Senaste nytt

Checka in bagage till slutdestination?

Canadien

Medlem
Jag ska flyga ARN-ORD-CUN, SAS första benet och United i andra.
Har en lång mellanlandning, 22h.

Efter landning i Chicago, behöver jag såklart gå igenom customs. Kan jag därefter lämna väskan i en bagdrop direkt, likt det beskrivs ovan när man ska vidare till inrikes - eller är det annorlunda när det är en utrikesflight man ska vidare till?

Jag är såklart mest intresserad av att slippa bära med mig bagage (och specialbagage) in till downtown Chicago där vi tänkt turbo-turista och sova över.

Det går normalt bra att checka in bagaget även för en utrikesanslutning. Men eftersom ni reser vidare nästa dag kommer de troligen neka er. De har en 12h-regel som är rätt tydlig.

Se under Connecting Flights på denna sida

https://www.united.com/web/en-US/content/travel/baggage/checked-baggage.aspx
 

GOTBound

Medlem
Jag har en flygning bokad [långt i framtiden, läs juli 2022]: GOT-ARN-MLA på en och samma genomgående biljett där GOT-ARN flygs eftermiddagen och ARN-MLA flygs nästföljande morgon.

Kommer mitt bagage checkas in hela vägen till MLA, dvs. jag behöver inte checka in bagaget på ARN igen trotts att det är mer än 12h layover på ARN?
 

Plus

Medlem
Jag har en flygning bokad [långt i framtiden, läs juli 2022]: GOT-ARN-MLA på en och samma genomgående biljett där GOT-ARN flygs eftermiddagen och ARN-MLA flygs nästföljande morgon.

Kommer mitt bagage checkas in hela vägen till MLA, dvs. jag behöver inte checka in bagaget på ARN igen trotts att det är mer än 12h layover på ARN?

Ja, om du vill, är svaret. Ingen fara med längre stopp, väskan checkas in ändå. Så långe du har genomgående biljett.
 

Davvelavve

Medlem
Har en fråga som är motsatsen till tråden:
Förutsättningar 2 pax på samma biljett (I klass)
Resa LAX-CPH-AMS
Resenär 1 vill ha väskan incheckad hela sträckan
Resenär 2 vill ha väskan i CPH för att han inte vill åka vidare till AMS. Alla flyg med sas.

Är det möjligt?
 

Senator

Moderator
Har en fråga som är motsatsen till tråden:
Förutsättningar 2 pax på samma biljett (I klass)
Resa LAX-CPH-AMS
Resenär 1 vill ha väskan incheckad hela sträckan
Resenär 2 vill ha väskan i CPH för att han inte vill åka vidare till AMS. Alla flyg med sas.

Är det möjligt?

Ja. Bara se till att rätt väska mappas till rätt resenär. Inte alltid man är så noggrann på detta när det är en bokning.

Betalningsmedel (poäng eller cash) är oväsentligt i detta fall. Notera dock att om det är en 2-for-1 så bryter man mot villkoren i bokningen men vi har inga exempel härinne att det har fått konsekvenser.
 

Davvelavve

Medlem
Ja. Bara se till att rätt väska mappas till rätt resenär. Inte alltid man är så noggrann på detta när det är en bokning.

Betalningsmedel (poäng eller cash) är oväsentligt i detta fall. Notera dock att om det är en 2-for-1 så bryter man mot villkoren i bokningen men vi har inga exempel härinne att det har fått konsekvenser.
Bör jag säga till sas på CPH att jag inte kommer åka med sista benet? Så att dom inte väntar på mig i onödan exempelvis...
 
Har en poängresa bokad från ARN-BKK-DPS (Thai). Kommer köpa inrikesanslutning (UME) på separat biljett då det inte gick att få med. Men funderar på om 2.5h transfer blir tight i dessa tider (2 jan, 2023). Båda är troligtvis terminal 5 - men avgörande är om SAS kan checka in bagaget till slutdestination, vet någon?
MVH
 

Messieh

Medlem
Hej, jag ska resa från ORD via EWR till ARN, samma biljett men med olika bolag.
ORD - EWR : United
EWR - ARN : SAS
Eftersom jag kommer landar på EWR Terminal C sedan reser till Terminal B.
Behöver jag hämta ut bagaget på Terminal C och checka in igen på terminal B?
 

palmen

Moderator
Hej, jag ska resa från ORD via EWR till ARN, samma biljett men med olika bolag.
ORD - EWR : United
EWR - ARN : SAS
Eftersom jag kommer landar på EWR Terminal C sedan reser till Terminal B.
Behöver jag hämta ut bagaget på Terminal C och checka in igen på terminal B?
Nej, du flyger inrikes och då går bagage vidare om det är incheckat till ARN.

Åt andra hållet när du kommer på en internationell flight måste du alltid hämta upp bagaget om du ska vidare.
 
Toppen