Senaste nytt

Checka in bagage till slutdestination?

thsred

Medlem
Tror inte att agenterna så mycket slår upp i ett system och kollar, som att systemet vid incheckningen bestämmer sig för att göra en specifik sak. Tydligen så gick det bara att checka in till SFO av en orsak (som systemet/regelverket bestämde) som inte incheckningspersonalen var varse om. Manuellt gick det ju att få ut en OGG tagg men sedan sa systemet nej i SFO istället.
Tror att man nog bara får acceptera läget och inte veta. Lite "Computer says no"-vibbar...
 

agehall

Medlem
Varför finns inte informationen tillgänglig online?

Jag tror helt enkelt det är för många rörliga delar. Om en flygplats ändrar sitt system så stämmer inte informationen du fått tidigare och då blir det en massa problem och klagomål.

De flesta passagerare bryr sig inte om det här problemet alls utan gör bara som de blir tillsagda och då är det nog det enklaste sättet att lösa det hela på.
 

RickardG

Medlem
Tror inte att agenterna så mycket slår upp i ett system och kollar, som att systemet vid incheckningen bestämmer sig för att göra en specifik sak.
Men det borde inte vara raketveteskap att bygga en webb frontend där man kan testa att göra en fiktiv incheckning av en väska enligt en viss bokning och kunna se samma resultat/felmeddelande som en agent skulle göra vid incheckning.

Jag tror helt enkelt det är för många rörliga delar. Om en flygplats ändrar sitt system så stämmer inte informationen du fått tidigare och då blir det en massa problem och klagomål.
Jag köper att det finns många parametrar och att det blir svårt att kunna ge ett besked långt innan avresa som går att lita på till 100%. Men för de som är intresserade ser jag ett mervärde i att kunna göra en fiktiv incheckning några dagar innan för att se ett sannolikt resultat.

Vet någon vilket/vilka inchekningssystem som används? Kanske det jag letar efter existerar men jag vet inte var jag ska börja leta.
 

agehall

Medlem
Vet någon vilket/vilka inchekningssystem som används? Kanske det jag letar efter existerar men jag vet inte var jag ska börja leta.

Incheckningssystemen hör ju till de bokningssystem som resp bolag använder. Jag är dock rätt övertygad om att det du efterfrågar inte finns i någon officiell version. Det är en typisk sak som skulle gå att hitta i ExpertFlyer om det gick att få fram men det finns ingen sådan info där.
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016) | Sida 65 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Fråga: Någon som tror/vet att vi kan checka in bagaget hela vägen trots att vi har en overnight stay på CDG? Hade varit bra att bara ta med de nödvändigaste i handbagaget och slippa dra väskorna till och från hotellet.
Vi har SAS/Plus ner till CDG i och business resten av vägen. Layover är ca 20 timmar räknat från avresa till avresa.
SAS bör kunna checka era väskor in hela vägen till slutdestinationen (i detta fall är det Bangkok) även om ni har overnight stay i Paris.
Så länge layover inte blir stopover (över 24 timmar) bör det vara OK för en bokning inom samma allians.
 

RickardG

Medlem
Inlägg från SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016) | Sida 65 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor


SAS bör kunna checka era väskor in hela vägen till slutdestinationen (i detta fall är det Bangkok) även om ni har overnight stay i Paris.
Så länge layover inte blir stopover (över 24 timmar) bör det vara OK för en bokning inom samma allians.

Nu har jag ingen erfarenhet av CDG, men jag har nekats incheckning av bagage från ORD till HNL via SFO och från SFO till ARN via ORD, båda gångerna med hänsvisning till att de inte förvarar bagage längre än 12 timmar. Trots samma allians.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av CDG, men jag har nekats incheckning av bagage från ORD till HNL via SFO och från SFO till ARN via ORD, båda gångerna med hänsvisning till att de inte förvarar bagage längre än 12 timmar. Trots samma allians.
Ajdå. Ingen katastrof om det är så, bara att gilla läget.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag ingen erfarenhet av CDG, men jag har nekats incheckning av bagage från ORD till HNL via SFO och från SFO till ARN via ORD, båda gångerna med hänsvisning till att de inte förvarar bagage längre än 12 timmar. Trots samma allians.
Lokala avvikelse kan förekomma självklart.
Det går ofta inte heller att checka in väskorna hela vägen när man byter från utrikesflyg till inrikesflyg.

De flygplatser som jag har lyckats att ha long layover (med övernattning) med incheckat bagage är:
Beijing, Tokyo NRT, Hong Kong, Taipei, Seoul ICN, Bangkok, Singapore, Istanbul IST, Dubai
 

RickardG

Medlem
Ajdå. Ingen katastrof om det är så, bara att gilla läget.

Lokala avvikelse kan förekomma självklart.
Det går ofta inte heller att checka in väskorna hela vägen när man byter från utrikesflyg till inrikesflyg.
Min upplevelse är att det beror på vilken flygplats det handlar om. Som den här tråden delvis handlar omhar jag efterlyst en möjlighet att kunna göra en simulerad incheckning av bagage för att se vad som är möjligt men det verkar inte finnas (än).
 
Toppen