulle inte T2 kunna hantera det? Marginell skillnad mellan de flygplanstyper (passagerarflöden) som t.ex. American Airlines använt sig av på T2; 767-300 och MD11.

Rätta mig om jag har fel men har inte trafiken i övrigt idag stigit på terminal 2 mot 90-tal/tidigt 00-tal när AA flög på ARN?
Jag tror kanske att möjligheten till att hantera kärran inte är det största anledningen till att de mest troligt inte kommer att använda sig av T2.
Min teori är att Swedavia vill ha dem på T5 just för att de försöker koncentrera sin långlinjetrafik dit. Givetvis ingen regel utan undantag, tänker då på Delta.
 

JKW

Medlem
Det finns ju snabba transferbussar mellan T5 och T2 så det spelar väl ingen större roll om de lägger den till T5

Dessa berömda transferbussar. Undrar hur många passagerare som känner till dem?
Obs inte menat att vara sarkastisk.

Dock så undrar jag om någon vet hur det blir med ankomst från tredje land? De måste ju passera passkontroll, kan de ombordstiga bussen efter passkontrollen?
 

fcx

Medlem
Dessa berömda transferbussar. Undrar hur många passagerare som känner till dem?
Obs inte menat att vara sarkastisk.

Dock så undrar jag om någon vet hur det blir med ankomst från tredje land? De måste ju passera passkontroll, kan de ombordstiga bussen efter passkontrollen?

Ja, det finns en dörr för transfer till höger efter passkontrollen på T2. Man ringer på en klocka och väntar på att någon kommer och öppnar.
 
Goda nyheter!
Det stödjer min teori om eventuellt nytt bolag till ARN. Hoppas att det blir av.
Kanske har jag missat något men varför är detta så bra? Bolaget i sig är rätt risigt, ökad trafik på svensk flygplats kan väl iofs vara bra men C-E i sig är väl inget att glädjas över?
 

palmen

Moderator
Kanske har jag missat något men varför är detta så bra? Bolaget i sig är rätt risigt, ökad trafik på svensk flygplats kan väl iofs vara bra men C-E i sig är väl inget att glädjas över?
All konkurrens är bra enligt mig och att Arlanda lockar till sig fler Interkontinentala flighter ger ju på sikt fler möjligheter med fler feeders flights till och från Arlanda.
 

kajjan85

Medlem
Jag flög CDG-PVG med China Eastern för ett par månader sedan. En 777 med 1-2-1 config. Jag hade inga som helst förväntningar men den flygningen var riktigt bra. Pyjamas, amenity kit, tofflor, bra service, god mat och väldigt bra hårdvara. När man läser äldre recensioner blir China Eastern totalt sågade så det är möjligt att dom ryckt upp sig - eller så hade jag bara tur ;)
 

Dr. Miles

Expert
Jag flög CDG-PVG med China Eastern för ett par månader sedan. En 777 med 1-2-1 config. Jag hade inga som helst förväntningar men den flygningen var riktigt bra. Pyjamas, amenity kit, tofflor, bra service, god mat och väldigt bra hårdvara. När man läser äldre recensioner blir China Eastern totalt sågade så det är möjligt att dom ryckt upp sig - eller så hade jag bara tur ;)
Ja, deras Business class på Boeing 777-300ER är riktigt bra. Liknande stol som finns på Cathay Pacifics long haul flygningar, fast mindre skärm.
Servicen är dock som vanligt China Easterns, men jag har inga stora förväntningar från kinesiska flygbolagen när det gäller servicen ombord.

Det finns också China Easterns Airbus A330 med 1-2-1 konfig i Business class, men de flesta deras Airbus A330 har 2-2-2 med angled lie-flat stolar.
 
Jag flög CDG-PVG med China Eastern för ett par månader sedan. En 777 med 1-2-1 config. Jag hade inga som helst förväntningar men den flygningen var riktigt bra. Pyjamas, amenity kit, tofflor, bra service, god mat och väldigt bra hårdvara. När man läser äldre recensioner blir China Eastern totalt sågade så det är möjligt att dom ryckt upp sig - eller så hade jag bara tur ;)
Jag har väl iofs mest erfarenheter med dem sedan jag bode i Shanghai och CE va hemma carriern, blev endast domestic med dem, shenzhen (som jag åkte till 10-15ggr/år) va katastrof. Förseningar 75% av alla ggr och givetvis på domestic i en globaliserad värld kunde ingen personal engelska, kaffet var lokaliserat, dvs pulvercreamer och 20 sockerbitar redan i termosen, sedan fanns tydligen lokala regler att om planet lämnat gaten ansågs det "on time" att man sedan fick sitta ute på plattan i 2-5h utan info innan man lyfter ansågs helt ok.

Longhaul är väl säkert bättre men jag åker endast med dem igen om det är det enda bolag jag kan välja på. Dessutom den enda alliansen jag inte har högsta status med, och heller inte är intresserad av. Men jag ser gärna att mitt intryck kan ändras av en bra recension ;)
 
Jag har väl iofs mest erfarenheter med dem sedan jag bode i Shanghai och CE va hemma carriern, blev endast domestic med dem, shenzhen (som jag åkte till 10-15ggr/år) va katastrof. Förseningar 75% av alla ggr och givetvis på domestic i en globaliserad värld kunde ingen personal engelska, kaffet var lokaliserat, dvs pulvercreamer och 20 sockerbitar redan i termosen, sedan fanns tydligen lokala regler att om planet lämnat gaten ansågs det "on time" att man sedan fick sitta ute på plattan i 2-5h utan info innan man lyfter ansågs helt ok.

Longhaul är väl säkert bättre men jag åker endast med dem igen om det är det enda bolag jag kan välja på. Dessutom den enda alliansen jag inte har högsta status med, och heller inte är intresserad av. Men jag ser gärna att mitt intryck kan ändras av en bra recension ;)

Förseningar på inrikesflyget i Kina har inte så mycket med flygbolaget att göra. Jag blir oftast sen oavsett vilket flygbolag jag flyger med. För att undvika förseningar så är nog tidpunkten viktigare än val av flygbolag. Ju tidigare du flyger på dagen desto större chans att du anländer enligt tidtabellen.

Annars är väl inrikesflygning i Kina inte min favoritsyssla, men ibland så måste man.
 
Toppen