Senaste nytt

Checka in flera i business ckeck-in på en silverstatus?

agehall

Medlem
Rent hypotetiskt, vad skulle hända om jag var del av en jättestor gruppbokning? Finns det nåt maxantal för hur många man kan dra med sig?

Om jag, eller någon likasinnad, står bakom dig och du gör det kommer du troligen inte att komma mycket längre än så utan rullstol då jag skulle ha råkat slå av smalbenen på dig med min resväska.

Att ta med sig ett par kollegor eller familjen till businessincheckningen har jag inga större synpunkter på, men börjar man släpa med sig halva världen är man fel ute och har förbrukat sitt existensberättigande.
 
Jag vet att åtminstone United tillåter *S att checka in i Business-kön men huruvida detta gäller även US Airways låter jag vara osagt.
Gratis incheckad väska får väl alla?

Vad jag vet så är detta inte inkluderat (återigen, har bara erfarenhet av United här) för vanliga ekonomipassagerare, om man inte har status alltså.
 

A380*G

Medlem
Jag vet att åtminstone United tillåter *S att checka in i Business-kön men huruvida detta gäller även US Airways låter jag vara osagt.


Vad jag vet så är detta inte inkluderat (återigen, har bara erfarenhet av United här) för vanliga ekonomipassagerare, om man inte har status alltså.

Ah vi snackar domestic, men det kvittar väl även för statuslösa från exempelvis Europa eftersom det är väl most significant leg som räknas?

Att de tillåter det är en sak men skulle du helt plötsligt inte tillåtas göra det har du ingen rätt att klaga eftersom det ändå inte är en officiell förmån.
 

agehall

Medlem
Fast kom vi inte fram till att *A hade ändrat så det är first carrier som gäller nu? Vilket tex ställer till det om man flyger ARN-FRA-NYC i C och F. Då får man bara 2 incheckade väskor istället för 3 som man får i F vill jag minnas vi kom fram till.
 

A380*G

Medlem
Fast kom vi inte fram till att *A hade ändrat så det är first carrier som gäller nu? Vilket tex ställer till det om man flyger ARN-FRA-NYC i C och F. Då får man bara 2 incheckade väskor istället för 3 som man får i F vill jag minnas vi kom fram till.

Aha är det nya regler? Missat det... first carrier låter ju urbotat dumt.
 

palmen

Moderator
Ah vi snackar domestic, men det kvittar väl även för statuslösa från exempelvis Europa eftersom det är väl most significant leg som räknas?

Inte om man köper en separat inrikesresa. Jag valde mellan AA och UA ORD-NYO, hos båda bolagen behöver man betala för incheckad väska men som *S ingår 1 gratis resa på UA vilket avgjorde för min del när själva flygbiljetten ksotade lika mycket.

På min resa med UA till GIG via LHR får jag dock 2 bagage incheckade i economy på hela resan (SK första flighten). På hemresan från EWR får jag dock bara 1 väska med UA (gör ett stopover i NY)
 

A380*G

Medlem
Ja. Det är enkelt för man vet vad som gäller. Most significant carrier är inte ett helt uppenbart begrepp för alla. Men detta är oftast en enhancement för oss skulle jag säga.

Ja men most significant leg är ju inte mindre uppenbart än alla dessa T&C som folk godkänner dagligen utan att ha en susning vad det står eller vad det innebär.
 

mry

Medlem
Ah vi snackar domestic, men det kvittar väl även för statuslösa från exempelvis Europa eftersom det är väl most significant leg som räknas?

Till och från USA gäller de amerikanska reglerna, det flygbolag som är "marketing carrier" som gäller, alltså det bolag som bokstäverna som står på din biljett före första fligtnumret. flyger man en SAS flight med med UA flightnumret Luleå - Stockholm - USA så gäller Uniteds regler när du flyger från Luleå.
 

A380*G

Medlem
Till och från USA gäller de amerikanska reglerna, det flygbolag som är "marketing carrier" som gäller, alltså det bolag som bokstäverna som står på din biljett före första fligtnumret. flyger man en SAS flight med med UA flightnumret Luleå - Stockholm - USA så gäller Uniteds regler när du flyger från Luleå.

Bagagereglerna var delvis nya för mig men jag behöver inte lektion i biljetter och utställande bolag vs. operating carrier, men tack ändå ;)
 
Toppen